rillestark
Forumsvar skapade
-
Det är framtiden… dock inte riktigt än. Det är för dyrt och prestandan är för dålig så det är inte värt besväret, skulle jag tro. Tid är ju också pengar, kan man ju säga. 🙂
Frid!
-
Här är 3 bilder som jag tog idag på seglet med det trim jag gillar bäst.
1 cm mindre nedhal innebär att det blir till att bryta emot lite i de värsta byarna istället för att bara åka med.
1 cm mera ger fladder i toppen och ett livlöst segel,Frid!
-
Jag har ett Vmax 8.6 2011. Det är ju några årsmodeller sedan så det kan ju skilja en del.
Jag kör samma nedhal oavsett vind, men har ställbart uthal.
Skulle tro att det är ganska mycket nedhal. Den andra panelen är nog lös in till 2/3 delar skulle jag tro. För mycket nedhal är väldigt tydligt för då fladdrar toppen och låter och seglet accar dåligt.Lattorna är viktiga för bästa funktion har jag märkt. De tre nedre spänner jag lite hårdare, kanske inte så de blir S, men bra nära. Sedan kör jag nästa betydligt lösare, precis så de sträcker duken & topplattan får man ta det ännu försiktigare med. Annars vill den gärna vika ut åt fel håll och det kan inte vara bra i lättvind. Blir lattspänningen fel så tycker jag att jag tappar både stabilitet & höjdtagning och säkert lite fart också.
Själv så är jag imponerad över registret som detta segel har. Det går också att kontrollera när man är väldigt överriggad, vilket är en bonus, byiga dagar. 🙂
Frid!
-
Ok! Det låter ju bra!
Förutom att skaffa ställbart uthal, om du inte redan har det, så har jag inge mer tips just nu.
Sedan är det väl så att vissa prylar kommer man inte överens med, helt enkelt. Då kan det vara bättre att sälja av & pröva något annat!
Frid!
-
Jo, jag har också Simmersegel, dock inget 2XC.
Två funderingar.
Har du rätt mast?
Är lattorna spända korrekt? De 3 nedersta bör vara rejält spända för bra drag & stabilitet, sedan kan de ovanför bara sträcka ut rynkorna medans den översta nog bör vara lite lösare ändå annars kan man få en konstig form på toppen, enligt min erfarenhet. 🙂Frid!
-
Jo, du planar betydligt tidigare med en djupare och rakare fena. 🙂
Ett riktmärke som funkat hyggligt för mig är att mäta brädans bredd 30 cm (1 foot) från aktern, Då får man ungefärlig längd på den största fena som passar brädan för tidigast planing i lättare vindar, skulle jag tro.
Frid!
-
rillestark
Medlem19 september, 2014 vid 17:57 som svar på: Klubben vill köpa skolbrädor mm – vilka butiker?Här tillverkas de flesta brädor idag oavsett märke. Dock har varje märke sin egen unika design så vitt jag vet. 🙂
Frid!
-
rillestark
Medlem31 augusti, 2014 vid 19:36 som svar på: Seglet är som en död presenning – VARFÖR???Välkommen till SurfZone! 🙂
Härligt att du fick bra hjälp! Ser fram emot din rapport när du prövat dina nya kunskaper på vattnet!
Frid!
-
rillestark
Medlem28 augusti, 2014 vid 20:29 som svar på: Seglet är som en död presenning – VARFÖR???Det ser allt lite konstigt ut.
Jag tror att det ska vara betydligt mer spänning på de tre nedersta lattorna. Du kan spänna dem så det blir rynkfritt och sedan så de buktar lite lätt i den bakre delen. Börjar de böja sig som ett S så har du spänt för hårt. De två övre bör du vara försiktig med. Det räcker med att de precis sträcker duken.
Sedan tror jag kanske ändå att det är nå lurt med masten. Du är nog rätt ute i tankarna att pröva en mast av högre kvalité.
Frid!
-
Ska du ha centerbord så köp en Kona, de andra brädorna kan på grund av sin stora bredd inte dra samma nytta av centerbordet, som jag ser på saken.
Det bästa är nog annars en freeride utan centerbord. Kan du hantera en 160 liters så borde det räcka med 120-140 liters volym med din vikt. Med en rejäl fena, typ 40-50 cm, så kryssar en sådan hyggligt även när den inte planar. Tekniken för det är inte så svår att bemästra, så det lär du dig ganska snabbt, skulle jag tro. 🙂
Frid!
-
Härliga bilder! 🙂
-
Ok, jag gick för långt. Förlåt.
Jag menar bara att Patrice Belbeoch som ritade Kona ju har en hel del kunskap och erfarenhet, precis som du.
För det tänkta användningsområdet så tycker jag dock att ditt epitet “dålig bräda” är orättvis.
Frid!
-
Ok, jag gick för långt. Förlåt.
Jag menar bara att Patrice Belbeoch som ritade Kona ju har en hel del kunskap och erfarenhet, precis som du.
För det tänkta användningsområdet så tycker jag dock att ditt epitet “dålig bräda” är orättvis.
Frid!
-
Jag hade originalriggen i storlek 7,4 på min de första åren & nu kör jag mest med ett Simmer V-Max 8,6.
Originalseglena väljer man efter kroppsvikt. Jag prövade den senaste segelmodellen, denna gång en 8,2:a, i förra veckan & det är trevliga segel med stort register. 🙂Frid!
-
Seglar du på insjö så finns det nog få brädor som slår en Kona One där vinden oftast är byig. Vid kusten däremot så skulle jag tro att en bräda med något mindre volym, som är kortare och bredare kan vara ett bättre val.
Frid!