

robertj
Forumsvar skapade
-
Man behöver vara observant med fuselage i läge c, framförallt med stor vinge som i99. Blir stora krafter.
-
Nu har foil funnits ett par år och utvecklingen stabiliserats. Vad har ni landat på för utrustning? Har själv betat av np glide wind, starboard supercruiser respektive en superlättvindsbräda och rrd racefoilbräda. Kör nu ss levitator 150 och ss fwind med i76 och i84. Har nog bytt färdigt på ett tag.
-
Svinkylan i vägen för min del. Kanske en repa windskate dock.
-
Japp, imorgon blir det windskate. För kallt för att bada.
-
Kör ss levitator 150, 198×83. Rolig, livlig bräda. Känns inte alls som 150 l, snarare 120-130. Min torrvikt är 95 kg. Har kört rrd h fire 91, 155 l förut. Den är som en pråm i jämförelse. Har gått ned 1-1,5 m2 i segel med levitator. Rrd är en racefoilbräda, kan ha större segel och hänga mer som vanlig vindsurf.
Hej Robert,
Spännande det du skriver med att att det kan skilja så mycket i egenskaper fast volymen är typ den samma.
Jag har ungefär samma matchvikt som dig (92kg) så extra intressant att få höra dina erfarenheter.
Till din Leviator 150 vad använder du för foil och segelstorlek om du ska ut en dag med lätt vind, säg 6-8 m/s.
Har du flera framvingar att byta med?
Kör ss fwind foil med i84 (2000 cm2). 5.9 segel vid normalvind, 6.7 vid lättare vind och 5.2 vid hårdare vind. Blir överriggad runt 10 ms. Ska komplettera med i76 och ev mindre segel. Går att köra 7+ segel på levi men tycker det förtar lite vitsen med foil. Som sagt all volym bak. Slagvändning går om man är snabb men övergått till att jippa nästan jämt. Drar rigg med båda fötterna bakom masten. Man vänjer sig och med små segel så är det inte så tungt. Finns även en levitator 160 men är nöjd att jag valde den mindre.
-
Kör ss levitator 150, 198×83. Rolig, livlig bräda. Känns inte alls som 150 l, snarare 120-130. Min torrvikt är 95 kg. Har kört rrd h fire 91, 155 l förut. Den är som en pråm i jämförelse. Har gått ned 1-1,5 m2 i segel med levitator. Rrd är en racefoilbräda, kan ha större segel och hänga mer som vanlig vindsurf.
-
Någon som har koll på hur högt man kan flyga innan breach, hur mycket vatten behövs ovanför vingen? Har erfarenhet av np glide wind (70 mast), supercruiser (80 mast?) och har numera fwind med 70 mast. Sällan breach med supercruiser men bortvald pga dålig kvalité. Glide wind är långsam och förvarnar så man kunde parera. Har nog haft flest breach med fwind då den är betydligt snabbare och förvarnar inte. Ska skaffa 90 mast till nästa säsong.
-
Apropå skruvar, idag körde jag en jump foilstyle session och hade lite bråttom så flyttade fotstropparna med skruvdragare. Rostfritt är mjukt så det slutade med att jag bara lyckades flytta en stropp till mitten innan skruvarna pajade.
Men det funkade väldigt bra. Det blev perfekt stance för hopp när jag kör regular som jag föredrar och goofy så står jag på kanten och kan kryssa effektivt för att transportera mig ut efter jag latjat klart. Helt perfekt, men tråkigt att jag inte längre kan flytta stropparna.
Har testat centrerade stroppar på Wizard 114 men tycker det blir lite obalans då den är så bred. Men tex hopp går inte alls bra när man står på kanten då brädan viken ner i landningen. Med den här placeringen löser jag båda problemen, framfoten kontrollerar vinkeln sidledes och bakfoten tar upp kraften i landningen.
Hoppa med foil är ganska kul, det känns lite som att hoppa på studsmatta, det blir lite extra fjong i hoppen och landningen blir lite mjukare.
Fot i stroppen med stropp bakom hälen. Lär ha bra fäste, typ snowboard.
-
Btw verkar SS ha guld i sina skruvar. Annars förstår jag inte hur de kan vara så dyra.
-
Utmattning. Hög hållfasthetsstål är faktiskt mer känslig för utmattning. Egentligen borde man byta skruvarna efter x antal gånger. Har böjt en skruv i deep tuttle boxen (supercruiser). Lite nervöst att halta tillbaks med foilen hängande i en skruv.
-
Förmiddagssurf i österskär. O 9-12, rejält överriggad på foil.
-
Tack för alla svar!
Men angående vilken (freeride- eller hybrid-)bräda som också funkar för foil och vilken form den bör ha sailortrash, du skrev:
Hej
Men välj helst en bräda med mkt volym i häcken, och inte typ firemove som är väldigt smal
Fattar inte helt hur detta hänger ihop.. Jag ser ju att formen på de flesta renodlade foilbrädor är ganska bred bak, nästan fyrkantiga. Samtidigt kan man läsa på beskrivningen av bl.a. vissa hybridbrädor att de har lagt till möjligheter för att ha fotstropparna mer centralt på brädan, för att optimalisera för just foil…?!
Är det så att när man är nybörjare på foil har man bakfoten ganska i mitten på brädan och när man blir bättre (och skaffar sig en foil-specifik bräda) så har man behov för att stå längre ut? Känner annars att det är ganska motstridigt, fattar inte helt…
Och om det bara är snack om volym bak för att hålla brädan flytande eftersom man generellt står längre bak, hjälper då inte en stor vinge på foilen till genom att ge ett tryck uppåt så fort man har lite fart framåt? (utan att ha börjat flyga på foilen ännu?)
Borde skaffa mig nån sorts PT-timmar på det här alltså…
Det är inte bredden i sig, det är att man vill ha mycket volym bak. T ex slingshot är inte jättebreda, däremot tjocka bak. Med foil står man generellt mer centrerat på brädan. Trycket ska gå vertikalt ned i foilen till skillnad mot vanlig vsurf där man belastar fenan från sidan. (racefoil är mer ute på railen). Poängen med volym bak är att kan stå långt bak och pumpa upp foilen innan man skulle ha planat. Har kört foil på freeride och då behövde jag i princip plana för att kunna backa bak och få upp foilen. Gick jag bak för tidigt så sjönk aktern som en Albin 25:a och bromsade upp.
-
Stefan har egentligen rätt vad gäller kombibrädor
Men det funkar bra att lära sig foila på en freeride, och det kanske är ett rimligt första steg då renodlade foilbrädor är klart suboptimala eller omöjliga att vindsurfa normalt på
Denna tror jag t.ex är ett mkt bra köp för syftet
https://www.fanatic.com/windsurf/boards/foil/stingray-foil-hrs
I st 140
Håller med. Foila är enklare med bredd längst bak och foil en bit fram. Denna kan skjuta fram foilen tack vare US box. Många ”foil ready” freeride har fast dp box något för långt bak, dvs back heavy och dessutom avrundad längst bak där man behöver stå.
-
Man skulle kunna tro det, plockade en bild från wörldwajdwäbb
-
Någon som provat ss phantasm? Ser riktigt frän ut.