robin
Forumsvar skapade
-
Nya kurvan på bommar är att bomrören är raka längre jämfört med en gammal bom. Längst fram bildar de båda bomrören hos en ny bom 180 graders vinkel, medan en gammal var mer spetsig. Fördelen med den nyare geometrin är att den främjar ett överhandsgrepp vid segling rakt fram, samt ofta är smalare vid hängselelinorna vilket ger en mer kompakt känsla i riggen. Dessutom är det lättare att greppa bommen direkt när man gippar utan att först greppa masten.
-
Förresten, kom på att 90 liter kanske är lite för litet, kan vara rätt med 100-110 liter. Jag väger 90kg så jag har svårt att avgöra hur det funkar för 70kg.
-
Cambers ger en djup och stabil buk vilket gör att man får mer bottendrag och dessutom bättre kontroll rakt fram. Nackdelen är jobbigare riggning, lite tyngre vid vattenstart och mindre manövrerbart. Min tanke var just det där med mycket bottendrag i kombination med att du inte vill ha så stort segel. Det finns några segel på marknaden som är gjorda just för det som jag tror kan vara bra, NP Helium, sailloft traction är de jag kommer på nu. Bortsett från just de seglen (som jag inte har provat själv) så är det bättre utan cambers tror jag. Faktum är att det kanske är lika bra att hålla sig från cambers trots allt, men var inte rädd för det eftersom det finns mycket fördelar.
Om masten heter Np freeride har den nog 30% kol och då kan det vara värt att köpa en bättre. Är det en freeride Pro har den lite mer kol och då är det inte självklart längre.
Jag tror på en 6,5 till 7,0, sailloft cross är säkert jättebra. Köp en mast med så mycket kol du har råd med. Eller behåll den gamla, det kommer ju att funka det med även om riggen inte kommer kännas lika spänstig. Bom kan du kanske köpa om du får ett bra paketpris och den nya känns styvare än den gamla. Gör den inte det är det ingen mening med det. Roligare att köpa bräda för de pengarna.
-
Ett segel som är sytt för standardmast blir inte bättre med RDM. RAF Jet var ett riktigt bra segel, hade själv 7,4 från 2005 typ. Tror inte att du tjänar på att byta ut det, framför allt inte om du sällan seglar så stort. Soul minns jag inte som riktigt lika bra, du kan tänkas känna skillnad mot ett nytt. Vad har du för mast till de två stora seglen? Du kan absolut tjäna känsla på att använda en 100% mast med rätt böjkurva.
Fast när jag tänker efter lite mer så tror jag att du kan gilla att byta ut båda de större seglen mot ett freeridesegel runt 6,5-7 kvadrat som är sytt för att plana tidigt. Om du gillar sailloft så kan du ju fortsätta med det, har för mig att de har ett segel med typ två cambers som är gjort precis för det. Köp rekommenderad mast till det i så fall, om inte din nuvarande är bra.
En bra bom är också en givet bra investering. En modern böjkurva ger skönare segling, men viktigare är att den är styv. Smala rör är också trevligt. Vad har du nu?
Tror inte att du ska köpa en åttakvadratare, låter inte som att det är din grej. Fast det ökar ju helt klart chanserna till att få planingstid under semestern.
Liten bräda är ju skoj också, men bara när det blåser planing. Gör det inte det finns det ingen vits, så behåll den stora. Är det blåsigt så att du har tryck i grejorna kommer en mindre bräda vara hur kul som helst. Freestyle-wave eller freeride runt 90-100 liter är idealiskt, köp något billigt begagnat så riskerar du inte så mycket.
-
Angående riggning: Släng upp en bild på det riggade seglet. Kan slå vad om att du behöver mer nedhal när du har en latta som krånglar.
Det står min luff 4650 mm. Eftersom masten är precis 4650 så borde det innebära att du ska dra tills det verkligen inte går att dra mer. Tyvärr är det sällan måtten stämmer på centimetern ens i vår sport, och absolut inte på millimetern (som UP/Bic försökte visa på med sådana måttangivelser på 90-talet) så man måste kolla på seglets form när man riggar.
Om du inte kan ta en bild, vet du hur gammalt seglet är?
-
Det är inte sant. För kitesurf rekommenderas en kurs av säkerhetsskäl dock.
-
Prisvärda slalomgrejor säljes.
Manta 68 2005 och ett Point7 AC-K 7.2 2011 med rätt 100% mast, paketpris 4000 spänn. Brädan har några lagningar men är fräsch i övrigt, seglet är i fint skick. Prylarna kommer lämna Norrtälje i morgon lördag för att sedan åka söderut förbi Stockholm, Linköping, Jönköping och Borås för att till sist hamna i Göteborg. Skicka ett PM eller ring 0709607635 vid intresse.
-
Grunden i att rigga skiljer sig inte så mycket mellan segel. Kolla videon nedan.
http://www.youtube.com/watch?v=fYgIC4B4jGw
En sak som tyvärr skiljer sig mellan märken är hur masten stoppas vid toppen av seglet. Segel kan antingen vara hopsydda där (föredömligt tycker jag) eller ha en plastplugg som ska in i ett hål i masttoppen. Om det är en plugg där uppe måste man gå upp och se till att den har åkt in i masten innan man drar fullt nedhal. För att ställa till det ytterligare kan pluggen vara av två olika dimensioner, finns både tjocka och smala. Smal är överlägset vanligast och köpte du mast samtidigt som seglet så är det garanterat rätt.
-
Snyggt! Hur mycket vind ska man dra av för att kompensera för vindkraftverkens höjd?
-
Var det en ny artikel? Det här står på Wikipedia om persgrunden: “I april 2007 siktade 4 dykare en vithaj i persgrundet. Om hajen fortfarande befinner sig i grundet är i dagsläget okänt.”
-
Där ser man! Kommer att höra signaturmelodin till Jaws nästa gång jag blir spolad i Läjet:smile:
-
@Svenne 723832 wrote:
Låter bra det här, nu blir det färre personer som ska vara med och trängas och fler vågor till mig.
Javisst, varje uppäten vindsurfare ger en våg mer till oss andra!
-
@dr Masse 723802 wrote:
Nej.
Sjukt trött på denna helt felvridna hajnojja.
Håller med dig, fast jag håller med mig själv också…
-
Kvaliten är säkert halvdan, men för 500 spänn så kan man stå ut med en del.
-
@dr Masse 723798 wrote:
Det är betydligt riskablare att gå ner för trappan, ta en dusch eller korsa gatan.
Märkligt nog inga sådana varningar i media idag?
Fast nog känns det liiite mer utsatt att ligga och simma med bruten mast i ett varmt hav än det gör att korsa Odengatan, rusning eller inte?