robin
Forumsvar skapade
-
Antar att det är 282 du menar (107 liter), jag kör 7.5 till min (carbonversionen, fast det borde inte spela någon direkt roll) och det funkar utmärkt. Jag har en 40-fena som inte är för stor (väger 83 kg) men jag tycker av någon anledning att min 35:a funkar bättre (35 – original, 40 – den som säljs med någon av technobrädorna så vitt jag vet).
Har sett en kille köra 7.8 racesegel på den och det gick bra, han var snabb… -
Ca 8400 med avbeställningsskydd. Fast det var ett erbjudande som nog inte gäller längre.
-
Fast bara tills imorgon. Köpte biljett i måndags!
-
Alltså bör man åka till Varberg den helgen eftersom det kommer att blåsa!!!
-
När jag inte planar och vill ta höjd brukar jag trycka ned brädans lovartssida lite i vattnet så att mer av brädan håller emot seglets sidokraft istället för att bara fenan och lite av railen gör det. Observera att detta är omvänd teknik från centerbordsbrädor där man håller nere läsidan för att centerbordet ska få lyft. Du kommer inte att lyckas ta särskilt bra höjd med en liten bräda utan planing, men med den beskrivna tekniken driver du i alla fall inte så mycket i sidled.
-
Är din mast på tok för styv för seglet? Jag hade samma problem när jag körde en styv 5-meters mast på ett segel som vill ha en normalstyv 480. Brädan kantrade…
-
Allt som är blått suger, grönt är intressant om du planar tidigt, gul färg innebär bra surf och om du ser orange eller röd färg kommer du att få årets bästa surfdag!!!
-
Men hur kan man hålla kontroll på en 60-fena om man inte har fötterna ute på railen? Eller menar du nästan läns, så man inte ska ha något sidtryck alls?
-
Vad är den mittersta bakstroppen till?
-
Vad har 135:an och 155:an för skillnader i användningsområde? Är 135:an för lite hårdare vindar (fast då borde den väl vara smalare) eller för mindre seglare, eller finns det någon annan anledning till volymskillnaden? Har du några bilder? En bräda vars bredd är mer än hälften av längden lär ju vara snygg:-) Vad är det för segel- och fenstorlekar som gäller?