

robinb
Forumsvar skapade
-
Tja har inte läst alla inlägg i denna tråd så om det blir repitition så ignorera denna bara..
Phuket gåt det att surfa på men endast under speciella månader och stället heter Nai Harn sägs även kata/karon men de går inte jämföra med Nai Harn, det är längts ner på Phuket tar ca 1 timme från snusk stranden Patong. april-Juni skall vara bästa månaderna.. jag var där i Juli för typ 2 år sedan och det var väll helt ok men inga 3-4 metersvågor mer 1-2.5 meter kanske och inga jättelånga longrides heller. MEN det beror ju på swell osv när jag va där var det ganska liten swell om inte obefintlig men det gick att surfa….
sen beror det alldeles på vad du jämför med… helt ärligt skit i thailand o dra till Bali/lombok där finns det oändligt med surfspotts eller om du är ute efter riktigt stora och perfekta barells så åk till Nias i norra Sumatra(mest right hander) …. eller G-land södra java(mest lefthander)
men om ni e ett gäng grabbar så finns det 2 alternativ skulle jag vilja påstå
(iaf i min mening)
dra till Bali och surfa där finns vågor för alla olika svårighets klasser OCH grymt nattliv on ni vill ut och röja lite
andra alternativet är att åka till Lombok nära Bali där är lite mer lungt och inte lika mycket party och surfspottsen är inte lika ”crowded” som Bali, samt här kan ni bestiga Vilkanen Rinjani som är ganska mäktig. inte bergs klättring men inte så lång ifrom om du vill hela vägen till toppen !
både Bali/lombok finns det enormt mycket uthyrningsställen och det kostar allt från 20 000 IDR- 50 000 IDR per dag (typ 15kr-40kr)
flyg från Phuket kan du få T/R till bali mella 500-1000 kr beroende när du bokar
har du frågor o funderingar angående Indonesien och var som e bra maila mig bor sedan 1.5 år på bali och har vart på de flesta bra ställena runt i landet..men tyvärr hemma nu i 2 månader i kalla sverige måste hitta nått att göra
(surfa på internet istället haha)
lycka till !
-
Jag håller med dig helt och hållet svenne .. själklart ska jag åka dit o kolla läget men just nu beffiner jag mig fortfarande på bali som jag bott på i snart 1 år och jag frågar dessa frågor så att jag vet om jag ska ta med brädorna hem det kostar ändå en del att ta med sig 2-3 brädor hem från asien.
angående att jag var dryg iom att jag sagt att jag aldrig orkat bry mig om att surfa mycket i sverige pga av kass vågor… det var ingen direkt förolämpning mot surf spotten i sig utan mer en generell bild utav surfing i sverige som är allmänt känd antingen man väljer att aceptera det eller inte + att det handlar väll också om min egen lathet att inte riktigt ha utforskat det tidigare..
MVh
Robin -
Ju större desto bättre !
Vissa tycker det är pinsamt att börja med longboard …. då borde man sluta surfa med en gång..
med tanke på din längd skulle jag köra på en 7.8 – 9 fots bräda… för att lära dig snabbare och få in balansen gör inte mistaget som många gör att dom ”går” ut med brädan vänder sig om sen lägger sig på brädan och tar en vitvatensvåg.. paddla paddla paddla du kommer behöva det senare om du ger dig ut i vatten med stora vågor. Ju fortare du vänjer dig vid att alltid ligga på brädan istället för att stå brevid och hålla i den ju snabbare får du rätt feeling för brädan och balansen… vilket verkligen behövs när du gör stora dropp ins !lycka till!
-
INgen e för gammal att surfa allt sitter i sinnet !!
igår var jag ute o surfade på Gunung Payung( När swellen slår där blir det stort) på Bali fortfarande ganska lungt ställe och väldigt okänt bland den vanlige turisten själv har bott på bali nu snart 1 år och har igår träffade jag nog den älsta surfaren jag träffat under min surfing tid.. Han var 74 år gammal körde på en 7.4 Gun surfboard alltså en länge bräda mest för stora vågor ser ut som ett ”spjut” mer eller mindre helt galet.
37 är ju ingen ålder vist kanske lite stelare haha skämt o sido åldern ska inte va ett hinder ut o kör bara. Jag skulle rekomendera att Börja med en Longboard typ 8-9 fot beroende på hur lång du är ju bredare/tjockare brädan är ju lättare har du att komma igång pga av lättare att hålla balansen och lättare att padla eftersom den flyter bättre.
Skillnaden mellan att surfa longboard o shortboard är att vid longboard surfing är det mer långa grasiösa rörelser medans shortboard svarar på minsta lilla rörelse alltså mycket svårare o kräver mer fysik utav surfaren.
lycka till… !!!!
Mvh
Robin -
MacBeth;656153 wrote:Det är lika varmt där som på alla andra ställen.. 18-20 kanske? Svensk sommar..
Asså det är ju så att vattnet börjar inne vi strandkanten, 0cm och så blir det djupare och djupare ju längre ut man kommer.. så då beror det på hur stora vågorna är, hur långt ut dom bryter.. makes sense?
Och vadå ”värt besväret?” klart som fan det är värt, annars är du på fel forum..
Tack för det dryga svaret som gav mig ingenting :smirk: jo juste vatten temp tack.. resten som du skriver e rätt drygt o korkat…
QUOTE
”Asså det är ju så att vattnet börjar inne vi strandkanten, 0cm och så blir det djupare och djupare ju längre ut man kommer”åfan smart sagt ?? det fattar jag inte men man brukar tala om take of point där man börjar padla in i en våg..
och angående om det är värt besväret ! har sätt massa bilder o filmer från Torö och det ser mest ut som en stökigt inferno därför undrar jag ger bilderna som finns runt på nätet en sannings enlig bild av hur det är i Torö eller ger bilderna en dålig bild av Torö ?
Är det ofta som det blir overhead eller e det mest smått ?
bott i asien senaste åren och kanske blivit bortskämt utav grymma point breaks och havs rev därför undrar jag bara hur är Torö.. genuint intresserad att höra vettiga åsikter inte som McBeaths snilleblix svar dock :tongue:
aja hare bäst alla surf freaks!