

rookie
Forumsvar skapade
-
Kolla med REAB, de har Göteborgs bästa mätare.
Radar Electronics AB
Vestagatan 2B
S-416 64 Göteborg, Sweden
Phone: +46 31-725 73 00
Fax: +46 31-800 298
http://www.reab.se -
Vill återigen slå ett slag för flytvästen. Den behöver inte vara speciellt stor, 30-50N räcker. Då kan du sätta upp båda fötterna på brädan när du vattenstartar och långsamt lyfta dig upp med seglet. Detta kräver dock lite mer vind.
-
Jag ska ringa SP och kolla med dem om jag kan få byta.
Det jag är rädd för att man missar att checka att den är helt ihop och man knäcker den vid nedhal eller att man klipper hål i mastficka när den går ihop.
Tack för hjälpen!
-
Det var en härlig kväll i Björlanda. Körde mellan 17 och 18.30. Men jävligt ensamt…puuh uhh uhhh
Hur var Askim?
-
Ola, du får uppdatera din profil; Starboard/Delicato/Onwater-Team Rider
-
Såg att det var en notis om filmen i senaste numret av Windsurf. Kul att en sådan här film blir så stor. Det är den och du Peter värd!
-
Har en VW multivan från -99. Riktigt trevlig buss med bra köregenskaper.
Möjlighet att stoppa master och segel under den nedfälda bädden. AC:n är klockren med fläkt i taket för passagerarna bak.Men det är nog inget bra alternativ för er om ni ska åka tre personer. Fördelan med multivanen är att du kan fälla sätet bak så det blir en plan bädd, men då går det inte att sitta där bak. Man skjuter fram sittdelen i sätet så att den går ända fram till andra sätesraden. Att köra med takräcke på en buss är inget alternativ för då har du tappat själva poängen med buss.
-
Faaan va surt. Det trodde jag inte om Björlanda. Där brukar man kunna lämna bilen olåst med prylar kvar i bilen. Ska det vara slut på detta nu?
Allt blir ju så jävla mer komplicerat när man inte kan få ha sina grejor i fred.
Lider med dig! Skönt att ha en mamma i närheten ibland 😉
-
@Oregistrerad 417409 wrote:
Är fenorna formade för att suga ner brädan (baken)
Tvärt om, för att lyfta baken så att du kan stå med din tyngd bakom centrum på brädan.
@Oregistrerad 417409 wrote:
Hur vikitgt är det att fenorna inte är skadade?
Jätteviktigt. En skadad fena skapar lättare turbulens och du råkar ut för spin out (fenan tappar greppet).
-
Varför vill du byta till en mindre bräda?
Som du skrev, att du inte surfar speciellt aktivt, tolkar jag att du har andra intressen vid sidan av VS (familj, barn??) och kan inte välja de dagar du kan surfa. Då är en stor bräda bättre än en mindre.
-
Jag tar mig an detta som tänkare så får någon praktiker ta vid senare.
Ser två sätt bomhöjden påverkar:
1. Hög bom gör att kraften från hängselen blir mer nedåtriktad. Detta ger i sin tur högre tryck ner på mastfoten och det lyft du behöver för att börja plana.
2. Dragpunkten på seglet sitter en bit ovanför bom. Med låg bom kommer avståndet mellan dragpunkten och hängseletamparna (i höjdled) att vara stort. Det innebär att du måste balansera upp seglets kraft med att trycka med dina fötter i sidled mot lä. Då du står placerad bakom mastfoten kommer detta tryck att tvinga upp brädan mot vinden (lova upp).
-
rookie
Medlem13 september, 2007 vid 19:45 som svar på: What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädorSer ett troligt scenario här. Man skickar iväg sin modell ritad i [mm] som tas emot av någon lojal asiat som inte ifrågasätter eller vågar säga ifrån. Sedan den chock man får när man tar emot sin 61 meter långa custombräda.
-
@DrX 414519 wrote:
Måste vara många födelsedagar eller bröllop i helgen som bidragit…
Nästan rätt! Svensexa fredag eftermiddag till söndag morgon :frown:
Stop the press, nu har dom ändrat prognosen!
-
rookie
Medlem13 september, 2007 vid 19:19 som svar på: Är 2007 redan nu den bästa säsongen i mannaminne?@J.S. 414719 wrote:
Sitter själv med ett hor jobb och kommer inte ifrån!:mad:
Låter som om du har ryska maffian som hallick :crazy:
Ni nämner vår och höst, för all del, men jag vill framhäva denna sommar som en av de bästa i mannaminne (om vi bortser från antal soltimmar, nederbörd och temperatur).
-
@adde 413731 wrote:
eller varför inte inte Quatro-sails :D).
Det vore något, custom-segel! Man besöker loftet, väljer ut ett grund snitt (on-shore/side-shore/down-the-line och 4/5/6-lattor) så som hos skreddaren. Sedan anpassar man seglet efter sin vikt, längd och preferenser. På morgonen dagen efter får man provsegla för att kunna komma in och göra små justeringar under eftermiddagen.