rrd
Forumsvar skapade
-
En fördel med Twin o Quad är att de inte är så känsliga för sjögräs som ibland kan vara riktigt jobbigt, tex efter mycket vind under lång tid då många olika typer av sjögräs kommer drivande i dagar efter.
En vanlig kritik mot Quad är att de blir för stela/Planted i känslan men det har mycket med
set-upen att göra, mindre framfenor tycker jag funkar bra för att få mer Twinkänsla.Greppet och möjligheten att påverka/snäva till eller utvidga svängradien under svängen med en multifin är otroligt bra jämfört med single tycker jag. Och som Masse nämner så behöver man inte byta fenstorlek i samma utsträckning för att matcha vind/segelstorlek.
Men det finns tillverkare/Shapers som tycker att vissa modeller, tex FSW får överlägset bäst prestanda med single och därför finns bara en box. Trots att det är mycket vågkänsla i nya FSW enligt min uppfattning.
Ifr RRDs info om FSW;
“As the trend of wave boards shapes keeps going towards multifin hulls, we have preferred to retain a “classic”, reliable and fast planing single fin board line that would be suited for those who wish for a “do it all” type of short board.”
-
En av de viktigaste frågorna i höst!
Några brädor har ju fem boxar så du kan köra Trifin, Quad eller Twin och själv utvärdera vartefter.
Trifin är ju favorit för många med mycket Singlekänsla men ändå loose och snabb. Jag gillar Quad med små sidofenor och trfin i mindre vind o vågor.Och visst är det lite för enkelt att bara se till antalet fenor, men det säger en del om känslan.
-
Hej, FireWave är en vågbräda som tål mycket vind och funkar bra i onshore som vi ofta har.
Jag har seglat min 82 sen den kom ut för ca ett år sedan och har många seglingsdagar. Jag har även FW 85 och WC 75.FireW är mycket mer vågbräda än en FW(FreestyleWave) i samma volym, Mindre FW av RRDs modeller har mer vågkaraktär än de större.
Trifin, som många tillverkare valt, är en bra kompromiss som ger den loosa känslan men ändå behåller singelfinfördelarna.
FireW upplevs som/är snabb och lättplanande för att vara en vågbräda men även jämfört m FW. Den tål riktigt mycket vind, och hade man/hen? för några år sedan funderat i termer av bredd och volym hade man nog inte trott att den skulle kännas så bra i mycket vind.
För min del så har jag kunnat segla en riktigt bra vågbräda i förhållanden där vinden inte räckt till tidigare.
Kort sagt, det är en snabb vågis, som för de flesta nog funkar som enda vågis om man väljer den i rätt storlek, o inte för oversize. Men om det inte är vågor, även små som gäller, så funkar en FW bättre. FW ska inte väljas för stor då den upplevs som studsig och lite klumpig.
-
Så jobbigt! Jag är till och med orolig när jag tar med skidor med extra bubbelplast mm.
Skadan tyder ett avancerat upplägg. Bolagen, åtminstone rätt person på bolaget, borde vara intresserade av nöjda kunder och hög kvalitet på sina tjänster.
-
Björn Dunkerbeck var med kommentatorerna en stund och passade på att berätta om världens största vågmaskin på Teneriffa, https://www.youtube.com/watch?v=H7k1nRxoPcQ
Han är med som rådgivare vid bygget av en ännu större inom två år på Gran Canaria.
-
Mer dramatik kring jättevågor i Hallands Nyheter (HN):
90-åring nära drunkna
Varberg.
90-åringen badade vid Ankaret. Plötsligt sköljde en jättevåg över henne och hon tappade fotfästet.I torsdags höll en kvinna i 75-årsåldern på att drunkna vid Apelviken. I går inträffade ännu en olycka som kunde ha slutat illa.
Händelsen inträffade vid lunchtid och varbergaren är fortfarande skärrad när HN talar med henne.
– Jag vill varna andra äldre att ta det lugnt i vattnet, säger hon.
Kvinnan har kunnat simma sen barnsbarn och ville njuta av det varma havsvattnet. När hon gick i vid Ankarets bortersta brygga var det ganska lugnt i vattnet.
– Sen kom det en jättevåg och jag tappade fotfästet och drev iväg in bland några stenar, säger hon.
Ytterligare ett par vågor vräkte över henne och gjorde att hon slog sig lite.
Dramatiken upptäcktes av en kvinna som sa att hon hette Katarina och som ropade att hon skulle komma till undsättning.
– En sådan rar tjej. Jag vill så gärna tacka henne.
Ytterligare personer ryckte sedan in och hjälpte 90-åringen i land.
Marie Hebelius Svahn
-
En test från hösten 2012 av Black Box proto utförd av Boards. En intressant diskussion kring konceptet.
/Magnus
http://www.star-board.com/wp/?p=13266
Black Box Prototype, BOARDS (UK), Fall 2012
Posted on April 28, 2013 by Antoine
This winter, Adrian Jones and his clones from BOARDS Magazine tested one of the latest Black Box prototypes, right before it was put to production. Although some characteristics have been tweaked and improved since, the concept and key features of this revolutionary design haven’t: it is a “truly exceptional” performing light wind board!
• Length: 212.5 cm
• Width: 61. 5 cm
• Tail Width (at 30): 42.5 cm
• Strap Spread: 57.5 cm
• Mast Track from Tail: 117 cm
• Strap to Tail: 12.5 cm
• Fin Size: 2 x 15.5 cm + 1 x 12 cmThe Black Box is a prototype board that will be released into production by Starboard next year. It has been developed by top World Tour rider Dany Bruch who was inspired after trying a surf board with a similar concept:
“One day I used a mate’s surfboard, it was a 5’8″ JS called the Black Box. I have never tried a surfboard that small. I wanted to try it as it had a weird shape… short but super wide in the center and tail and with not much volume. It really caught my attention. I had seen my mate on it in mushy waves and he was flying on it, but he’s a really good surfer and I did not think it would do the same for me – but it did! I could race full speed down the line, get some nice turns in and have a lot of fun in waves that normally would not allow me to do anything similar. That session made me think a lot. I thought about how many days we have light winds and small waves around the world… and if this concept worked so well in surfing why would it not also work for windsurfing? I needed to give it a shot!”
And that’s exactly what Dany did. On his way home from testing the new Starboard Kodes in Australia in December 2011, he dropped in to Starboard HQ, in Thailand and got the go-ahead from Svein (Rasmussen) and Tiesda (You) to start development.
“I knew more or less what I wanted. I started to draw the outline, where I took some references off an old Starboard Fish from 2001, chose the tail I wanted, nose and rails, rocker line, bottom shape and inserts. I had the feeling I could get the idea to work, but I was not sure about what fin set-up to use: twin, thruster, single fin or quad. The quad actually was calling me the most, as I thought that with such a wide tail, to have two fins on the side, near the rails, would allow it to turn easier, and then to have two more fins to hold the drive would be perfect… but it never worked. Actually I have to say, that after three month’s of testing different set-ups on the board, re-shaping the tail, etc, I was about to abandon the project. I was using it in so many different conditions, strong winds, light winds, no wind, fins here and there. Each session I was going down to the beach with a bag full of fins to test, my mates on the beach would laugh about my “door”, but I carried on until I found the magic set-up. I used the widest twin fin option possible, which allowed me to make a turn with no effort and avoided losing grip all the time. I then put in a trailer fin, to keep track and drive. I just could not believe the result, it was amazing!“
Dany was so excited about the results that he invited our Clone test team to try out his Black Box prototype.
At first glance, it looks quite different to a regular board, with a lot of width in the tail, but also carrying right through to its rather abruptly, rounded-off nose. The first thing you notice when you step on is that, despite the width, it is actually quite low in volume and in fact feels smaller underfoot than we were anticipating. The width gives good stability when wobbling out and helps the board quickly onto the plane. Once planing, the Black Box accelerates well and has reasonable speed, but gives a less involved ride than a conventional wave board because of the width. Actually, it is quite reminiscent in feel to a freestyle board with its flat, low and wide outline. The board could be jumped quite OK with its shorter length making it maneuverable in the air, although the extra width made it less comfortable.
However, straight-line and jumping performance is not what this board is about. The Black Box is designed to ride small, mushy waves. And in this role we have to say that it was exceptional. Truly exceptional. It holds speed on a wave in a way that we have never experienced before. It flatters the rider and allows them to link turns together in conditions that would normally only allow for one turn. Despite its width, it feels very loose, surfy and maneuverable underfoot, floating up well over whitewater and you really notice the difference in speed compared to a conventional board as you drop back down the wave ready to start your next turn. Even without power in the sail, it becomes possible to link straight into the next turn and this point was illustrated perfectly by watching Dany competing on the first (rather fluky) day in Klitmoller this year, where he was linking more turns, with more speed than pretty much anyone else on the water that day.
If we were to look for any kind of fault, it would be that our prototype was lacking a little grip off the top. However, Dany assures us that this has been addressed on the latest prototype, which was actually in Thailand getting turned into the production board whilst we were testing this version. In windier conditions, when the sail is holding a lot of power, and particularly with lighter riders, the board starts to become less manageable due to its tail width. Nevertheless, Dany tells us that he has been using the board down to 4.5m weather (he is 90kgs) and proved this by choosing to use it in the windy double elimination in Klitmoller where he placed seventh overall.
So what we have here is a board that has taken a massive leap of faith on the evolutionary scale of width and length. Not only does it work, but it truly excels for riding in smaller, mushy waves and lighter winds. And let’s be honest that’s what most of us sail in most of the time.
We have a strong feeling that Dany has created something very significant here, something that will open a new door in windsurfing board design. The Black Box is not a board for all conditions (in its current form), but in the conditions that it’s designed for, there is no doubt in our mind that it is on a pedestal, offering wave riding advantages to all levels of rider. It certainly makes wave riding, in less than ideal conditions, a lot more fun and with future refinement of the concept, may even have the potential to offer an exciting new avenue in all-round wave board design.
-
SST=Steel Stringer Technology om jag minns rätt…
-
Tack för svaret!
Tänkte inte på YouTube…
-
Ja tändstiften kostar 149 kr/st…
-
-
Fortsättning…
http://hn.se/nyheter/varberg/1.2808995-vill-att-varberg-blir-forst-med-vagsurfbassang
Vill att Varberg blir först med vågsurfbassäng
Varberg.
Som HN tidigare berättat är en vågsurfanläggning på gång i Varberg. Mannen bakom idén är Björn Johnsson.– Jag vill att Varberg ska bli den första staden i Sverige med en riktig vågsurf*anläggning.
Publicerad 04:06 .
Björn Johnsson har länge velat starta en vågsurf*anläggning men det är först under det senaste året som funderingarna har blivit mer seriösa.
– Det svåra har varit att hitta rätt plats, berättar Björn.
Men så fick han en idé om att förlägga verksamheten till Fun City. Han kontaktade nöjesparken och presenterade sin idé och nu är en bygglovsansökan inlämnad till kommunen. Förhoppningen är att börja bygga 2015 och att anläggningen kan öppna 2016.
– Den ska vara tillgänglig både för dem som vill testa på vågsurfing och för dem som är vana surfare och som vill träna, säger Björn som menar att anläggningen kommer att vara tillgänglig för folk i alla åldrar.
Björn Johnsson jobbar off shore i Nordsjön som svetsare och mekaniker. Han har också en bakgrund som industridesigner. Och han surfar så klart. Men han har aldrig startat något liknande projekt tidigare.
– Så det här är ganska nytt för mig, men jag har funde rat på det länge. Det här är något som jag har drömt om. Jag tror själv väldigt starkt på idén och de på Fun City har stor erfarenhet av den här sortens verksamhet.
Björn har gjort en marknadsundersökning för att se hur intresset är för en vågsurfanläggning och han konstaterar att det är stort.
– Varberg är en surfingstad som kanske mest är fokuserad på kite- och vindsurfing. Men det är också ett av få ställen där folk testar på vågsurfing när det går. Och är man intresserad av vindsurfing är man nog intresserad av att även testa på vågsurfing om den möjligheten finns.
Sedan tonåren har Björn vindsurfat. För ett par år sedan, när han var på Bali, testade han vågsurfing och fastnade för det. Nu hoppas han att fler ska upptäcka sporten, fast på hemmaplan.
– Anledningen till att jag inte har kunnat släppa idén är att den funkar året runt, även under vintern ska man kunna vågsurfa. Så länge det inte är is ska anläggningen vara öppen, säger Björn.
De första åren planerar han att vara delaktig i stora delar av verksamheten. När verksamheten har kommit igång på riktigt tror han att han kommer att ge upp sitt nuvarande jobb och ägna sig åt vågsurfanläggningen på heltid.
Anläggningen innebär en rejäl investering för Björn och Fun City men de har redan hittat investerare som täcker upp för 75 procent av kostnaderna. Exakt hur stor kostnaden blir vill han inte gå in på.
– Jag är säker på att vi hittar finansiering till hela kostnaden, säger Björn.
-
Atan har ett par 3 mm tajta, varma öppna handskar i enkelnylon som jag har testat några gånger och det är en klar favorit.
-
Jag mailade och han har svarat och återkommer med före o efterbilder.
-
Välkommen till Efterlyst. Ännu ett ouppklarat (mastfots-) Brott ser ut att bli uppklarat efter att flera parter har haft en initierad dialog och ett intensivt informationsutbyte.