rrd
Forumsvar skapade
-
Tack för en fin rapportering! Fyrfeningen låter som en bra kompromiss mellan single o twin, få det bästa av båda koncepten. Just det där med drive i gippen o höjdtagning kan jag sakna lite på min twin, men vågridningsegenskaperna vill jag ha…
I Varberg är det några decimeter snö som kom igår o -10 grader, Apelviken är frusen en bit ut, mycket ovanligt här. Familjen har just fått 8 skiddagar i Trysil & Sälen och om tre veckor blir del Val Thorens. Därför känns det extra exotiskt att läsa om Maui där vi kunde ha varit nu, men kanske nästa år.
Det är spännande med en utveckling på brädfronten där valen blir fler o fler och alla kan hitta sin favoritbräda med dom prioriterade egenskaperna. Boards drar några egna slutsatser i sin senaste singletest.
Känsliga läsare kanske ska sluta läsa här men alla seriösa argument kan vara värda att känna till o avfärda eller reflektera över.Should I still buy a singlefin? -YES…
Twins i general carve a tighter arc and feels much looser and easier to redirect on a wave. Tri-fins tend to have more grip and the quads feel loose and grippy at the same time. But none have that directional feeling that you get from a single or the same sort of versatility.
Slutformuleringen blir alltså enl Boards: “And when the going gets tough, the tough don´t go home, they simply reach for their single-fin-and so should you.”
För mig så känns fyrfeningen/quad mycket intressant…
-
Min twin är en RRD Wave Twin 74 som jag seglat sen den släpptes sept 08. Den har en bottenkurva i samma klass som den minsta 66 l-brädan till skillnad mot den större 82 l som är mer allround. 74an har också ganska små fenor, 15.5. Men den är ett givet förstahandsval i fina vågförhållanden. Jag har också en RRD WC 75/HW 70 och FW 85-10.
Jag valde twinstorlek för att matcha segel 4.2-4.7 o att det krävs ganska mycket vind för att generera fina vågor.
För övrigt är den nya FW 85 en helt otroligt fin bräda med så mycket vågkänsla trots att den är fet o mycket lättplanande o snabb. Jag har haft alla RRDs föregångare. Jag tvivlade lite på att den kunde bli bättre, men det blev den…
-
[QUOTE=Ola H.;592517
Jag tror inte alls singlefinvågisar kommer försvinna. När fenhysterin lugnat sig lite kommer vi nog kunna snacka om enkelfeningarnas förtjänster på samma sätt som vi nu snackar om twinfinsbrädornas förtjänster. Allt kommer bli lite mer relativt, liksom. Än så länge tycker jag att de flesta hela tiden jämför flerfenbrädors egenskaper mot “standrardreferensen” single fin.
Instämmer helt, single kommer definitivt att finns kvar. Nyhetens behag med multifins börjar sakta mattas av lite. En single är en outstanding allroundbräda, speciellt i svenska förhållanden. Det beror självfallet på vad man har för egna prioriteringar.
Men som FW och hårdvindsvåg känns det för min del att single är som gäller. I fina vågförhållanden twin. Men jag har inte testat Quad/4fin ännu.
För övrigt kan den som är intresserad av jämförelser i vågbrädornas fendjungel fördjupa sig i tyska Surfs senaste test av 18 vågbrädor.
Vinden kändes riktigt bra idag när jag gick ut på piren i Lejet, men -7gr känns lite lågt.
God Jul
//Magnus
-
Surfa inte barfota, bra heel shock absorbers är guld, gå i feta flip-flops inomhus, gå i riktigt bra stötdämpande löparskor byt efter en säsong
-
Glöm det!
Snart dags att plocka fram skidorna
-
Var det 2006 som Quatros produktionsbrädor kom? Om dom lyckas fullt ut med sina produktionsbrädor när det gäller shape och kvalitet så kommer dom säkert att ligga väldigt bra till bland top of the line-brädorna. Dvs bla att prodbrädan får den shape som förlagan har. Att man inte alltid lyckas med detta för prodbrädor finns det gamla bevis för när det gäller andra märken. Men Quatro kanske redan har fixat det här.
Om man får en Quatro Custom , men prodbrädesbyggd och att den inte är Customtillv enl köparens egna önskemål, men hur många customs är egentligen det, så låter det frestande.
Dom ser väldigt fina ut och visst skulle det vara kul att testa. Det är bara så svårt att kunna testa andra brädor av många olika skäl som vi alla känner till. Där kommer testerna från tidn o sajter in, att få ett bedömning av några som seglat många olika brädor i samma klass i samma förhållanden är intressant. Men självklart måste man göra sina egna prioriteringar ang vad man värdesätter mest för egenskaper hos en bräda. Och i svenska så skiftande förhållanden känns det som man behöver några olika brädor för att vara helt nöjd…
Men det här att få bestämma exakt vad man egentligen vill har för typ av vågbräda, vågbräda på Maui. Att få testa och utvärdera/känna på några olika Customs som Quatro tror kan vara nåt efter lite diskussioner om vad man vill ha och att verkligen få en bräda helt anpassad till sina egna önskemål, kanske lite olika materialval och såklart lite extra grafik…
Vore inte det en bra Julklapp?
-
Kolla i dykbutiker, finns både olja o en typ av stearin som inte innehåller syre som innebär korrosion. Smörj varje gång o förvara kedjan stängd…
-
Och ändå försökte jag tona ner det lite så det inte skulle låta för bra.
-
Boardseekermags test:
“Test quiver
This year North have supplied us with a quiver of Power XT RDM extensions to conduct the wave sail testing with. The ease of tuning at the waters edge made these absolutely invaluable in experimenting with each sails range of settings.”
Jag har kört med NP RDM MXT i höst som jag är mycket nöjd med.
För övrigt var det riktigt fina förhållanden på em i Lejet m 4.7 i S/SV. Sista timmen i röd solnedgång…
-
rrd
Medlem22 november, 2009 vid 17:43 som svar på: Hållbarhet std vs pro edition generellt och JP specifiktDet finns trådar som behandlar detta ämne tidigare, men jag hittar dom inte vid en snabb sökn. Men visst har Boards el om det var Windsurf uttryckt att man ska satsa på ltd/pro-varianterna om man har råd.
Om man känner någon skillnad och hur man värdesätter den är helt upp till den enskilda surfaren. En avvägning mellan låg vikt o hållbarhet är intressant. Det kan handla om dingkänslighet o brotthållfasthet som inte behöver hänga ihop. Tyska Surf gillade förr att göra labtester. En annan aspekt är ju känslan i brädan, styv eller lite mjukare.
Att sträva efter extremt låg vikt o hållfasthet gäller inom många liknande områden. Hållbarheten hänger intimt ihop med en avancerad produktionsteknik med en jämn och hög kvalitet. (Nu finns det även en debatt custom vs prod)
För övrigt seglade jag för nån timme sen med min FW85 ltd -10…
-
http://www.simmerstyle.eu/support/Default.aspx
Trimvideo
Tips:
-Nedhal så du får Freeleech mellan första o andra lattan uppifrån ca 2/3 löst utifrån, in mot masten
-Uthal dra 2-3 cm, dvs positivt uthal
Trimma så seglet ser bra ut, ofta lite mer uthal än vad som står på seglet, beroende på vilken bom du har.
-
Om vi ska vara ärliga, och göra som den stressade rubrikläsaren, vem har INTE köpt 2 master och en bom?
PS
Men jag gillar verkligen upplägget med ett stenhårt förtroende surfare emellan. Självklart får du betalt. -
Ja vilken kraft, läs den googleöversatta texten, uppspoln av delar i Hamburg! Det är nog ett tyskt önsketänkande, förresten stranden i Hamburg…
“Den nya vågen kraftverk vid bryggan i fiskfabriken är fortfarande inte i drift. Medan vindkraftverk nu troligen nått sin högsta effektivitet, och har delvis funktionshindrade även flyta, flyter till testanläggningen fortfarande tålmodigt på hög höjd.
Med tanke på de hårda villkor som de absolut inte vill riskera för mycket, eftersom den första vågen kraftverket är fortfarande i lediert Hanstholm Harbor. De röda och gula stål jätte slitit och spolas upp på stranden i Hamburg. “
Ok, Hamborg är ju en bit det också.
-
Best Boards
A selection of the PWA’s top wave sailors talk us through their favourite rides.
When you ask someone about his or her favourite board, you expect it to be the one that helped them win a world title, or the one they first rode Jaws on.Historically, wave boards were often thought of as highly individual pieces of kit that needed to be built around the sailor’s characteristics, ability, and the location they’d be used in. However, with such varied conditions on the world tour, and very good production equipment being built, more and more sailors are starting to use off the shelf products which hold less sentimental value.
With so much development going on at the moment, we wanted to know what the professionals of today thought. So we asked some of this year’s highest ranked PWA wave competitors which one board they treasure the most.
Here’s what they had to say:
Josh Angulo (Angulo, MauiSails, DaKine)
“My Chango 88 production board. In the last 6 down the line wave events 3 in Hawaii and 3 in Cabo Verde, I’ve had 4 firsts and 2 seconds on that same production shape. There’s definitely something to be said about the ease of replacing your favorite shape when you ride production boards. It also works sick in all the small wave spots and the onshore spots around Sal. So it’s a one board fits all scenario.”
Kevin Pritchard (Starboard, Gaastra, DaKine)
“Oh man that is a hard one. I have an old faithful that I haven’t ridden in a while and it won me a world title, along with a couple of events, so that is my favorite one. It’s a 78L single fin, with a slow rocker but is really fast once it gets going.”
Klass Voget (Fanatic, NeilPryde, MFC)
“For me it’s got to be the 2010 Fanatic NewWave76. It’s a 76L, 55cm wide, single fin with the Newwave-rocker. I use an MFC 2K 21 or 21.5 with it. And it just so happens to be the board I used in Sylt this year!”
Robby Swift (JP, NeilPryde)
“I have a 74L twin fin that is 7’6” long and 21 ¼” wide. It is simply the best board I have ever had. I’ve had to repair all the heels and the mast track, but I still keep it because I just can’t find anything better!”
Kauli Seadi (JP, NeilPryde, MFC, Mormaii)
“At the moment mine is a 74L quad fin which is just magic.”
Victor Fernadez (Fanatic, North, MFC)
“My favourite is a 79L, 56cm wide quad fin. It has more rocker than my other boards and it’s just awesome.”
So there you have it, some of the pros have a trusty old favourite that has some sentimental value, whilst others are hooked on their new multi fin boards. A few prefer their customs whilst others are more than happy on production models. I wonder what we’ll see on tour next year…
http://www.pwaworldtour.com/index.php?id=35&tx_ttnews[tt_news]=1619&tx_ttnews[backPid]=29&cHash=0a6f22e437
-
Vindarna har inte ökat visar ny analys.
En ny analys vid SMHI visar att det inte har blivit blåsigare i Sverige under de senaste hundra åren.Källa: SMHIs hemsida
Vi hoppas på dom kommande hundra åren…