rrd
Forumsvar skapade
-
PS
Var även beredd på tyska besök här på konfen. Vilken komplett surfguide har inte med surfzone som bloggtips!
-
DMI prognosticerade NV 8-11 kl 1400 men jag fick några vändor m 5.9 o vinden dog. Nu väntar jag på tis-ons!
-
Det var väl ingen direkt trängsel mellan 04-06, eller?
Jag gick upp o kollade men inväntar eftermiddagens utlovade vind (DMI).
-
Kanske lite off topic men förutsättningen för våra segelstorlekar är ju vind…
SMHI:
Hallands Väderö-Nidingen
Fredag förmiddag
Väst, 8-11 m/s. RISK för vindar över 10 m/s: 100%
Fredag eftermiddag
Väst, 8-11 m/s. RISK för vindar över 10 m/s: 100%Ser vi det inte lite mer som det positivt laddade ordet CHANS?
Är verkligen den allmänna uppfattningen hos besökarna på båtvädersajten att det är en risk, dvs negativt laddat?
Ni noterade väl den hundraprocentiga prognosen!
För övrigt har ni testat att lägga in en 5.0 mellan 4.7 o 5.3?
Passar perfekt till flera brädor, finns många argument både för och emot men när man väl testat är det svårt att lägga av…
-
Tack för era synpunkter! Jag tycker att det känns som att twins kräver lite extra spread. Jag har mätt upp att Fanatic har 45 cm på sin twin! Jag ska testa med lite mer på mina brädor (RRD, kanske inte helt oväntat), jag har skruvat o flyttat lite på både bak- o framstroppar i väntan på vinden. Det är främst på min minsta singel, 70 l/53,5 cm som jag har känt att jag vill ha mer spread.
Det gäller att hitta sina trimpositioner av mastfot o fenor så att allt stämmer.
För övrigt ser nästa vecka ut att leverera lite vind…
-
Har ni sett/satt nåt bäst före datum på era RDM? Jag har flera Powerex från 2004.
Med rätt hantering on/offshore o förvaring borde dom hålla länge.
-
Ola H.;547024 wrote:Men lite onödigt att snåla in på en 370 till 4.1:an, eller? Om man nu skall ha få segel borde man nog ändå se till att utnyttja deras vindregister maximalt genom att ha rätt master, tycker i alla fall mastfetishisten.
Håller med om detta, 4.1/4.2 får klart bättre vindregister o hanterbarhet m 370. Om man nu ska kunna ha 3.7 – 4.2 uppriggade samtidigt behöver man två 370, jag lånar Lenas 370 om inte hon kommer ifrån jobbet!
Om man ska ha två bommar eller ska flytta över bommen kan man fundera på, men nu kanske jag börjar tangera gränsen…
-
“Det femte luriga är att med fler segel så blir de helt enkelt inte lika mycket använda. Hög “seglingspeng” per segel.”
Men vilken segling det blir m ett 3.7 i riktigt fina feta vågor, då vill jag inte vara superöverriggad. För min del så värderar jag dom gångerna högt även om antalet inte blir så stort.
För övrigt är min favoritstorlek 4.7, men ett 4.5 borde ju kännas otroligt bra, lite mindre…
Är det inte så, försiktigt uttryckt, att segeldesigners o teamseglarna ofta kommer fram till att vissa storlekar i en linje är de bästa. Och att ett grundsegel finns som resten av linjen tas fram utifrån.
-
Vilken skillnad det blev när 400 masten tog över på 5.3 för några år sen, klart bättre hanterbarhet o känsla.
-
Är det inte bra med ett lite tajtare intervall där seglen överlappar varandra o kanske droppa det största seglet?
Ett sätt är att utgå från sin favoritstorlek som matchar brädor o sen bygga linjen. Men då är vi även inne på brädstorlekarna! Allt hänger ihop…
Det är ju såklart helt beroende på vad man prioriterar för segling, våg eller freeride. Med flera brädor kan man gå från en klart överriggad känsla till helt perfekt genom att byta ner sig i brädstorlek.
Förresten varför skiljer storlekarna med samma yta oavsett segelstorleken? Gammal tävlingsstandard?
PS Igår seglade jag med mitt största, (vad ska man ha det till), 5.9…
-
Vilken årsmodell? Min är en 2003
-
Det är mycket viktigt att lära sig att rigga sitt segel perfekt (ofta mer nedhal och uthal) så att det tar ett så stort vindintervall som möjligt. Vid byig vind hjälper det inte så mycket att gå upp i segelstorlek, bättre att gå upp i brädstorlek som Doc säger.
Vid vågsegling är det inte, enl min åsikt, bra att vara för överriggad, blir svårkontrollerat i vågridn, backside som frontside. Det är bra att öva på att kunna utnyttja storleken max, att klara sig med så litet segel som möjligt, som ger bra planing, som blir mer lätthanterat.
Ett vågsegel som går att få neutralt, dvs att kunna släppa ut trycket o få tillbaks det när man behöver det är bra.
-
Riktigt bra surf igår från att jag satt nästan ensam vid 13-tiden och väntade in att den nordliga vinden skulle öka o vrida in mot nordväst. Men visst var det trångt på sen em.
Det känns som att det finns lite för små marginaler mellan seglare ibland.Om man får en repa med irriterande moment (försiktigt uttryckt) som väjningsproblem eller nära en krocksituation så ska man verkligen fokusera på att segla av sig den negativa känslan. Att få några fina svängar o lite vågridn eller ett hopp som ger positiv känsla och raderar det negativa. Att avsluta med bra surf är oslagbart.
Att segla o se fina hopp o vågridn är ju väldigt inspirerande och kul.För övrigt försökte jag för några timmar sen få en fjärde surfdag i Lejet som lite omväxling men vinden dog så det blev lite balansträning. Men kanske i morgon…
-
Surf är väl en livsåskådning, men gloriakoppling?
Ja det finns alltid vind nånstans. Men vågor o vind på ett lagom avstånd på torsdag?
Annars är det Klittis som ger fina förhållanden och lockar nuförtiden.
-
Mina är inte så långa men kullagrade, men det kanske alla Liberty är. En Ferrari måste vårdas rätt så håller den länge. Och känslan i kolfiber mmmmmmm………