rrd
Forumsvar skapade
-
Svaret är Kamakura strax utanför Tokyo i Japan. Kolla viken: http://maps.google.com/maps?q=kamakura&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:en-US&oe=utf8&um=1&ie=UTF-8&split=0&ei=db3cSZf5NdCY-gaHvM2GDQ&sa=X&oi=geocode_result&ct=image&resnum=1
Ingen som varit där? Nåt nytt att utforska för den intresserade.
Kamakura (鎌倉市 ,Kamakura-shi?) is a city located in Kanagawa, Japan, about 50 kilometres (31 mi) south-south-west of Tokyo. It used to be also called Renpu (鎌府 ?) (short for Kamakura Bakufu (鎌倉幕府 , or Kamakura Shogunate?)). Although Kamakura proper is today rather small, it is sometimes considered a former de facto capital of Japan as the seat of the Shogunate and of the Regency during the Kamakura Period. (In reality its supremacy over Kyoto was never complete)[1]
According to The Institute for Research on World-Systems,[2] Kamakura was the 4th largest city in the world in 1250 AD, with 200,000 people, and Japan’s largest, eclipsing Kyoto by 1200 AD.
As of January 1, 2008, the city has an estimated population of 173,588 and a density of 4,380 inhabitants per square kilometre (11,300 /sq mi). The total area is 39.60 square kilometres (15.29 sq mi).
Kamakura was designated as a city on November 3, 1939.
Kamakura has a beach which, in combination with the temples and the proximity to Tokyo, makes it a popular tourist destination. It is also noted for its senbei, which are crisp rice cakes grilled and sold fresh along the main shopping street. These are very popular with tourists.
-
Ledtråd:
En vik som på en karta påminner om Apelviken o Lejet. Viken ligger i anslutning till en stad. Och en timmes bilresa från en stad med ca 8 milj invånare. Kanske har dom lokala surfarna någon slags konf där dom diskuterar prylar, gårdagens surf o andra surfställen…
-
Kom igen nu, kolla bilden i actual size o analysera mera…
PS Man hinner inte dit på lunchen om man bor i sverige
För övrigt:
Killen, en ung akademiker, som tog fotot skulle se vilken koll jag hade o visade glatt en bild med “Bobby Naish” i mörka onshorevågor han hittat på nätet, vad är det här för ställe då?-Ser ut som Sylt svarade jag, han blev grymt imponerad av att jag kunde se det bara på vågorna… (o det fanns inga Syltklibbor i seglet) en del är lättimpade…
-
Val av sele beror ju lite på vilka segelstorlekar du ska använda. Men en midjesele är mer allround och ger lite friare känsla. Seglingen är mer stående rakt upp som segling med våg/freestylesegel.
Prova ut en sele som sitter bra o känns bekväm.
-
Men yttrandefriheten då? Och domen är väl offentlig…
-
Har alltid tyckt att det är mycket kopparstickskänsla i den, den sticker verkligen ut…
-
Vilka segelstorlekar du vill kunna använda är ju viktigt. Och att din nya vågis ska matcha din stora bräda hyfsat. Det är inte kul med ett för stort glapp mellan brädorna så att ingen känns optimal i vissa, kanske perfekta vindar. Ibland när man byter en bräda påverkas allt när förhållandet till nästa bräda förändras.
En 55-56 cm bred, kring 75-80 l verkar väl vara det som gäller enl min erfarenhet, jag väger ca 73 kg. Själv gillar jag det där extra greppet och kontrollen som en mer “trad/radikal” vågis ger och framför allt att den tål mycket vind. Mer framfotstryck vid frontsideridn men vilken känsla.
Men de sista åren har ju brädornas inriktningar wide vs trad närmat sig varandra så jämförelser måste göras utifrån den enskilda brädan som redan konstaterats.
Att komponera ihop sin perfekta bräd-segellinje, finns det något bättre att fokusera på/fundera över…
Och att verkligen skriva ner hur det kändes vid ett visst tillfälle vid speciella förhållanden och sen analysera o utvärdera när man känner för det.
PS Jag skulle aldrig kunna vara utan min minsta RRD WCHC 70 för (5.0)/4.7/4.2/3.7 -20.5 fena
53,5 cm /234 cm
-
Och GOYA ONE 77 är ju en mycket vågbetonad FW.
-
Sode, hur mycket väger du?
En mer renodlad våg ska matcha din vikt o inte vara för stor enl min mening.
-
[QUOTE=Ola H
“Så, för att göra en lång historia kort så tror jag på sätt och vis att Boardseeker testat Fly “fel”. Dels är det säkert många tunga personer i panelen och sedan är min gissning att många av dem dessutom är lite “powerseglare” och därmed plockar ut ännu mer kraft ur seglet. “
Min kom:
Men BS brukar göra bedömningar av segel och vågbrädor där en koppling görs till seglarens vikt, en mycket viktig koppling.
Tex
“Even our lighter weight clones (around 70kg’s) were happy with the Icon in overpowered conditions.”
och om Mission
“However, if you weigh much over 70kg and sail in cross/cross on conditions you are probably going to get a lot more out of the Icon. The Icon offers more tunability, more power and ultimately more range.”
Jag tror att ett segel som Fly kan ha ett relativt snävt intervall samt att ett nischat segel har svårt att tilltala en bred grupp. Men hittar säkert sin målgrupp.
Att tester är motsägelsefulla och kommer fram till väldigt skiftande resultat är ju inget nytt, det har vi sett i många år. Tidigare trodde många att testgruppen inte var kompetent och att testförhållandena inte var bra, inga fina vågförhållanden,för kort testtid mm.
Att tillverkare satsar på lite extrema produkter som passar mindre grupper användare och inte är så mainstream känns bra och kanske är ett friskhetstecken.
För övrigt så har vinden precis kommit, efter att solen gått ner…
-
@Knatte 536371 wrote:
Man kan ju alltid hoppas att dollaren störtdyker igen så att nästa sändning av prylar blir till humanare priser. Men detta kanske är för sent för säsongen 2099 på surfprylarna som redan är beställda av handlarna??
QUOTE]
Snacka om förskottsbetaln!
-
-
När ni läst testen 101 gånger så ser ni detta…eller rättare sagt läser med rätt perspektiv, dvs BS/NPs kommentar.
We didnt receive the Official response to our NeilPryde Fly 4.8 test quite in time to include it within the launch of the test report. We have now received it, added it to the test and also here for you to check:
The Fly was designed from the outset to enhance the riding style of Kauli, which is one where he’s searching for constant drive and high levels of manoeuvrability. This is designed into the sail by mixing the core design elements such as a straighter luff curve (giving a soft overall feel) a relatively draft aft position of maximum depth and a lower aspect ratio than the other wave sails in our line. The 4.8m is also a four batten design and while this helps with weight reduction, it also contributes to a relatively soft rig. The soft rig is a bonus in terms of allowing the sail to power up in an instant and this response allows the sailor to get into critical wave sections in a more precise manner than with other rigs. Experience shows that The Fly needs to be tested approx 0.2m smaller than other wave sails in tests and that would indicate a 4.5m would have been a better comparison size. This slight size reduction effectively gets stability back to more conventional levels, while continuing to benefit from the constant drive this sail is designed to provide. A 4.5m Fly very recently scored exceptionally well in the largest print magazine in the world and was arguably the test winner against 4.7m wave sails, so this design direction and overall rig concept has been shown to work.
These characteristics were the requirements of the world champion wave sailor and a concept he wanted to follow to take his wave sailing to the next step. The design certainly represents a niche in the wave sail market, but we believe it represents the future. The Fly will continue to evolve but the design has achieved its objectives which was to win world titles and allow Kauli to exploit his talent further. As Kauli himself says “The fly is a very powerful sail and at same time very forgiving sail, offered by it soft design , something that doesn’t exist on the market besides the Fly…”
– David Mead (Division Manager, NeilPryde
-
Finns det alltså ett samband mellan perioderna strax efter dec, april, juni och augusti och bra surf?