rrd
Forumsvar skapade
-
För den som är intresserad av en presentation av RRD Twinzers av Roberto himself så kolla in Surfers hemsida.
-
Ser inga bilder, har jag dålig fantasi eller saknar rätt program?
-
Om dina gamla cambersegel har freelech så dra max nedhal så släpps överskottsvinden ut i toppen. Dra mer i uthalet.
Inte så brett mellan händerna, max axelbrett o lite till kanske. Viktigt att försöka hitta balansen i riggen, testa att flytta tamparna lite o inte för brett mellan, då blir det lite okänsligt.
Sittsele ger lite annan balans, än midjesele, kroppen tar mer kraft som jag minns det.
Det som hänt med modernare seglel är att tryckpunkten flyttats fram o längre ner.
Kanske kan du köra med ett mindre segel o inte för överriggat. Träna på att släppa framhanden är jättebra för att kolla trimmet o träna din balans.
-
Ja det undrar jag också!!! Se bild på NP-segelbag.
-
Men RRDs HardcoreWave är en vågbräda som i många år varit en toppen
vågbräda som klarar många olika typer av förhållanden. Speciellt bra på att ta mycket vind och har ett enormt bra grepp o toppfart. Vågridn kräver framfotstryck. Ändringarna mellan åren är inte stora. Vid intron 2003 var det Keith Teboul som var shaper enligt viss info, då var den lite extrem.Ska man ha en bräda som tar ett stort intervall så är detta ett kanonval. Vilket även tester genom åren har visat.
För övrigt går det så klart inte att utse en bräda/brädtyp som är bäst för alla utan att man verkligen frågar sig vilka egenskaper man är ute efter och hur högt man värderar dom. Därefter kan man göra ett val.
Utvecklingen av stubbies o classic har medfört att shaperna hos RRD har närmat sig varandra och detta är positivt. Hardcoren har tex blivit lite kortare
o bredare och Waveculten lite längre.Har just seglat någon timme i Lejet m 5,3/FW85 kanske blir det lite till i viken i kväll?
-
I Lejet kom vinden vid 20-tiden, maxtryck med 4,7 o vindvridning från S till SV/V. Mycket speciella förhållanden. Fina långa vågor men trångt med alla kitare. Starkt motljus o svarta moln. Ovanligt med så sen segling på kvällen med det var kul att få lite surf igen. Enl DMI blir det repris i morgon em.
-
Men om man sätter fenorna på olika plats i boxen, dvs inte symmetriskt, hur blir det då? Har man olika svängradie åt olika håll, har man fått en assy eller?
-
Den normala styrkan av oxalsyra i pulverform man köper i färgaffär räcker ca en matsked till en liter ljummet vatten har jag för mig. Ringde faktiskt tillverkarens kemiavd för några år sedan. Det som gäller är att pröva sig fram lite försiktigt och skölja ordentligt efter så att inga rester ligger i verkar i onödan.
Som medicin, testa fram tillräcklig dos för din bräda. Men det saknas bipacksedel som normalt talar om ev biverkningar vanliga för någon procent till mycket ovanliga o desto värre…
Men visst är den kul att få tillbaka den bländande vita undersidan av brädan! Speciellt för er som seglar sötvatten o kanske inte är så noga med att torka brädan mellan surfgångerna.
-
Försiktigt med koncentrationen och skölj av ordentligt efteråt! Men är det som funkar till 100%.
-
Mycket intressant!
Nu är det bara att vänta in alla tillverkares info/marknadsföring av sina nya Twinsers och analysera och jämföra. Och lite inside är naturligtvis extra intressant när allt inte är så tillrättalagt för att passa en så bred kundkrets som möjligt.Men nu börjar jag bli sugen på att testa irl!!!
Loggan påminner om en gammal NWT-logga som dom hade när dom startade sin verksamhet även i Tarifa. Tidigare på Kanarieöarna.
NWT=No Work Team…säker tufft på spanska på tidigt 90-tal
-
Är det känsligt med fenstorlek som på en single? Har ni med Twinfin olika fenstorlekar för olika segel/vindstyrka?
-
Se till att det inte blir brytpunkter, skrynkligt i materialet, det går aldrig ur, spec mono. Att vara riktigt försiktig vid riggning ger lång livslängd.
Uv-problemet är ju inte så stort i Sverige som i sydligare länder.
-
Rekordet slutade med att det var enkelt att bara lyfta ner brädan från taket för hand alltså, som tur var.
-
Mitt rekord utan spännremmar är ca en mil, men det var i den tunga o långa brädklassen.
-
Lär dig en bra teknik med vanliga spännband o mellanlägg mellan brädorna. Den största risken är att bandet fastnat någonstans så att det inte blir tajt spänt. När det släpper o du kör fort kan man tappa allt. Alltså kolla att banden är spända ordentligt. Efterdra om du ska köra långt.
Efter några år kan det vara läge att provrycka i spännbandet o kolla att det håller. Om det utsätts för mycket sol o salt kan det bli väldigt skört, få låg draghållfasthet. Hade en gång några band som jag märkte att jag kunde dra av för hand bit efter bit…blev chockad av hur lätt det gick! Och vad som kunde hänt. Fast det var ju köpt i en fransk surfbutik o neonfärgat…