rrd
Forumsvar skapade
-
Instämmer helt i dr Masses mycket fina ekonomiska analys, dr i ek?
Tyvärr kan läget vara ännu sämre att ha en stor rik ägare som bara gör sig av med verksamheter som inte snabbt ger den tänkta avkastningen. Eller snabbt efter ett uppköp gick att sälja vidare som vilken handelsvara som helst. Hårt arbetande mindre ägare med en god känsla för branschen och fina framtidsvisioner är nog bättre för märkets utveckling.
Nu kom posten med nya Surf och Boards med DVD…äntligen!!!
-
rrd
Medlem27 april, 2008 vid 06:43 som svar på: Surf relaterat ämne – brädan "plogar" i bottensvängenHmm..”eller skota ut mycket för att döda kraft vid utgången av svängen”
Ska jag tänka på nästa gång jag får testa, NÄR nu det kan bli.
Att det är viktigt välja en bra linje samt att man alltid ska titta dit man ska håller jag verkligen med om.Det ser ut att bli ett rekordlångt surfuppehåll för min del, ett av dom längsta på många, många år. DMI-prognosen verkar ha hakat upp sig på ostvind. Men så brukar det ju vara på våren.
-
rrd
Medlem26 april, 2008 vid 15:09 som svar på: Surf relaterat ämne – brädan "plogar" i bottensvängenAhh, en surfrelaterad tråd, helt utan nationell miljöpolitik eller allmän uppfostringspedagogik…
-Beroende på bräda, mer framfotstryck speciellt på klassisk vågbräda
-Mer framåtlutad kropp o rigg, längre avstånd mellan kropp o rigg, alltså inte ha bommen för nära
-Kanske flytta mastfoten, stroppar längre fram
-
Moderna FreestyleWaves (FW) är mycket bättre på våg än för några år sedan, iallafall är det så för RRD. Om du inte har en betydligt högre vikt än ca 75 kg tycker jag att du ska satsa på en FW 85-90 och vara noga med att byta till en klart mindre och vågbetonad fena när det är våg som gäller. Fenan är mycket viktig speciellt på en lite större bräda.
FW 85 som jag har som största bräda kör jag 6,0 på som max.
-
Kyl ner med kallvatten, materialet krymper
ta sen flera bommar o vrid…
Lycka till
-
Reklamera! En böjning ska inte kunna uppstå. Även om det är gammalt så bör en säljare vara generös och intresserad av att felaktiga ex tas tillbaka för analys av tillverkaren och goodwill för varumärket.
Böj inte tillbaka, varning för stor svaghet och brottanvisning (enl fd maskintekn/materialtekn)
-
I kommande tyska Surf:
TEST / SERVICE
Twinser
Kein Wellenreiter würde auf die Idee kommen, ein Brett mit nur einer Finne zu surfen. Jetzt schlitzen auch Windsurf-Worldcupper wieder doppelt und viele Marken bringen eine Twinser-Linie. Das Mistral-Team ließ uns in seine Entwicklungsabteilung schauen. Wir haben Fahrer und Shaper gefragt. Und wir haben selber getestet. Wer das braucht – wann, wo und vor allem: warum? -
Det som är väldigt intressant med tester är den allmänna jämförelsen mellan samtliga märken och modeller som testarna kan göra med sin breda bakgrund. Att i vissa fall kunna göra indelningar i olika kategorier och beskriva hur de olika typerna känns. Även om detta inte alltid ska hårddras för långt som tex stubbies vs classics. Det är ju som amatörseglare mycket svårt att skaffa sig liknande erfarenheter. Det är ju tom svårt att testa de olika nya modeller och storlekar som det egna märket kommer ut med varje år.
Jag läser alltid Surf, Windsurfer och Boards mfl och jämför de tester och allmänna provseglingar de skriver om. Det är alltid kul att ha det som referens.
Oftast har jag ju seglat de nya modellerna av mitt märke tidigt och kan jämföra mina intryck med de tester som sen tidningarna kommer med och se hur de stämmer överens.
Jag tycker att många tidningars tester ger ett mycket bra intryck och har förbättrats avsevärt de senaste tio åren. Surfing handlar ju mycket om känsla och kan knappast uttryckas i absoluta värden. Den stora frågan man ska ställa sig är ju vad man är ute efter och försöka matcha.
Äntligen ser det ut att kunna bli vind till nästa helg!
-
Twin fin, evolution or revolution ?
What appeared, just a few months ago, to be a new trend reserved for the elite riders, is today developing at a speed with a capital ‘S’. At first simply intriguing, the twin fin concept has now seduced sufficient players that almost all the board manufacturers will have one in their range any time now… To understand a bit more about this idea that’s really stirring up waveriding at present, we asked the experts, with some of the world’s best giving us their opinion !
Kauli Seadi – 1st PWA Waves 2007
“For me, this type of board nowadays has noticeable advantages in just about any conditions… It helps make your style more fluid, you can link your moves better, and you can get more out of each wave than previously. I think it’s a real revolution in waveriding, but it’s also a question of style… Some people are sure to prefer staying on a single while others will be exploring the new possibilities with twin fin !”Victor Fernandez – 2nd PWA Waves 2007
“At Fanatic we are still working to develop a twinzer board better than the single board for all around conditions. I like very much the twinzer boards we are testing now in very good waveriding conditions as Hookipa or Punta Preta. I think that trying new things with board design means there’s always an evolution in waveriding. 15 years ago there were already some twinzer boards but not with the same rocker that the new boards have now, so the boards are totally different and they all work.”Josh Angulo – 3rd PWA Waves 2007
“Twin fins have historically had advantages and disadvantages… I am not sure the scientific reason but two fins are looser than one fin and also the 2 fin concept allows boards to grab on certain parts of the wave that is more difficult for single fins… Generally single fins have better upwind ability and more speed, both types of boards are good. Many people were riding twin fins about 10 years ago, my dad made some boards for me and my brother and then everybody else started riding them… It faded out after a few years and now is back… Will it stay around longer this time ? I don’t really know.”Nik Baker – 4th PWA Waves 2007
“The main advantages are on the wave riding side. The twin fin makes the board much looser and this produces tighter turns on the wave, which helps you keep in the more critical part of the wave, more like a surfer. It is also easier to get the board to turn. It takes less pressure on the rails. The disadvantages are that they take a little time to get used to. They feel a little different to get planing until you are used to the feeling. They go up wind very well. It is an evolution as twin fins have been around for a long time now but now the boards, sails and fins are so much better, lighter and more efficient that it has allowed us to make the most of the twin fin concept this time round.”Kevin Pritchard – 5th PWA Waves 2007
“For me the advantages are the looseness off the top and the fun time I have while riding the boards. For me it really makes it fun to sail on and to try and learn different moves. For me the disadvantages are the lack of drive through the bottom turn but we are working on that now. Yeah it is something fun and new to work on. When I watch Jason Polakow on the boards, he is doing new things that he would not normally do on the single fin. So for me that is inspiring to try the boards and to learn a new style.” -
Surfing the twin fin trend, board maker Mistral has just released, for the start of the new season, a brand new model called the Twinzer RD ! As the name would suggest, this 3-board range will be exclusively fitted with two fins and will help you push the limits of your waveriding experience… Here’s the full story !
After Quatro and 7th Wave, now it’s Mistral’s turn to get on the twin fin case and to release a brand new spring range of 2009 twin fin designs, going by the name of the Twinzer RD !
Comprising 3 sizes (76, 84 and 92 litres), these are very compact boards with a very noticable V towards the rear to help give a fast and responsive change of edge in decent surf. Developed in large part by Nik Baker and Marcilio Browne, the three boards are fitted with two G10 fins at 15.5, 16.5 and 17.5 cm respectively, with the 84 litre version appearing as the Marcilio Pro Edition, the one the young Brazilian star should be riding in competition this season.
With its carbon/kevlar construction, the Twinzer RD series is positioned as a no-concession board for riders looking for radical performance combined with easy riding to give you maximum fun in the maximum possible range of conditions !Twinzer RD Tech spec.
Twinzer RD 76. Volume : 76 litres. Length : 223 cm. Width : 56 cm. Recommended Sail sizes : Up to 5.0 m² maximum.
Twinzer RD 84. Volume : 84 litres. Length : 225 cm. Width : 59 cm. Recommended Sail sizes : Up to 5.7 m² maximum.Twinzer RD 92. Volume : 92 litres. Length : 231 cm. Width : 63. Recommended Sail sizes : Up to 6.2 m² maximum.
For more information about Mistral : http://www.mistral.com
-
RRD Wave Twin 2009 15/04/2008
Newly arrived in the RRD team, Alex Mussolini took advantage of the PWA event in Cape Verde to show off some new boards with brand new decos, all fitted out as twinzers…
A little bit of research later and it appears that the Italians too are getting very interested in the subject of twinzers and should be releasing a brand new range of their own this summer called the Wave Twin !
Comprising 4 models at 66, 74, 82 and 90 litres, the RRD Wave Twin series should eventually be a series of 5, with the final model going by the name of the Litewind, a 99 litre version dedicated to light wind riding !
And profiting from this unexpected release, RRD could also be on the verge of re-vamping their original logo to give it a more 2008 feel…
Source : RRD International -
Om det är FW/våg så testa kring mitten på både fram o bak så får du standard spread mellan fram och bak. Om du vill ha för mer för vågridn/hålla planing längre är ett steg fram bättre. Om du vill ha ett läge för mer hårdvind testa ett steg längre bak. Beror också på hur lång du är. Och om du har mittenläge på mastfot och fena.
Spreaden har ökat de senaste ca 5 åren.
-
Frågan är vilken storlek på en Twin Fin man ska ha.
I det fall man har två vågbrädor, tex en 70 l och en 75 l, en för vind -4,7 och en för 4,7-5,3. Den mindre gäller mer för sideshore. En Twin Fin ska man ju välja lite större volymmässigt. Ska man ersätta 70 l eller 75 l?
Eller är det tom så att den har ett så snävt intervall för en viss typ av vågor o sideshore att det är en kompletterande bräda det är fråga om? Är detta overkill…
Kommer Twin Fins att lanseras som ett alternativ i sin brädklass där samma bräda finns med Single, fast men lite annan shape. Eller kommer det att vara endast Twin Fin som gäller?
Proffsen verkar ju använda Twin Fin i de mer perfekta förhållandena (se lite skrivet om Robbie Swift längre upp i denna tråd). Eller är det så om man som seglare är extremt inriktad på vågsegling och speciellt cutbacken så tar detta över och Twin Fin ger så mycket mer.
Den minsta brädan ska ju kunna ta mycket vind tom ner till 3,8. Det är ju ofta i mer vind som vågorna blir större, i den större brädans intervall, 4,7-5,3 blir det ju mindre vågor.
Det är nog 75an som ska ersättas i så fall. Om den nu ska ersättas…
Fast om bara vinden kommer om någon vecka, det ser nästan ut att bli rekord i långt seglingsuppehåll på västkusten, så är det som vanligt helt oöverträffat kul att få lite vågsegling med sin inseglade grejer. Men det är ju alltid kul att testa något nytt…
-
Självklart är det så!
Det är dessutom helt rätt att göra lite extra reklam för denna intressanta info i majnumret som ges ut den 23 april.
Men frågan är hur bra bedömningar och tester tyska Surf egentligen gör?
Min känsla är att tyskarna håller sig mer till tekniska mätningar och exakta fakta. Det känns väldigt teknokratiskt. De skriver och formulerar sig dessutom lite lustigt i sina texter, mycket udda jämförelser och liknelser. Jag saknar mycket de upplevda känslor som de engelska och amerikanska tidningarna använder sig av. I och för sig kan detta bero på det tyska språket men jag tror inte det. Jag har läst tyska biltidningar mm och kan inte känna igen mönstret här.
-
Ja det är ju denna info som finns angiven i trådens inledning…
För den intresserade stavas för övrigt orden: finns, maj, numret, notisen och tre…prickar används