rrd
Forumsvar skapade
-
5-Fin proto för serietillverkning. Vågbräda med fem fenor.
Inhandlad i samma byggnad som Quatro på Maui för några år sedan.
Lite reducerat pris pga proto, killen som gjort den berättade om sina bakomliggande tankar. Handgjord/shapad i exklusivt träslag med känsla för surfing.Kanske lite för många fenor för det konstnärliga men funktionaliteten ökar.
Den okunnige betraktaren ser inget men den invigde ser det underliggande budskapet.
Någon som har en liknande? Har jag fenrekord?
//Magnus
-
Robbie Swift JP/NP har 4 twins och 4 single. (Trevlig kille som jag haft som granne på Maui för några år sedan)
I senaste Windsurf:
“I generally tend to use the twin fins if the conditions allow”
“However, there are places, such as Pozzo, Sylt and sometimes Portugal, where the single fins have an advantage when it comes to getting up to full speed quickly and generally getting you going earlier…”
För övrigt se RRD Twinfin från deras första årsmodeller…
-
Men var är alternativet HELA familjen surfar?
Totalt sett blir det oslagbart många surfdagar. Även om Carl 10 år inte kommer upp i så många än. Men Lena ligger inte långt efter mig när det är över
10 grader i luften.Har slutat räkna födelsedagar och räknar surfdagar istället.
//Magnus
-
rrd
Medlem30 mars, 2008 vid 20:12 som svar på: VW Caravelle 2003/T4 116 hk 5 cyl – Blir det ventilskador vid ev kamremsbrott?Den ingår i paketet.
-
rrd
Medlem30 mars, 2008 vid 12:51 som svar på: VW Caravelle 2003/T4 116 hk 5 cyl – Blir det ventilskador vid ev kamremsbrott?Tack för svar!
Precis detta har jag förstått är skälet till att vattenpump o remmar mm ska bytas. Det ofta är andra orsaker än själva kamremmen till haveri.
Så det är nog ett komplett paket för kamremsbyte som gäller senare i höst.Vi har kört av remmen på en 4 cyl VW 1,8 Passat utan ventilskador. Jag tror att det är mer 4-venttoppar med högre trimning som ligger illa till. Tacka vet jag kamkedjor som tex BMW använder.
-
Enl VW ska byte ske efter att ockulärbesiktning visar att kamremmen bör bytas. Många VW-verkstäder förenklar detta till 12 000 mil eller 5 år. Så är det inte. Jag har diskuterat detta med VW service på HK.
8 600 kr !!! enhetspris hos VW inkl vattenpumpsbyte inkl andra remmar i skivor o inställningar
-
JP och mistral
-
Häftigt!!!
Du har väl rapporterat in ditt möte till http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/miljogiftsforskning/rapporteringavdjur/tumlare.103.html
-
Info från Australisk hemsida:
As some of you already know Starboard have released the specs for an evil twin 74 and 80 evo style twin fin. The first of these boards will be available for a june/july delivery. Available in wood and wood/carbon construction.
The same is true for the new KODE which replaces the acid / kombat line up. Sizes are 68, 74, 80, 86, 94, 102, 112, 122ltrs and available in technora, wood, and wood/carbon.The wood carbon boards are full performance lightweight pro models in the range of 5kg to 6kg.
The new Mistral RD twin fin will also be due in July in the full carbon/kevlar construction. It sizes are 76 ltrs @ 223 by 56cm, 84 ltrs @225 by 59cm, and 92ltrs @ 231 by 63cm. I have been using the RD wave and syncro style alot this year and am very impressed with the constuction and weight.
The details of the new boards are available if you contact us at 2ndwind Sailboards on (08) 93172916. Starboard have asked that we do not release the full specs online as it is still mid European season, so we will offer info to those interested privately.
We are taking orders on 2009 boards for the first shipment now for those who want to get in early.
We will have some boards to demo as soon as they arrive.
2009 severne code red and wave sails can also be pre-ordered for a june arrival.Cheers
Website: 2ndwind Sailboards
email : windsurf@2ndwind.com.au -
NEW 2009model クアトロ・QUATRO
◆ TWIN FIN SPECIAL / ツインフィン・スペシャル ◆
2008年6月~7月販売開始です!只今、予約受付中です!運動性とスピード性の融合度や、走り出しとクローズ性能の高さは、従来のツインフィンの常識を覆し、このボードに乗るだけで波乗りのラインが変わります!
モデル 長さ 幅 重量 フィン ストラップ カラー
TwinFin 68L 227cm(7’6) 53.4cm 軽量化 MFC TP MFC シルバー
TwinFin 75L 230.5cm(7’7) 55.3cm 軽量化 MFC TP MFC シルバー
TwinFin 81L 234.2cm(7’8) 57.3cm 軽量化 MFC TP MFC シルバーEfter att noggrant ha läst igenom ovanstående specar och shaperns förklaringar och instruktioner känns dessa nya twins helt rätt. Eller vad säger ni?
-
Man kan väl tillägga att G10-fenor normalt har ett högre pris men håller mycket bättre.
-
Ola får väl korrigera men så här tror jag.
Modern G10-typ för Mistral är väl lite mindre area o lite smalare o djupare
G10-materialet (samma som i kretskort?) är tyngre, högre densitet dyrare o lite flexigare än vanlig glasfiber (klassisk MFC). Håller mycket bättre att slipa till efter en skada tex. Fenorna kan göras tunnare vilket gör den snabbare men lite känsligare för var gränsen går för spinout, ev lite svårare att ta höjd med?
4,2 – 5,0 helt klart ca 20 cm, 22 för större segel är mitt val vid normal fenarea.
Själv gillar jag G10 mycket och har saknat det sen tidigt 90-tal när jag hade det sist innan 08 kom.
Jag har minst 2 fenor till varje bräda, det gör stor skillnad att gå ner lite i fenstorlek speciellt på FW-bräda. Tex från 24 till 22 på FW 85 vid lite mer vind o mindre segel, mer sideshore.
-
Begagnad RRD Twin 2012a på Boardskonfen för den som är intresserad.
Den polska killen undrade om detta var brittisk humor…
I like.
-
Snackar vi våg /freestylesegel?
-Freeleech mellan första och andra lattan uppifrån ca halvvägs-2/3 in till masten
-Seglet ska inte ta i bommen, precis nudda vid kraftiga byar,
lite beroende på om det är en smal bom, dvs lite uthal