rrd
Forumsvar skapade
-
rrd
Medlem13 mars, 2008 vid 19:54 som svar på: EFTERLYSER tjejer som kan delta i tråden om oseriösa bilderFör er info kan jag tala om att min fru tyckte att Jespers senaste inlägg var mycket bra. Hon är för övrigt en av de svenska kvinnliga surfare som varit med längst och rippat på många olika ställen. En allmän kommentar hon har är att det är konstigt att tjejer ofta förväntas uttala sig som kollektiv. Att alla tycker likadant. Så är det naturligtvis inte.
-
För FW/Våg
Segel:
-Spänn lattorna så rynkor försvinner, inte mer. Mkt lätt spänning på de två översta
-Nedhal (när uthalet är spänt) så att ca 50% är löst mellan 2 o 3e lattan. Kolla på toppen vid segling att freeleechen försvinner o vind släpps ut.
-Uthal så att det inte tar i bommen vid segling ens med en smal bom, typ Local Spirits. Kolla att det roterar lätt vid torrsegling på land.
-En hand mellan hängseletamparna
-Bommen i halshöjd
Bräda:
-Fena framkanten på stroppen ca 1/3-1/2, fenan mitt i boxen är ofta bra
-Fenan längre bak: Mer höjdtagn, stabilare, längre fram mer våg , loose
Stropplacering: Testa lite olika, det har blivit längre mellan stropparna senaste åren. Här tycker många olika. Jag tycker lite längre fram för vågridn, håller planing längre. Längre bak för hårdvinssegl. Absolut inte för små stroppar-då kommer man inte över brädans mittlinje för bra vågridn.
Mastfot ca 130cm från akter, testa lite olika. Längre fram lite tidigare planing, längre bak mer loose.
Fenor: Till FW är flera fenor ett måste.Tex FW 85 med 25 cm o 23 fena ger ett mycket större intervall att segla i. Mer vågbräda med mindre fena, mer freeride/freestyle med större
Allmänt: Alla inställningar påverkar varandra och beror också på seglarens seglstil, längd o vikt personlig smak.
Vid vågridn är bra balans i riggen och tillräckligt mycket nedhal o inte för mycket buk viktigt för att överskottsvind ska släppas ut.
-
Det var bojar och bara surf inom markerat område i slutet av 80-talet och början på 90-talet. Detta togs bort eftersom det inte behövdes.
-
rrd
Medlem12 mars, 2008 vid 07:14 som svar på: Surfing -den amerikanska livsstilen och den svenska framgångssagan…Jo, om jag minns rätt, det var väl hövdingarna som hade direktkontakt med gudarna och var de enda som fick surfa på öar som Maui.
Am soldater upptäckte surfingen och tog med den hem eller stannade helt enkelt kvar i paradiset. -
Det säger väl i så fall något om bolagets ledning och VD som såklart alltid är ytterst ansvariga. Det handlar om hur man bygger upp ett varumärke o dess image. Detta är något som ledningen definitivt har insyn i och aktivt deltar i. Det handlar om bolagets framtid och överlevnad.
Nåt som kan vara bra att veta är ett företags annonser/reklam alltid är noga utformade för att nå sin målgrupp. Alltså dom som ska köpa produkterna. Detta gör kanske det hela ännu värre, det är alltså tänkt att ni ska gilla den reklam ni ser. Men vill man slingra sig ur detta så kan man ju säga att det är tex den tyska målgruppen dom avser…
Apropå olika inställning i olika länder:
I England har man ju sina page 6-girls och i Danmark sin side 9-pige som nu finns på sidan 24 enl en artikel i Svd idag!
Alltså helsida med barbröstade tjejer under 25 som är helt naturligt enligt många. Men det tycker nog inte så många i Sverige.
Kommer ni håg den gamla reklamen för laptops med VD Helen Wellton (sexig bimbo stuk) som var OK för det fanns en koppling till produkten.
Här ligger nog mycket av lösningen till problemet, tjejer o killar (som JP!) där det finns ett samband med produkten är helt ok.
-
Tack för fina bilder och “hobbyanalysen” som platsar i vilken surftidning som helst!
//Magnus
PS Fick lite ensam sideshoresurf m 5,3 på em idag i Apelviken
-
rrd
Medlem9 mars, 2008 vid 14:36 som svar på: Surfing -den amerikanska livsstilen och den svenska framgångssagan…Nej det är just det som ÄR den svenska framgångssagan. Jag skulle nog ha förtydligat detta. Jag har inget emot att drivna företagare tjänar pengar men jag har lite svårt för en fabricerad bakgrund. Påminner lite om japanska sportbilar och bågar, men det är en annan historia.
-
Jag måste nog korrigera mitt tidigare inlägg om en RRD-reklambild som kan vara helt Ok för den gör faktiskt reklam för en bikini ur RRD-kollektionen! Ungefär som HM-kollektionen som det blir en debatt om varje år till jul.
Men jag tolkade det nog mer som allmän reklam för varumärket och brädorna…
Det känns bra att vi Sverige reagerar på denna typ av bilder som ni lagt in, som klart går över gränsen, det säger en del om vad som är ok och inte. I många andra länder tror jag, försiktigt uttryckt, drunknar bilderna i det “allmänna reklambruset”.
Jag har nyligen varit i kontakt med Pressombudsmannen PO i ett annat ärende där jag tyckte att man i en skidtidning spred fördomar och trampade på en utsatt grupp. Men man kan inte peka ut en enskild individ så dom kunde inte agera.
Det gäller att visa vad vi som konsumenter tycker är ok och inte. Konsumenten har stor makt.
-
Tack för en målande och inlevelsefull beskrivning av din Twinfin Jesper!
Men nu sitter vi och väntar på nästa avsnitt av fotosession Maui 08…
en bild säger mer än tusen ord -
Detta säger väl en del om produkten eller?
Tyskt så det räcker.Men jag har faktiskt en bild som RRD använde för några år sen som ligger ganska nära men har lite mer klass.
-
Då visste du nog fel…
Mina Powerex har andra förstärkningar (kevlarlindning) vid bommen än mina Simmermaster i alla fall. -
Simmer RDM eller Powerex RDM eftersom Simmerseglen är sydda efter dessa master så vet du att dom passar perfekt och får ut max prestanda.
Har du kört std diam tidigare så kan det ta lite tid att lära sig att se att seglet är rätt riggat, men seglen blir mycket bättre med RDM.
Har själv kört samma Simmer-/Powerexmaster sen 2004 och jag har många seglingsdagar. Bytte till RDM sen jag sett 9 surfare på en dag med brutna STDmaster på Kanaha 2003.RDM ger en skönare känsla i seglen, mer av buken ligger i segelfickan, mjukare känsla mm mm. Enda nackdelen är lite mer vikt i toppen jämfört med extremt lätt STD.
-
Kan man verkligen förenkla på detta sätt både när det gäller volym o segelstorlek, endast volymen vid stillastående beaktas och ett antagande om ett linjärt förhållande. Jag tycker inte att man ser stora killar köra med så stora grejer. Så fort man planar spelar väl volymen ingen roll, men upp till planing ok.
När det gäller segelstorlek är jag skeptisk mot denna denna teori, den är en alltför teoretisk förenkling, eller?
-
Fina bilder!
Okej, riktigt sådär var inte vågorna i Apelviken idag, men nästan. Här var det också 5,0 o sol.
Berätta nu vad ni kör på för brädor, Quatro twinfin 76 (Förresten Mistral Take Off var en Twinfin) kanske?
(För visst är det denna fråga ni vill ha…)Hur känns brädorna i sitt rätta element, riktiga Mauivågor?
-
Boards test RRD FSW 85 ltd 2008 i nov/dec 2007:
“Several sailors picked it out as a favourite gybing board, finding it very easy to keep out of trouble in swell and chop ang particulary easy to keep speed upon. We were impressed with it´s application for waveriding,…”
“We currently rate it as the most manouverable/wave compatible of the true fast-tails but it´s now getting close to the boundaries where fast-tails becomes fast waveboard.”