rrd
Forum Replies Created
-
Brädtillverkning är arbetskraftsintensivt och förläggs som all annan liknande produktion till låglöneländer i Asien(Thailand) som också klarar stränga och höga kvalitetskrav. I Cobrafabriken (Cobra efter det första custommärket i serieprod under 80-talet, konkade senare) bestämmer varje märke själv sin “layup” med vilken kvalitetsnivå som man vill ha och tillverknstandard mm.
Segel tillverkas numera i Kina. Även vissa brädor, tex AB+ har jag för mig.
-
På flyget gäller flygbolagets försäkring.
Utanför Europa finns bara ett sjöfartsförsbolag som finns representerat i Gbg, dyrt, lönar sig knappast.
-
Intressant disk o läsn!
Jag håller med om Boards påståenden. Men nu är det ju så att bredden nästan alltid svarar mot ett smalt volymintervall. Volymen är viktigare vid byiga förhållanden för att inte sjunka igenom eller för att komma upp i planing.
Jag(73kg)har hela -03 och senast 5 veckor på Maui seglat RRD HW S, bredd 52,5 o 74 l (72 enl surf) fena 20,5. 5,3 inte känns riktigt bra, lite för stort (RRD anger -5,0) men brädan är perfekt för 4,2-4,7 tom 3,7. Jag har också HWM som har bredd 54 och 80 l fena 21 och det är en stor skillnad! mycket lättare att komma upp i planing och att segla 4,7-5,3 perfekt.
73 kg enl Boards skulle ge ca 52,5 och stämmer väl både för mig för min tjej också, vikt 63 – bredd 51,5.
Jag har inte sett så mycket om fenan i denna diskussion, När jag kör 5,3 är det en lite större fena som gäller, MFC Onshore.
Volymen har väl aldrig varit så viktig för shapers, dom brukar uppskatta och göra jämförelser inom en brädlinje relativt nästa storlek. Något som också talar för att ha flera brädor ifr samma linje för att få samma känsla baserat på samma rockerkurvor mm.
3-4 cm extra i bredd låter kanske lite för mycket tycker jag.
//Magnus
-
Har seglat M o L hela 03, hade en RRD Freestyle innan.
Dom känns mkt mer wave än en vanlig Freestylebräda , ändå var RRDs Freestyle 02 mkt Wave enl tester.
Planar mkt tidigt o är loose. M perfekt för 5,3-5,7 funkar 4,7-6,3 L 5,3-6,3.
M har inte uppgivna 87 l utan lite mindre, 83 tror jag det var enl Surf.
04 är samma shape men 2 olika material.
Ett tips är ett ha en mindre fena för att få ett större vindregister.
Seglade M för 3 veckor sen på Kanaha, Maui. Perfekt när det är byigt, mer att stå på än en ren vågbräda.
Såg 2 franska killar som körde M så fort det var lite mindre vind o Harcore Wave S inte var perfekt.
Tester finns i eng Boards o tyska Surf, har som vanligt fått väldigt bra resulat/omdömen.
-
Även 03-brädorna var väldigt lätta, alla mina ligger i undre viktintervallet +/- 6%.
Har seglat Hardcore Wave S under 03 och nu även testat
HW M-04. Jag tycker att de känns väldigt radikala och perfekta för tuff vågsegling, även i sv förhållanden, ganska lättplanande. HW har fått mycket, för att inte säga helt outstanding krtik i tyska Surf o franska Planchemag (tror jag att det var), kommer test i sept eng Boards av HWS -04.ASC-Acrylic Sandwich Core är ett nytt material/prodmetod som RRD har tagit fram i samarbete med företaget SEAL som tex gör Ferraris F1-karosser i kolfiber/Kevlar-komposit. RRD har enligt uppgift ensamrätt i 3 år.
//Magnus
(PS, ang jur-disk
Om man hoppar av en vågbräda som är till för att segla i vågor så är det ivart fall juridiskt inget som helst problem att under garantitiden ha rätt att få en ny,
bevisbördan ligger hos säljaren tex visa att man varit oaktsam eller likn. Att förhandla bort KKL går inte.
Nya KKL ger bättre rätt en den gamla.Som tur är så är väl reklamationer av detta slag väldigt ovanliga nu.
-
Hemförs gäller inte
-
HEJ!
Här kommer ett bra testat tips.
Det som gäller är Oxalsyra, “bleker”/tar bort gul missfärgning som kommer ifrån att brädan tex inte har torkat i fria luften utan har legat i boardbag. Speciellt insjövatten/sötvatten tror jag.
Finns att köpa i färghandeln (som kristaller). Ska lösas upp i ljummet vatten, med ca en matsked till 3-5 dl. OBS! vet inte om det finns i olika konc!
Tvätta av, låt verka någon minut och skölj av med mkt vatten.
Funkar perfekt, men var försiktig så det inte rinner över ställen på brädan där det inte behövs.
Jag har diskuterat eventuella risker med en kemist/produktansvarig på ett av det större kemiftg/grossisterna och vi kom fram till koncentrationen mm.
Detta gäller alla sk produktioncustom dvs lackad gelcoatspackel yta.
Var försiktig o prova dig fram, den gula hinnan försvinner snabbt o det är nog bra om det inte får verka längre än nödvändigt.
//Magnus
-
Tja Micke!
Tidigare har det visat sig att en lite “uppruggad” yta, sett i mikroskop typ, binder ett lager vattenmolekyler som ligger som en tunn film som vattnet glider mot vilket ger det bästa släppet/lägsta friktionen och därmed tidig planing/högsta hastigheten. Alltså blankpolerad lackad yta är inte lika snabb som en våtslipad med finaste pappret.
//Magnus
-
Glömde att jag inte var inloggad…
-
Bra initiativ att hitta tidiga releaser på nätet! Det var väl samma japanska sida (nu NP-04) som visade Simmer -03 proto eller 0-serie förra året.
På tex Maui kommer årsmodellerna väldigt sent jämfört med Sverige enl min erfarenhet.
Tillverkarna vill nog gärna sälja klart den gamla årsmodellen först samt att det är svårt att lansera en ny modell worldwide med hänsyn till produktion och logistik.
Det tar ju också ganska lång tid från prototyp till seriebräda i affären.
Är det förresten någon som har nån erfarenhet av AB+?
Har sett en i Apelviken för någon vecka sen såg Anders segla proto på Hookipa nov -01.
//Magnus
-
Anders var för övrigt i Apelviken lördagen för två veckor sedan när det blåste så bra för 4,7…
-
Det funkar kanon enl min erfarenhet. Perfekt badställe extremt varmt på sommaren o kan ju blåsa sand vid Levanten (den hårda sidvinden) Vid Poniente, pålandsvind fina vågor att bada i. Bland dom bästa baden vad jag känner till, badade varje dag i 3 mån.
Man kan göra utflykter till tex Gibraltar för att bla bunkra upp mat o klappa aporna.
Surfa i stora vågor vid Canos de Trafalgar där Lord Nelson besegrade den spanska armaden var det väl…
Ett grymt nattliv som börjar när svenskt brukar sluta…
-
Ang tips som andra gett: Konsumentverket o ARN hjälper inte till annat än vid tvister med närigsidkare -privatperson.
Skattemyndigheten har alltid en aktuell adress, du kan tex ta reda på hans persnnummer o tel.
Skriv o kräv att köpet ska gå tillbaka.
Det kan bli problem med bevisn o vad köpet gällde skick tex
Enl allmänna rättsgrundsatser ska den som påstår ngt visa det då det ligger närmast till hands.
akta dig för att hota, det kan vara ett brott
-
Eller är det så att Simmer lämnar Anders?
Det har ju skett en stor neddragning av tillverkarnas sponsorkontrakt sista året…
Källa till nyheten?