s19
Forumsvar skapade
-
s19
Medlem12 september, 2007 vid 09:56 som svar på: Lovande prognos för Klagshamns SWT freestyle och Speedtävling!Hehe klang… det är väl mitt fel 😉
Råkade posta hör först när det skulle vra i andra forumet haha… men man är lite seg när man jobbar natt 😉 -
Kinetic… Klart en Tiga 260 funkar med ett Mk IV… 260 producerades till minst -92… och Mk IV kom ju på våren -93 (för de som hade dem tidigt, fick låna ett av P Forslin på en tävling -93). Tex var det en hel del som körde F2 sputnik 285 (årsmodeller 92 och 93, vilka var likadana) med Mk IV segel… dessa brädorna hade liknande outline, bredaste punkten längre fram osv… Men visst snackade Ekman om att Mk IV var specifikt utvecklade för de nya “no-nose-brädorna” men de hade ju inte riktigt slagit igenom när
Mk 4:orna kom ut…
Men det var ju en hel del som tävlade som körde allt från de tidiga wc race/slalom seglen till Mk 2,3 och 4 på Tiga 260:n! Tiga 268 såg jag nog ingen här hemma i Svenska cupen köra på… den kom -94… -
Tjenare!
Att köra med slalomprylar i Höllviken vid normalt vattenstånd är inga problem! Med 32 cm kan du köra hyffsat långt in, dock inte lika långt in kanske som med freestyleprylar… i och med riktningen kan du köra på grunt vatten (och hyffsat platt men lite choppigare längre ut) hela vägen…
Har kört en hel del slalom där genom åren! Ett bra slalmoställe! Inga problem!
Linus -
@kinetic 412108 wrote:
Var går gränsen för proto? Om man flyttar stropparna på en produktionsbräda, blir det en proto då?
Svar ja! Flyttar du pluggarna från ursprungsposition är det ingen standardbräda längre!
-
Custom och Prot är ju egentligen samma sak… En protobräda är ju en custombräda… men prototyp menas ju att det är en bräda som är tänkt att gå i produktion… och en custom är en enskild bräda som kan tex vara måttbeställd… Ja… ni fattar nog haha
Regelmässigt sett finns det inga skillnader!
Regelskillnaden som görs är Produktionsbrädor och Custom/proto.
På IFCA-Em och VM så var där en engelsman vid namn steven schrier… Han gick alltid runt med ett mätdon och kontrollerade brädorna så det var klassade som produktionsbrädor/standardbrädor! Hände ju att folk försökte snika in en protobräda som en standardbräda… samma grafik men med små väsentliga skillnader…
Minns en episod i Danmark… IFCA-vm i mitten på 90-talet när nämda Steven gick runt och kollade brädor och då kom till oss svenskar… Mätte först en av Rappes brädor och då pep den och reagerade på kolfiber i brädan… (regelmässigt) sen fick han tag i en av Liljehedens Bic-brädor… Drog verktyget över… inget direkt utslag… varpå han flinande säger: Not much carbon in this one…hehe… -
Hej!
Kan tipsa om Sparrholms i Malmö på Sallerupsvägen i Malmö… kommer du från Lund så kör in på inre ringvägen från E22an… Kör av mot ikea, men ta höger (istället för vänster mot ikea) så ligger det efter ca 200 meter på höger sida!
De är hyffsat billiga och har bra sortiment!
Linus -
Jag förstår vad du menar.
Då sent 80tal och tidigt 90tal var det ju verkligen “slalom-brädor”…
Jepp den första riktigt breda var väl Mathias som låg bakom, mistrals 303a som kom till tävlingen i Halmstad… Det var rätt kul för man kunde se vilka som hade dem… de flesta trillade i gipparna haha…
Kan hålla med om länsen hehe… minns 99 även det i halmstad, där vissa hade nyare “formula-brädor” eller flapperboards som de kallades… Blåste ca 12-14 m/s och såg både Liljeheden och Emanuelsson på nära håll stupa på länsen riktigt ordentligt hehe… Då var de mer traditionella coursebrädorna lite enklare att kontrollera 🙂 som min F2 305…
Tycker inte riktigt det är så mycket adrenalin i en course/formula start… Utan mer adrenalin i slalom! -
Course på slalombrädor började man väl köra redan runt 1990… När jag började tävla 1992 kunde man i princip räkna de som körde centerbordsbräda på en hand… Men var det verkligen det som gjorde att slalomen hamnade i skymundan..? Var det inte mer att slalombrädorna/utrustningen var mer begränsad än dagens slalomutrustning… Fast lite rätt har du nog Anders 😉
Det blev ju mer fokus på course/race.. och slalomen följde inte riktigt den användarvänliga utvecklingen… Men det är ju den som kommer nu! 🙂 -
Hej Allihopa!
Nu kan inte jag om gammal course/slalom -utövare hålla mig längre! Ger mig in i debatten 🙂
Klart slalom ska köras i cupen igen!! Jag tycker det finns flera olika saker till det! Om vi tittar på Jonas inlägg (Jona var väl en av de som förespråkade formula i slutet på -90talet, de stösta förespråkarna då var stockholmarna och växjöligan där en del inte alltid gick så bra i slalomen) så nämnde han att det ibland inträffade att en stege inte kunde genomföras pga att vinden dog. Men så är det ju! Likadant i formula eller course, hur många gånger har det inte fått avbrytas ett race? Eller de gångerna när man desperat vill ha genomförda race mycket tveksamma förhållande… Men detta gäller ju sporten generellt sett oavsett gren eller disciplin!! Men slalomen då var klart mer begränsad än med dagens slalomutrustning!
Men att vissa valde att köra en slalomstege direkt om vinden var bra är ju deras beslut. Vissa tävlingsledare ( M. Gullstrand tex) valde att alltid köra tre courserace först! Oavsett vindstyrka! Liksom Andersbq skriver så visst hände det att en stege fick brytas, men ibland var det arrangören strulade som kanske inte var snabba alltid! Strul med banan eller andra förseningar.Titta på tävlingarna vi hade i Trelleborg under 90-talet… Vi körde vid några tillfällen 2 slalomstegar och 5 courserace under EN dag!!
Men alla arrangörer är inte lika erfarna som de var! De var tom bättre på att arrangera en tävling än vad IFCA var på arrangera EM och VM i funboard!Jag vet inte riktigt om jag håller med om att formulan gav ett uppsving eller nystart… Formulan har aldrig varit i närheten av vad funboardtävlingarna hade när jag började tävla på tidigt -90tal och antalet deltagare skiljde sig inte mycket från sista funboardåret till första formulaåret. Det som skulle vara formulans fördel, materialbegränsning som skulle ge mindre utgifter uppfylldes inte direkt… Priserna på race/formulagrejer är sjukare än nånsing ju på stora master/bomar/segel…
Egentligen är ju inte formulan nån revolutionerande ny brädtyp utan en vidareutveckling av den gamla courseracingen. Utan den hade ju aldrig formulan kommit. Brädorna gick ju mot det hållet oavsett om begränsningen en bräda och tre segel kommit… Så enda skillnaden då och nu är att det har kommit en ny klass som kallas formula vindsurfing! Det kan ju kallas racing igen som det gjorde 2000…
Och de som vill ha separata resultat för formula behöver ju inte oroa sig då det oftast körs fler formula/course heat!
Sen kan jag hålla med om att alla ställen kanske inte lämpar sig för slalom, men det är farligt att säga det för jag trodde aldrig jag skulle köra 6,2 i en slalomstege på Roxen…
Men man borde vara noga med att hålla vindgränserna!
Om man sen ska se på aspekterna som Jesper snackade om marknadsföring osv av sporten så får åskådare är det mycket enklare att följa ett slalomheat strax utanför stranden i Halmstad än att se alla starta samtidigt och spridas åt olika håll där de knappt med blotta ögat kan se kryssmärket pga längden och den grova sjön. Menar inte att man inte ska köra bansegling utan bara försöker se de positiva sakerna med slalomen! Det finns ju inget mer adrenalinframkallande än en slalomstart… tycker jag!Ja… lite rörigt skrivet kanske..
Men ett bra initiativ av Peter Davidsson till denna diskussion som ska handla om hur vi vill ha det!
Min slutsats:
Kör både slalom och formula! Räkna en totalcup! Jag tycker att sporten och vi behöver all bredd den kan få! Vad får folk för uppfattning om de tex läser om de tävlingarna med hård vind att det bara var 3 som genomförde… Hur ska det locka nytt folk… tror inte de tänker “ooh fan det vill jag testa det kan ju inte vara så svårt” när bara 3 av 23 kom imål… eller rättare sagt ut till start! Med slalom hade det varit grym action!
Men… det var inte rekryteringen detta skulle handla om ju… men det blir ju så ändå när folk argumenterar 😀Tycker:
Linus, S-19 -
Hehe… Jonas… i detta fall när jag syftade på primitivt jordbruk så var det inte fåglarna och Hillarp jag tänkte på utannågra andra som också är kinkiga…
Använder sig med av vita saker som dock rullar bättre än äggen….
Linus -
Instämmer med Tobbes kommentar… det stenrevet kallas för Blacks rev! En bit väster om det och ner till soptippen går bra men mellan revet och piren är inget att rekomendera… Jag vet ett ställe till där nere osm man surfat på förr men vet inte riktigt vad de nya bestämmelserna säger men vad jag hört så av kiteare så är skylten som sitter uppe är inte ditsatt av länsstyrelsen… utan av en närliggande hmmmm instutition…. för en form av primitivt jordbruk…
Om man kör där på syd/syd eller sydvästlig (minns inte helt hundra och orkar inte kolla kartan) kuling så kommer det nog att gå undan 😉
Linus -
Tjena!
Förbudet är inte det enda problemet. Djupet är på stora delar inte tillräckligt! Vet dock inte exakt hur det är… Det visade området heter Bakdjupet!
Linus, S-19 -
s19
Medlem22 augusti, 2007 vid 20:59 som svar på: http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article260526.eceTjena!
Bill Watts som tagit bilden bor i Malmö. Han vindsurfar och jobbar som frilansande fotograf! Han brukar ta bilder åt Kristoffer Living bland annat!
Personerna på bilden är:
Närmast på vågen med NeilPryde segel är Markus Bohman, näste man på vågen med ett Goyasegel är Peter “Pidde” Johnsson och den i luften är svårt att se. Är inte jag iallafal… Ni som inte var där 🙁
Fyför den lede så gött det var innan det la sig!! 😀
Linus, S-19 -
Tjenare!
Man kan inte bli annat än nostalgisk när man läser! Allt är inte bättre idag hehe…
Själv var jag 10 år när VM gick hemma (då) i Skanör! Vilken upplevelse!
Glömmer aldrig jag var med en av tävlingsledarna och fick lite klistermärken från de olika stallen!
Glömmer inte F2:s stoora lastbil och alla de andra stora teamen på parkeringen! Minns att Bringdal var där på ett kort besök med! Att det sen blåste storm nån dag gjorde det inte sämre! Eric Thieme vann ena slalomstegen och gjorde en cheeseroll över mållinjen! Den fastnade på bild och användes sen som affisch för Q8 eller swatch Funboard cup -88…
Men du Anders… Hade inte f2 monofilm i större delen av 87:orna?? Power control Race… de som oftats var rosa och gula 🙂Trots jag själv inte tävlade på 80-talet så minns jag en del av tävlngarna från Skanör och nån från Gotland… Härliga minnen!
Måste ju bara tillägga på speedfronten att under SurfSport Speed i Klagshamn (skulle gått i skanör på soptippen) Var Stefan Axelsson nära att slå världsrekordet! Han missade med 1,08 knop!
Olle Sivertsson slog skandinaviskt rekord (standard brädor) på en Surfpartner Dry… Tror han var och nosade precis under 30knops vallen!Beträffande Henrik Sköldengen så designade han simmerseglen mellan -95 och 97-98 ungefär… I bilen på väg till Funboard EM i Holland berättade han om sitt nya projekt… Cyberrace.. det kom ut ett år senare! Tyvärr fick han inte mycket cred för sitt arbete och drog till volvo istället i slutet på 90-talet!
Under 96 började han experimentera med sina “hål-segel”. Det innebar att ca 10-15 cm innanför uthalet gjorde han ett hål och satte en öljett framför det… bomnocken togs av och träddes in och sen sattes bommen ihop igen…
Detta är ju föregångarna till dagens “compact-boom length”!
Detta gjorde han för mer än 10 år sen….
Sen att han nångång körde en kryss med fenskyddet på eller att han vid en annan tävling i Svenska cupen 95 kom in och klagade på sin 5,5:a och sa att jag måste sy om detta för draget var kasst men sen upptäckte att det var 5,0an han tagit i stridens hetta är en anna sak 😉Var det inte Pan-Am cup som var världscupens föregångare…som sen blev World Cup som sen på 90-talet fick namnet PBA? Eller minnns jag fel att PBA bildades då!?
Angående Guys brädor och så… tillverkades inte de även under namnet Shadow dessutom (91 nångång)? Som sen som mycket annat kursade?
Nää… nu borde jag sova så jag orkar morgonsurfet imorgon!
Linus, S-19
-
Hur går det med sjögräsfenan Kapten Klänning?
Får ses på vattnet snart… tima in samtidigt 😉