

saami
Forumsvar skapade
-
Det är väl inte helt lätt att svara på. Mest har det väl att göra med hur stora risker du är beredd att ta. Det traditionella ”säkra” svaret brukar ju vara att rigga för byarna – det vill säga att hellre ha dåligt med kraft större delen av tiden, än att ha alldeles för mycket kite i byarna. Men, om du riggar för byarna – som alltså är det säkraste alternativet – så måste du för det mesta kompensera med en större bräda för att inte tappa höjd när det mojnar. Lättast blir det med en surfbräda.
Sen är väl 7m/s med byar på 13m/s ganska extremt. Själv hade jag nog börjat fundera på om jag ens vill vara ute i såna förhållanden – även om det kanske är möjligt så blir det väl knappast särskilt skön åkning när kraften av och till tre-dubblas som den ju gör från 7m/s till 13m/s.
-
saami
Medlem24 juni, 2014 vid 07:00 som svar på: Unik svensk intervju med en 2-faldig världsmästareGökova! 🙂 Krascha INTE kiten i den där vassen… När jag var där fick jag hjälpa en kille som droppat sin kite där. Att klafsa omkring och skära sig inne i den där sumpiga vassen var liksom inte höjdpunkten på min resa… 😀
-
Det är tre grejer du måste tänka på. I tur och ordning är det:
1. (Viktigast!): Flaggar bommen till EN lina eller till TVÅ linor, när du aktiverar din safety? Om din kite är designad för att flagga ut på två linor, så kan det bli riktigt obehagligt att flagga ut till en lina (loopande kite, i värsta fall). Och vice versa.
2. Splittas centerlinorna nära bommen (V-split) eller nära kiten (Y-split). North och Cabrinha och några andra tillverkare gör kites som flyger bäst när linorna splittas nära kiten (Y-split). Kör du med V-split bom på en kite gjord för Y-splittning så blir vinkeln på dragkrafterna på kiten inte som tillverkaren tänkte sig, och kiten kan börja flyga dåligt. Ibland funkar det, ibland inte.
3. Anslutningen från linorna till kiten: Har bommen centerlinor som slutar i öglor, eller i knutar? Och är det öglor eller knutar i slutet på styrlinorna? Detta måste matcha kiten, förstås… Men det där är enkelt att fixa om det inte skulle stämma, det är bara att sätta fyra små pigtail-linor som byter from ögla till knut eller tvärtom. Så den här tredje grejen är inte så viktig egentligen.
Därefter är det mest en smaksak. Vilken sorts depower-system gillar du, vill du kunna förlänga och förkorta bommen enkelt (som med de nya Airush-bommarna där du kan stoppa in ett förlängningsrör), tycker du att safetysystemet är robust och enkelt att sätta ihop, är priset på bommen OK, och så vidare…
Själv är jag svag för Airush-bommarna för att jag tycker att de är håller bra kvalitet alltigenom, swiveln fungerar bra, och safety-systemet har nästan av samma goda klass som Norths Iron Heart-system som jag tycker är branchledande. Zeeko har också riktigt bra bommar med en finurlig och enkel depower-lösning på vissa av bommarna. Men viktigast är alltså de tre grejerna jag listade först. Min Airush bar matchar mina Wainman-kiter på alla punkterna, och det är alltså det som verkligen betyder något.
-
Ni som är på Boracay, hur var det idag nu när stormen drog förbi? Jag hörde att de stängde flygplatsen, men hur var det på marken så att säga? Var det några som var ute och kitesurfade trots kulingen?
-
Det blir nog fint och du får säkert kajta en hel del, men ett stort lågtryck är på väg in österifrån och förväntas dra över Boracay med rejält regn och starka vindbyar just på tisdag-onsdag. I efterdyningarna kan det bli lite svaga och udda vindar i någon vecka, men det är svårt att säga. Det är ju i slutet av fem-dygnsprognosen så det är förstås osäkert hur det verkligen blir; men det är värt att kolla den sista väderleksprognosen innan du sticker till flygplatsen, och om det ser illa ut så packa med en regnponcho och slå in väskan med kläder i plast så du har något torrt att byta om till när du kommer fram.
-
British Airways är nog en av de värsta flygbolagen om du skall ha med dig en surfing bräda… Ett tag totalförbjöd de surfingbrädor på BA. Nuförtiden tillåter de brädor kortare än 6’3″ (190 cm).
Om din bräda är kortare än så så är det OK – men det kan som sagt kosta bortåt 400 kr enkel resa.
-
April brukar inte vara någon bra månad för vind i Sri Lanka. Du måste vänta till sydväst-monsunen börjar blåsa, vilket brukar vara någon gång i maj. Bra brukar det bli från juni. Med ”bra” menar jag att de flesta kan köra med en 10m-12m kite de flesta dagar i juni till september på Kalpitiya-halvön. På andra håll i Sri Lanka är det för det mesta mindre vind och mindre stabilt, så om du till exempel håller till nere i Negombo så kan du bli sittande på stranden ganska mycket.
2-3 laguner med platt vatten i Kalpitiya. Väldigt sällan bra vågor där. För vågor måste du åka till platser som Hikkaduwa eller Arugam Bay men det blåser för det mesta dåligt där (eller alldeles för off-shore och byigt när det väl blåser), så det är mest vanlig surfning och inte kitesurfning som gäller på de platserna.
-
Såg inte bra ut för axeln där på slutet…
-
saami
Medlem30 januari, 2012 vid 12:38 som svar på: BORACAY 800 SEK 2 veckor 50 meter från stranden (När (datum)?
-
sl0k;680239 wrote:Immigration är precis vid passkontrollen på flygplatsen i Manila så bara att fixa enkelt där på plats.
Precis – istället för att knata igenom passkontrollen och få 21 dagar stämplat i passet kan du helt enkelt kliva in på immigrations kontor på flygplatsen i Manila,precis innan passkontrollen, och ansöka om ett längre visum där (säg att du vill stanna i 59 dagar). Sedan går du igenom passkontrollen med ditt nyutfärdade visum och blir instämplad på 59 dagar. Efter 59 dagar kan du sedan ansöka om en 60 dagars förlängning om du vill.
Enda haken är att du måste betala kontant, i Filipinska pesos – och det finns ingen bankomat innan passkontrollen… Så du måste ha med dig Filipinska pesos som du växlat till dig i Sverige eller varsomhelst. Och det kan vara säkrast att ha med sig en utskriven returbiljett om de skulle be att få titta på den.
Dessvärre kommer jag inte riktigt ihåg vad avgiften var :blush: Jag gjorde så förra året och det var inga problem som helst men jag kommer inte ihåg det exakta beloppet. Jag vill minnas att det var runt 3,500 PHP? Men säg att du har med dig 10,000 (du måste ju ändå ha pengar med dig) så har du så det räcker och blir över. Sen kanske de ville ha ett passfoto också, det kommer jag inte heller ihåg, men ta med dig ett sånt också för säkerhets skull.
-
Vecka 7 kan vara helt OK i Hua Hin, men ta med både din 9:a och den större 14kvm kiten som du sa. Du skall ha tur för att kunna kita med 9:an men det kan hända :cool2:
För att du skall kunna kitea i Hua Hin måste det till att bli sjöbris, det vill säga att marken innåt land hettas upp. Oftast kan du avgöra redan på morgonen om det blir möjligt att kitea den dan – är det mulet eller stora moln innåt land är det bäst att planera något annat den dan, och har det regnat under de tidiga morgontimmarna så att marken är blöt så är det helt kört. Som tur är brukar det mestadels vara varmt och soligt i Hua Hin vid den här tiden på året, så normalt brukar man kunna kitea ungefär två eftermiddagar av tre (men som sagt mest med en stor kite då).
Varmast (och alltså bäst vind) brukar det vara i mars-april. Men det finns förstås inga garantier – förr-förra året blåste det som hårdast i januari-februari, och förra året kom det en köldknäpp och ösregn i månadskiftet mars-april… Så man kan förstås aldrig veta.
Men ta du med dina kiter 🙂 Förmodligen lär du kunna kitea.
-
Jag var på cocoloco några dagar i februari förra året och jag vet inte direkt om jag skulle rekommendera den lilla ön som kitespot… Visserligen kiteade jag inte (det var nästan stiltje just den veckan, också i Cuyo och på Boracay), men jag funderade på möjligheten att kitea där. Problement är att det är en extremt smal strand runt ön (förutom just på läsidan av ön, men där var det total vindskugga), och ett extremt grunt rev på nordost-sidan (mot vinden). Vidare så är det långt till land om något skulle gå fel och du driver förbi ön med kiten i vattnet.
Fast med en kunnig kompis för att launcha och landa, och nån på hotellet som är beredd att gå ut med båt och hämta upp dig, skulle det nog funka.
-
dadil;679917 wrote:Hur har ni det med vind där? (ser att ni har samma molniga himmel som vi hade..) när vi var där (2008 tror jag) var det inte mycket vind
Det är väl just det som är nackdelen med Bagasbas, du får inte samma soliga väder som i till exempel Boracay… Mulet är snarare regel än undantag och så fort vinden frisknar i så börjar oftast regnet också… All den där fuktiga stilla havs-luften som lyfts uppåt över land.
Den riktiga fördelen med Bagasbas är väl att det kan bli lite vågor, till skillnad från runt Boracay. Att du sen kanske får kita i allt från duggregn till hällregn får det vara värt 😀 Det är ju trots allt varmt regn.
Lagunerna tycker jag kan kvitta – plattvatten kan man alltid hitta. Det är trevligt att ha en lagun som omväxling men det stora utbytet av att sätta sitt i en trike och ta sig hela vägen upp till den där lagunen är väl mest möjligheten till en skön downwinder i vågor tillbaks sen :cool2:
-
perl;658917 wrote:Antar du har kopplat safetyn på 5e linan då…
Jo. Det skulle jag förstås ha skrivit. Har du kopplat leashen suicide så får du först koppla över den till 5e linan. Därefter kroka ur, släpp bommen, låt kiten snurra runt, kroka i, relauncha.
-
Det är så gott som ingen risk för att den 5e linan ska skada tyget, om det inte är rejäla vågor.
Dock så tycker jag själv inte om det där med att hala in linor. Jag gillar inte att ha linor direkt i händerna utifall något skulle hända och draken får ett ryck, har sett för mycket skärskador (och att börja linda upp enbart den 5e linan på bommen blir för bökigt). Jag föredrar att helt enkelt kroka ur och släppa bommen. När sen draken snurrat runt så är det bara att dra fatt i bommen igen, kroka i, och relauncha.