safesurfer
Forum Replies Created
-
Jag hoppas det är okej att jag som har liknande funderingar hoppar in i tråden. Tycker det är svårt att rekommendera första familjebräda. Ser tre typer av brädor som möjliga alternativ. 1)Stor freeride typ bic techno, starboard go, fanatic viper. Dessa ger stabil plattform för att komma in i planande vindsurfing men blir sen lite överflödiga då de går dåligt i lättvind då de är breda och korta samt tunga. 2) Hybrider som kona one som verkar funka bättre i lättvind. 3) Windsurfer LT som verkar ha grymt glid i lättvind men begränsd funktion i hårdvind. Själv hade jag nog köpt en windsurfer lt och sedan köpt en lätt 130l bräda utan centerbord senare. Då har man två brädor som komplementetar varandra. Men en bic techno 160d ger mer att växa i om man vill klara sig på en bräda länge. Har någon testat hur en kona one står sig mot windsurfer lt? Jag har en techno 293 så den typen av brädor har jag koll på. Den är helt ok i planing men tråkig i lättvind därför är det inte optimal familjebräda då det kan ta lång tid innan planing i stroppar och hängsele kommer i fråga, men detta är ju olika för olika personer.
-
Det finns mycket olika typer av vindsurfing och olika utrustningar. Du måste bestämma dig för vilken typ av segling utrustningen är tänkt för. Grovt sett är det brädor tänkta för att seglas i lättvind “brädsegling” eller utrustning som har ambition för planing. Sen finns det mellanting där emellan som bicen. Som familjebräda hade jag kollat på windsurfer lt för att få igång familjen. Sen på sikt om intresset för fart fins en dedikerad 130-150 freeridebräda. En lätvindscruiser är alltid kul att ha då det inte blåser mycket. Nybörjarbrädorna typ bic beach funkar i både lättvind och hårdvind men är inte optimalt i något förhållande. Jag har en liknande bic och den funkar ok i de flesta förhållanden men jag hade idag tittat på windsurfer lt för att få det sköna lättvinds glidet. 185l 16kg är lite stort i planing. Så snart du lärt dig plana vill du ha en mindre lättare för hård vind.
Edit: jag har inte testat windsurfer lt. Ville bara tipsa om att det är ett allterativ som jag gissar är bättre i lättvind men sämre i planingsvind.- This reply was modified 4 years, 5 months ago by safesurfer.
-
Jag har bara testat pensla med epoxy sen strö lite salt över. Upplever att det är viktigt med att få lagom mängd salt vilket kan vara svårt. Har inte testat halkpulver man blandar i, men det borde vara bra. Microbalonger har jag aldrig hört om som halkskydd.
-
Jag har testat med epoxy och finsalt med ok resultat men förmodligen ännu lite bättre om du kör med special glas pulver och epoxy. Är tveksam till socker men salt har funkat för mig. Min erfarenhet är att två komponent epoxy är bättre än många färdiga regripp set med enkomponent spray. Är inte konstigt då epoxy är väldigt robust och hårt material och slitaget på ytan är stor. Har i kajakerna två komponent polyurethan det är otroligt slitstarkt men lite mjukare så blir halt så ta inte det.
Jag har strukit på epoxy med pensel sen saltat för att skapa struktur i epoxyn. Ju grövre salt desto mer aggresivt, jag föredrar finsalt. Epoxy är uv-känsligt men jag har inte märkt av några problem. Blanda epoxyn exakt rätt proportion dvs ej för små volymer och blanda väldigt noga.
- This reply was modified 4 years, 6 months ago by safesurfer.
-
Tack för visat engagemang, dock är jag som sagt säker på vilken typ av fenbox som brädan har. Däremot inte säker på vilken typ av fena som lämpar sig som twin fin för segel mellan 7-8 men nu har jag köpt fenor och hoppas på det bästa. Tämligen unikt med en stor freeride bräda med twin fin us-box samt us-box centrum fena men det är vad jag har.
-
Är du säker på att det är US box?
Ser ut som deep tuttle (?) på den här:
https://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/Now-thats-different?page=1
Har du foto på brädan? Både över och undersida.
Om du menar bräda Bic Techno293 så är jag 100% säker på att det är US-box, men hittar inte den i din länk. Har haft den i 15 år men den kommer i olika konfigurationer under åren. Den säljs numera med centerbord och deep tuttle single fin. Men vad jag har är säkert.
Nackdelen med twin fin är att det blir dyrt med fenor. Jag vågade inte testa något oprövat kort så jag har köpt Lessacher Chamäelon 24 cm*2 som nog inte är det bästa men säkert helt ok. Trots allt en nybörjar/crusing bräda och rätt bra för att lära sig på grunt platt vatten.
Forftarande intressant om någon testat unifiber fenorna i G10 på slalombräda tex
https://www.unifiber.net/windsurf-gear/fins/anti-weed-lessacher-weed-blade-g-10-5976f7b82dcddc321e67b0b4Även mauiultrafins verkar intressant men innan man lägger ut över 3000 sek vill man vara rätt säker på att den är bra. Annars får man väl köpa Hurricane som alla andra 🙂
https://www.mauiultrafins.shop/slalom-race-carbon-weed -
Jag skulle köpt epoxy av primenta. Epoxy håller mycket länge på hyllan och är användbart till många typer av lagningar. A och O med epoxy är rätt proportioner och väl blandat. Mitt tipps är att inte göra för små batcher och att väga in komponenterna, blanda sen länge och noga låt sen härda länge, ett par dar. Brukar bli grymt starkt. Väldigt smidigt med releaser film/duk om man laminerar för jämn yta. Att slipa hård epoxy är jobbigt.
-
Jag har inte testat hard shell men man vill fördela kraften i kroken över en stor yta. Mjuka selar tenderar att skapa vissa punkter som belastas mer och resulterar i blåmärken, en hård sele tänker jag borde fördela kraften jämnare. Min upplevelse är att komforten ökat desto styvare selen är, för överriggad slalomsegling märks detta tydligt.
-
Hej, synd att forumet inte är så aktivt längre. Saknar tiden då man fick så mycket bra tips här. Jag skulle säga att det är värt att köpa en midjesele med stabilitet trots priset. Tycker det är enorm skillnad på min ion radium select och äldre midjeselar. Komforten och kontrollen blir avsevärt mycket bättre så jag skulle inte köpa en enklare sele. Ion select är mycket bra men nya curve ser ju ännu bättre ut. Dock är det alltid bra att prova passform.
-
Jag kör midjesele till allt. Det är dock stor skillnad mellan modeller och man behöver en som är anpassad för slalom/race om man kör det, man behöver mycket stöd och vaddering annars har man blåmärken och ont dagen efter. Tyvärr är de ofta dyra ca 2000kr, men värt det.
-
Jag är jättenöjd med ion select, den är stadig nog för slalomsegling. Har dock lite probem med att det är lätt att kroken slår i bommen efter hopp eller i kraftig chopp, risken är att man skadar bommen. Men det är såklart ett generellt problem med vida bommar och högre krok position.
-
Jag skulle tro att det är en fördel att ha kopplingen vid hjulnavet över att ha den vid sadelstolpen. Kärran behöver då inte vingla med i cykelns rörelser. Men har inte jämfört skillnaden själv och prisskillnaden var ju betydande.
-
@MickeW 739645 wrote:
Ser ut som kvalitet! Hur kopplar du till cykeln?
De verkar ha uppdaterat koppling sedan jag köpte men man monterar fästet på quick release axeln. Jag fick med flera fästen så man kunde förbereda flera cyklar. Sen gillar jag att det finns reservdelar och all möjliga tillbehör. Monterar man deras långa kopplings arm kan man köra sin kajak syrfski också. Gillar att de säljer reservdelar också som passar min 15 år gamla kärra.
-
Jag har varit nöjd med y-frame. Jag har klarat mig med den korta kopplingsarmen genom att först lasta låda med alla tillbehör och på lådan lastat bräda, segel mast och bom. På det viset har brädan hamnat övanför bakhjulet och just bakom sadelstolpen. Jag har använt den i typ 15 år och den har fungerat bra.
http://www.carryfreedom.com/
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/carry-freedom-y-frame-trailer/rp-prod11357 -
Jag tycker ion radium select är skön och funkar även för överriggad slalom/speed.