safesurfer
Forumsvar skapade
-
Min erfarenhet är att ett bra mått på vilken volym du behöver är att dubbla din vikt. Jag väger 87 skulle behöva en bräda med volymen 170liter(fast 150liter kanske räcker). Du kommer att utvecklas mycket snabbare och ha mycket roligare med en stor bräda. När du kan segla i stroppar vattenstarta och använda hängsele kan du köpa en till bräda. Du har då möjlighet att välja vilken bräda som helst. Det är inte svårare att segla en bräda med liten volym när man väl kan vattenstarta och segla i stroppar. Välj en freeride bräda och ingen racer.
-
I stand corrected!
Tur att man inte behöver kunna fysik för att vindsurfa. Ska gå och ställa mig i skamvrån nu. -
safesurfer
Medlem20 januari, 2003 vid 17:52 som svar på: Massor av tecken på at du är besatt av windsurfing14.Du köper 10 000 hårtorkar som du installerar på badhuset med motiveringen att folk måste kunna torka håret efter ett bad. Sen är det bara att rigga, undvik 50cm coursefenor det blir så kladdigt i polen då. Visst vore det häftigt med en innomhus segling under vintern, inte samma grej men bra substitut under vintern. Någon multi miljonär här som känner sig manad.
-
Massa och vikt är inte samma sak (om man ska vara petig och det är juy kul att rätta folk ). Massa är konstant enligt klassisk mekanik och snälla blanda inte in kvantmekanik för så snabbt seglar ni faktiskt inte. En kropp väger olika mycket i vatten och på land. I rymden är man viktlös men man har samma massa som på jorden. Är det bara jag som läst fysik på komvux
Kan bara tillägga att densiteten inte är den enda faktorn som bestämmer flytkraften, hur skulle då ett hangarfartyg kunna flyta. Det flyter eftersom det tränger undan så jäkla mycket vatten . Det vattnet kommer att få en högre potentiellenergi om bottnen är nollnivån. De två krafterna vattnets tyngd F(H2O)=mg samt F(skepp)=mg kommer till ett jämvikts tillstånd och blir då lika stora. -
Den här tråden börjar kännas rätt onödig, men jag har inget att göra så jag skriver lite. Jag kanske säger det självklara men flytkraften hos ett föremål beskrivs av archimedes princip flytkraften är lika med massan hos det undanträngda vattnet dvs deplacementet. För att ett föremål som väger 100kg ska flyta måste det flytta på mer än 100l vatten(då minimeras den potentiella energin).
-
Såg inte så värst kul ut, men fan vad modigt, respect! Det är tusan så mycket svårare att segla med två iskrokar på handlederna än en varm sommar dag.
-
Är det sant att man kan hoppa ända till nordpolen med dessa brädor.
-
Jag har ett litet trix! Om man vill göra något ska man först fråga det lägsta befälet. Om han säger nej så går man till hans överordnade befäl, sedan fortsätter man så, tillslut så får man kanske ja då kan man helt enkelt ignorera alla de lägre befälen eftersom det högsta befälets ord är det som gäller. Jag gjorde detta inför vårt soldatprov för jag ville ha mina egna stavar då de enda stavar militären hade kvar var jättekorta. Började med PB och fick nej av alla tills jag fråga majoren som sa ja. Om man inte kan besegra systemet kan man alltid utnyttja dess brister.
-
Flytkarften på brädan måste väl ändå vara beroende på hur mycket lättare än vattnet brädan är(archimeds och allt det där). Däremot tror jag att formen på brädan har betydelse för hur lätt det är att dra ex rigg. En bred bräda blir väl stabilare och sjunker kanske inte fullt så snabbt som en smal bräda.
-
safesurfer
Medlem18 januari, 2003 vid 22:07 som svar på: Är det mest snack eller har ni varit ute ochsurfatFör min del var det nog mest snack. Var till stugan idag men isen låg tjock i vikarna och jag törs inte åka längre ut än att jag kan simma tillbaks.Har en 80liters bräda och händerna blir till isklumpar på nolltid i vattnet. Rogelund vore ett bra ställe att segla på mycket långrunt och nästan inga stenar. Såg däremot några vågsurfare som var ute de hadde tydligen mer guts än mig. Väntar nog en månad och investerar i ett par handskar och skor så blir det ett nytt försök.
-
Det finns något som heter spinnakertejp som inte alls är dyrt. Jag tror en rulle kostade 50kr jag tycker att den har fungerat rätt bra. Har lagat mitt segel ganska mycket med den. Fördelen med den jämfört med silver tejp är att den är mycket lättare, men silvertejpen håller säkert bättre.
-
Hur stor skillnad är det mellan D-RAM och WOOD modellerna rent prestandamässigt är det mest en design detalj eller kommer man att känna skillnad. Ett halvt kilo spelar nog inte så stor roll om de bara är lika styva.
Ja jag vet wooden är grymt snygg. -
Fråga om segling på vintern. Vilen utrustning har ni och hur långt från land seglar ni. Personligen så har jag bara en 262 axxis så jag vågar bara segla nära land helst ska det vara så grunt att man bottnar. Bara man tappar planingen i en gippp så hinner ju foten domna innan man är igång. När man blir kall så tappar man all styrka, vilket lämnar väldigt lite utrymme för misstag.
-
Fan jag har ingen bil!
Annars skulle jag lätt åka ut. Man måste nästan ha en beach för att segla kan inte åka ut till havs med en sinker när det är så kallt.
+5C 14 m/s just nu -
Tack för svaren!
Det var synd det är nog mycket roligare att segla en 105liters bräda än en 120liters särskilt om man ska göra lite långa slalom hopp. Jag vill gärna ha en bräda man kan dra rigg på så att man alltid kan ta sig iland. Då vågar man göra lite längre utflykter. Tänkte köpa en Hypersonic men frågan är då om man ska gå på 105liter eller 120, 120liter känns bara så stort när man har kört 80l bräda de senaste 6 åren. Någon som är mer van vid att segla dessa typer av brädor som kan ge mig lite råd. Jag vill bara ha två brädor varav en är en 80liters freeeride. Seglar på västkusten.