

sailorstiffrigg
Forumsvar skapade
-
sailorstiffrigg
Medlem10 december, 2009 vid 21:44 som svar på: Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfarestefanlindmark;591866 wrote:…och så var det upp-och-ned i toppen igen.
Mats visar föredömligt var skåpet ska stå!
En mycket imponerande sänkning med hela 15 sekunder.Timade in ett julbord i dag tilsammans med en gammal elitroddare. Gissa om han fick svara på frågor.
Har några teknikess i ärmen nu. Ny målbild 17.30. Nu blir det ett par veckors, förhoppningsvis offpist så rodden får vila, men skidåkningen brukar bygga på benstyrka rätt bra.
Det innebär ju att ”du har ju hela helgen på dig Stefan”
-
sailorstiffrigg
Medlem9 december, 2009 vid 23:31 som svar på: Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfarestefanlindmark;591715 wrote:Som en liten morot inför helgens pass lämnar jag följande bidrag i tävlingen:17:49.7
Därmed är viloperioden slut för Mats. Kom igen och tryck på lite nu! Behöver massor mer motivation. Det börjar ta emot bara liiiite nu… :tongue:
Nej, jag är inte mallig alls…
F/n, inte nog med att du ror ifrån mig. Du har dessutom snott min surfutrustning, fotat tillfället och lagt ut den som avatar.
Hmm, det måste ju betyda att du rent mentalt har köpt min bräda redan. Men det är klart, vad ska du annars ha som matchar ditt nya Point-7 ?
Ok, siktar på 17,49 på måndag eller tisdag.
-
sailorstiffrigg
Medlem8 december, 2009 vid 22:18 som svar på: Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfareKul att det börjar bli drag i tävlingen. Men var är alla sponsorer som ska ställa upp med fina priser?
BTW så hade de dopingkontroll på Friskis å Svettis i Åkersberga i går. Klarade mig undan (va f/n ser man inte tillräckligt krallig ut eller?) men jag undrar av nyfikenhet om mitt bananmissbruk, Stefans nitroglycerinplåster och hästlinnement hade gett utslag på deras apparatur.
-
Svenne;591188 wrote:Varenda surfare med lite uns av respekt till havet SKA se på SVT2 klockan 21.05, de visar nämligen Sharkwater! En skrämmande dokumentär om svarthandel med fenor.
:mad::mad::mad:Fan det borde vara dödsstraff på den typen av verksamhet.
Som vanligt när man ser vad vi nakenapor håller på att ställa till med känner man sig maktlös. Man känner för att sälja kåken å tjacka en schysst u-båt för att sedan toura runt å sänka fiskebåtar.Men även om det är microsmå åtgärder finns det saker vi kan göra för att stötta hjältarna som ängnar sina liv åt att rädda det lilla hajbeståndet som finns kvar. Tror ingen missade I filmen att vi fiskat ut 90%!!!!!!!!!! av hajbeståndet. Det är ju helt jävla sjukt!
Sprid budskapet med små medel: Alla klubbar kan lägga upp deras färdiga banners på sina hemsidor: http://www.sharkwater.com/banners.htm
Jag kommer själv föreslå att vår klubb, Österskärs Vattensport Klubb ska donera x% av överskottet till Sharkwater. Vill eller kan du inte donera pengar, skriv åtminstonde på deras protestlistor.
Bojkotta, så gott det går produkter från Kina och Hong Kong eftersom de står för runt 94% av all import av hajfenor.
Bojkotta varenda krog som har hajfenssoppa på menyn (om det nu fortfrande är någon som har det I Sverige)
Havet har gett oss surfare meningen med livet. Nu är det PAYBACK TIME!
-
sailorstiffrigg
Medlem2 december, 2009 vid 19:34 som svar på: Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare:laugh: Yes!
Jag slog Stefan med 1,5 sekunder: http://www.concept2.com/sranking03/get_wrankings.asp
Det bästa var att jag inte var ett dugg trött efteråt:grin:
-
dustfighter;590722 wrote:En ny Starboard 163 blir det. Får den i början av nästa år.
Vad kan det kosta att få med sig formula prylarna tro?
Brädan, 1 bom, 2 master och 2 segelKamelrace låter ju riktigt intressant. Kameler kanske man kan låna där nere, eller skall man ta med sig sin egna?
Coolt! 163:an ser ju schysst ut.
Tror att det kostar runt 700 spänn att ta med sig utrustningen, tur och retur.
Har du en egen kamel ska jag se till att du får med den också till ett bra pris. -
dustfighter;590472 wrote:Låter helt klart intressant, måste också trimma in nya brädan o riggen. Får kolla närmare på om det.
Klart du ska hänga på! Kamelrace på kvällarna och stenhård formulaträning på dagarna.
Vad vart det för ny bräda? Har du fått den redan?
-
Här är också några enkla övningar för att hålla formen: [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=wfRBfY7DEVU&feature=player_embedded”]YouTube- Extreme Strength[/ame]
-
Rasmus_W;589559 wrote:Jag är lite sugen även om jag inte riktigt har koll på om jag kan, det verkar som jag har sådär 11 semesterdagar kvar att spela med. Hade ni tänkt plocka med formulaprylarna eller småprylarna?
De flesta hyr nog på plats. Får jag med mig någon kompetent sparringpartner åker formulan med.
-
sailorstiffrigg
Medlem22 november, 2009 vid 19:46 som svar på: Bilder från Trälhavet lördag 20091121 med solFler bilder från i lördags.
-
Nissar;585554 wrote:Så det är det bukvandring som gör att man ibland bara trycks ner i vattnet. När tryckpunkten flyttas bakåt hamnar hängselelinorna för långt fram och det blit tungt/omöjligt att skota in. kraften i det ”utskotade seglet trycker ner en i vattnet. Är själv formula och vindsurfing nybörjare, men jag har en känsla av att trycket ner i vattnet är starkare om man har seglet lutat mycket över sig, stämmer det? Eller är det bara så enkelt att det är närmare till vattnet då?
Tryckpunkten borde väl ligga ungeför vid den maximala buken, var ligger den maximala buken på ett formula segel? 40%från masten??
Är denna bukvandring bara till ondo? Ett segel med buken längre bak får en lägre entry vinkel och kan gå högre mot vinden (men tappar samtidigt acc) luftmotståndet minskar väl också en aning och man kan segla lite snabbare, det är ju ganska bra egenskaper vid en vinby… Eller?
Spekulerar lite nu men jag tror att man blir nedtryckt, dels pga bukvandring, men framförallt för att man helt enkelt inte orkar skota in så mycket som egentligen behövs vilket resulterar i att vinden kommer in mer framifrån och trycker på seglets framkant i lä (precis som när du luftar ett storsegel). Så om man tar i utav h/e brukar det funka att motverka nedtryckningen. Ett vältrimmat och formstabilt segel gör det hela enklare att hantera.
Nu måste du komma igång och rejsa till nästa säsong Bengan!
-
JohanOeberg;585176 wrote:Tack för väldigt många bra svar. Ska försöka ta till mig allt.
Men varför ökar vindvinkeln med vindhastigheten? (är det för att det blir svårare att hålla vinden i 90 grader?) Jag tror jag upplever det som att jag ”får svårt” att inte ta (mer) höjd när vindstyrkan ökar, inte att jag faller av mer.
Vindvinkeln ökar på undanvinden därför att den högre vindhastigheten gör att du kan segla lägre med samma fart pga att den skenbara(relativa)vinden kommer mer framifrån (hänvisar till isjakten igen för ökad förståelse). Således blir ditt VMG bättre.
Ett grovt exempell: Du seglar i undanvind i ca 8m/s med 135 i vindvinkel i ca 23 knop. Den relativa vindvinkeln är då förmodligen runt 90grader. Nu kommer det en vindby på 12m/s vilket gör att du acelererar upp till ca 26 knop. Om du bibeåller vinkeln mot den sanna vinden kommer förmodligen den relativa vinvinkeln minska till kanske 85grader. Men du vill ju komma till märket så fort som möjligt, därför faller du av med vindbyn till ca 140 grader med bibehållen fart och återigen runt 90graders relativ vinvinkel. Den relativa vindvinkeln har således inte ändrats trots att du seglar lägre.
Känns inte jättepedagogiskt men hoppas du hajar lite mer. Prova segla isjakt i vinter så komer du tydligt få känna på ”Apperent Wind” segling. ett måste att kunna behärska om du skall tävla, framförallt inom flerskrovssegling, ultralätta båtar, jollar och brädor.
När du känner att du får svårt att inte ta mer höjd ligger du förmodligen på halvvind eller bidevind. Är du då överriggad kommer brädan att vilja vandra upp mot vinden. På kryss och toköverriggad med formula blir det så att man man går riktigt högt för att bibehålla kontrollen.
Häng löst!
-
JohanOeberg;585007 wrote:Hmm, Det låter som motsatsen till hur jag känner mig på brädan jag åkt på mest (SB GO, 280×80, 180L, 54 racefena med segel tex. 7.5 Gaastra GTR -01). Alltså, desto mer det blåser, desto svårare har jag att segla läns eller närma mig läns. Att hålla emot och balansera seglet (med centrumvindpunkten eller vad det kallas i mitten) framför sig med vinden rakt i ryggen och INTE vara i stropparna tycker jag är en svår manöver. Kan inte tänka mig hur det skulle kännas med 12.5 m2 segel :crazy:
Konstigt nog så kan jag inte komma ihåg att jag sett någon film på youtube där man seglar djup slör/läns utan endast halvvind. Någon som kan länka?
Hänvisar till svaret ovan om relativ vindvinkel. Att som du beskriver plattlänsa med en bräda som kan plana är inte effektivt och du skall alltid stå i stropparna vid undanvindssegling.
Om det blåser apa och du är toköverriggad kan man sätta bakre foten i en sk chickenstrap (bakre stropp som är mer placerad mot centrum av brädan). Detta gör det enklare att segla lägre. Vindvinkeln är då kanske 150-160 grader.
-
Zurfman;585084 wrote:Okej tackar!!!, kan en 85 cm bred freeride/freerace klara 20-25 knop i halvvind med rätt segel vid ca 5-6 m/s, vad tror du?
Egentligen är jag ej ute efter fart men brädan får ju inte vara alltför slö…
(är ju så sugen på att plana vid 5 m/s när det är varmt o gött)
Har ingen koll på freeridebrädor men en modern lättvindsslalom kommer helt klart upp i de farterna med ett stort segel. Tydligen planar de lika tidigt som en formula men går inte lika högt på kryssen och lågt på undanviden. På halvvind borde den vara snabbare än en formula.
Seglar man mestadels i Stockholmsområdet och inte vill köra formula skulle jag nog satsa på en lättvindsslalom. Du kan väl köra tricks med en sådan också? -
JohanOeberg;585074 wrote:Aha, jo den har jag sett förut. Imponerande. MEN, som jag ser det så är ju inte seglet speciellt långt från midskepps (det hade kanske inte varit möjligt med mindre skotning i de omständigheterna som råder i klippet?)
Vilken vindvinkel är den optimala för att få maximal fart? 45 grader om aktern?
Vet inte den exakta teoretiska vinkeln för optimal fart om man snackar speed segling men gissar på runt 130 – 140 graders vinkel från vinden.
I Formulasegling är det VMG som är mest intressant både på kryss och undanvind och det är inte samma sak som högsta fart.Mer info om VMG: http://knol.google.com/k/john-navas/why-vmg-matters/qefv1b2dsnit/2#
Anledningen till att seglet inte är speciellt långt från midskepps när du ser någon segla fort är att du bygger upp en relativ vindhastighet som ökar ju fortare du seglar. Detta resulterar i att vinden kommer mer framifrån än vad den sanna vinden gör. Seglar du med en gammal hederlig segelbåt på undanvind i tex 7 knop så genererar det i bra mycket mindre relativ vindhastighet än om du seglar en bräda i 25 knop. Ett annat exempel är isjakterna som ofta seglar i farter uppåt 100 km/h (ungefär samma fart som Antonie har på videoklippet), även när de rundar kryssmärket och går ner på undanvind är seglet fortfarande skotat i centrum av jakten.
Eller enklare uttryckt: Apparent wind is the sum of two vectors. The first vector is the true wind speed. The second vector is the velocity of the observer. By adding these two vectors together, one can determine the apparent wind.
Hoppas du förstod.