Forumsvar skapade

Sida 6 av 10
  • sailorstiffrigg

    Medlem
    26 april, 2009 vid 07:56 som svar på: Formula på Värtan eller Trälhavet i helgen

    Just nu är det svag ostlig vind, ganska varmt och helt molnfritt på Trälhavet.
    Borde bli fin sjöbris från o-so på eftremiddagen.

    Siktar in mig på att köra runt ettiden om vinden kommit då.

    Häng på!

    Mats 0708 933 971

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    25 april, 2009 vid 07:01 som svar på: Formula på Värtan eller Trälhavet i helgen

    Det blir Trälhavet/Österskär, ca 4-6 m/s SV nu. Drar ut ca 9.30.

    Häng på!

    Mats 0708 933 971

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    15 april, 2009 vid 16:40 som svar på: Stockholm torsdag?
    MacTS;540642 wrote:
    Hej

    Ska ner till Sthlm och jobba lite imorgon och kommer att ha några timmar över på dagen och funderar på om jag ska slänga med stor-slalomen och 8,8 om det finns nån chans till segling…Båtvädret säger s-so 3-7…vad säger ni locals?

    Kommer förmodligen köra på Trälhavet efter lunch.
    http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221641996%22%20y%3D%226595484%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%D6stersk%E4rs%20Havsbad%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

    Ring så får du en vindrapport.
    Mats: 0708 933 971

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    4 april, 2009 vid 17:48 som svar på: Åkersberga imorgon em.
    Seeberg;538733 wrote:
    Är det isfritt i Österskär eller Brevik nu?
    Kan komma loss imorgon em för premiärtur. Prognosen visar runt 6-7 m/s. Några fler som kan o är sugna o köra lite Formula?
    /Olaf

    jag kommer att köra i österskär om jag hittar en bom att låna.
    ring om du tänker komma ut 0708 933 971

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 19:00 som svar på: Undersida av brädan

    @Svenne 536755 wrote:

    Alla tävlingsbåtar jag har åkt på har varit högblanka, inklusive de tre ORMA-trimaraner jag har seglat och de seglar ofta ovanför 20 knopstrecket.
    Alla Volvo Ocean-båtar är extremt polerade, och de går också ganska fort.
    De två motorbåtar jag jobbade med förra året marschar 50 knop. Högblankt så det går att peta finnar i spegelbilden.
    Jag har slipat segelflygplansvingar i absurdum. Högblankt, ofta 5 eller 7 lager hårdvax på det.

    Och så har vi de häringa vindsurfarna som vill köra med våtslip.

    På båtar som är i vattnet en längre tid, typ VOR låter det logiskt med en blank yta för att hålla borta smuts men vad är teorin bakom en blankpolerad yta utan hänsyn till tid i vattnet?

    Är det vanlig polish man anväder på de båtarna du kört?
    Vaxar man efter polishen?

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 18:25 som svar på: Undersida av brädan

    Kanske inte räcker som vetenskapligt bevis men intressant ändå.

    What we want for best performance is for the hull surface to be wet with water, rather than covered with a water repellant car wax. We want a surface that water doesn’t bead up on but instead wets it evenly like the left side of the below picture. If your hull does what’s on the right, then try again since that represents friction.

    One option is to use a coating product that promotes wettability such as Hyspeedcoat. This is a water insoluble polymer coating that actually holds a continuous film of water on underwater surfaces. The resulting effect of water against water is reduced resistance (drag) and increased efficiency.

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 18:21 som svar på: Undersida av brädan

    What we want for best performance is for the hull surface to be wet with water, rather than covered with a water repellant car wax. We want a surface that water doesn’t bead up on but instead wets it evenly like the left side of the above picture. If your hull does what’s on the right, then try again since that represents friction.

    One option is to use a coating product that promotes wettability such as Hyspeedcoat. This is a water insoluble polymer coating that actually holds a continuous film of water on underwater surfaces. The resulting effect of water against water is reduced resistance (drag) and increased efficiency.

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 17:37 som svar på: Undersida av brädan

    @SWE 496 536649 wrote:

    Vad är det som egentligen gäller?
    Ett planande skrov ska väl vara våtslipat för bästa fart eller är en högpolerad yta bäst?

    Någon som kan besvara denna fråga???

    Segelbåtar poleras ju ordentligt för att glida fram bra i deplacementfart, men ett planade skrov har jag iaf fått för mig mår bäst av en våtslipad yta med 1000-papper eller 1200-papper för att få bäst fart…

    Kanske finns någon ytteknisk kemist som kan svara på detta. Funderar på att maila ytkemiskainstitutet och ställa denna fråga.

    Scrolla ner till mitten på Jimmys sida så kan du läsa hur det ligger till på ett lättförståeligt sätt: http://samst.se/

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 18:02 som svar på: På jakt efter en bom

    @P Malmkvist 534128 wrote:

    Nje tekknobommen på 220-280 på surfspot för 3300kr
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=436&category_id=5&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

    verkar däremot väldigt lik denna fit for a king 220-280 för 4890kr iaf på uppbyggnaden samt längden..

    http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=141_154&products_id=1301

    Och windsurfing.se kult 160-220 för 3300 ser likadan ut som surfspot.se tekkno 160-220 för 2990kr

    Unifiber bommarna ser annorlunda ut i jämförelse med windsurfing.se bommarna tycker jag men kan ha fel..

    Är inne på att testa en Unifiber men jag kan inte hitta någon info från någon som kört med den. Ser bra ut på bild men det säger ju inte så mycket.

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    8 mars, 2009 vid 21:19 som svar på: På jakt efter en bom

    @godde 534044 wrote:

    Jag har en boom till salu 2-3.1m hawaiian proline

    Mvh Peter 0708212109

    Hur är den jämfört med tex NP bomarna?

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 09:40 som svar på: Formula utrustning?!

    Alexander,

    Jag har en färdigdingad Starboard 161:a som jag ska sälja för 3.500 utan fena.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21797/limit/recent

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 20:52 som svar på: Byta Formulabräda

    @SWE 496 528478 wrote:

    Har för mig att Ultra är deras billigare variant medans R07 kostar en del mer men har bättre finish.

    Festligt svårt att få kontakt med fenleverantörerna. Brukar kunna vara knepigt att få prylar sålt men tror aldrig jag varit med om att det ska va så j/la omständigt att KÖPA något.

    Försöker beställa en R20 S 70 +6 genom Mattias J. Såg att du skulle ha en sån och misstänker att du är bättre påläst än mig på vad som gäller så jag plagierar helt enkelt ditt val och håller tummarna för att det är en schysst fena. + att jag e grymt trött på att jaga fensäljare.

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    2 februari, 2009 vid 21:13 som svar på: Byta Formulabräda

    Bra priser helt klart.

    Vad är det för skillnad på R07 och Ultra?
    Vilken rekomenderar du till Exoceten.
    Pris på R07

    Är det någon som har erfarenhet av Selects Formulafenor?

    R07
    Ultra

    QUOTE=Bicless;528425]Vi har select fenorna typ
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=481&category_id=9&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

    Saknar ni någon selectfena är det bara hojta till.
    Har även en billig formulafena från Tekkno, men den är byggd i lite billigare komposit, kostar bara 489:-. Funkar dock riktigt bra med tanke på priset.

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    1 februari, 2009 vid 18:57 som svar på: Byta Formulabräda

    Dags att börja beställa fenor.

    Verkar inte vara så lätt. Debiochet verkar somnat in när det gäller försäljning.
    Har slängt iväg ett mail till Hurricane (som inte verkar ha uppdaterat deras sida sedan 04), får se om man får något svar där.

    Fins det någon leveranatör i Sverige som man kan köpa formula fenor ifrån?

    Var köper man Black Diamonds fenor? kan inte hitta dem på nätet.

    @SWE 496 517990 wrote:

    Jag lämnar trimtips som så här…En ÖL ett tips;)*ASG*

    Skämt åsido så ska vi klart trimma brädorna tillsammans. Kul med nån mer i Sthlm som kommer att köra the Black Machine nästa år..
    Har läst en del på Exocetforumet angående fenor. FRB6 Hurricane ska funka riktigt bra på den brädan.
    Jag har kört Drake R19 i år i en de lättvindskör. Funkar ok, men känns seg. Har gillat Deb R17 Soft +8 bättre i lättvind, man torskar lite på höjdtagning, men den känns snabbare.
    Hårdare vind har jag kört Deb R14 77/70 Medium +6. Den funkar kanon har även testat Black Diamond Fins K2 och K4.
    K4 funkar bra när det blir choppigt. Brädan blir lungare tycker jag..
    Blev du något klokare av det här?

    Mastfoten har jag kört längre och längre bak för att få upp nosen lite mer i lättvind. Har flyttat den successivt under året.

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    30 november, 2008 vid 17:35 som svar på: Longdistance Formula

    @SWE 496 518776 wrote:

    Det var ju just det som var tanken att det skulle vara en tokkryss och en tokslör hem.
    Det var därför jag skrev rubriken Longdistance FORMULA.

    Speed/slalom och freeride m m har sin typ av longdistance redan och denna ”tävling” ska bara ses som en utmaning för sig själv anser jag…

    Distansrace är mäktig och grymt kul ! Självklart ska banan inehålla en kryss om man kör formula. Jag är med om ni kör på Öland. När jag kollade på kartan ser det ut att bli rätt kort sträcka. Haga Mörbylånga tor ca 1,2 mil.
    De långdistansracen jag kört på bräda i min ungdom har legat på 3-5 landmil.

    Inte för att jag kör slalombräda ännu men en sjukt ball tävling är Ledge to Lancelin http://www.youtube.com/watch?v=nbai0L7etjM . En mil downvind slalom! Vore kul med något liknande på i sverige.

    Körde Konaraiden i sthlms skärgård. Vi slängde ner ombyten, käk å tält i en av följebåtarna sen rejsade vi runt i skärgården under 2 dagar, tältade på stranden och schysst middag på kvällen. Kalaskul!

    Brukar köra distanrace med F18 katamraner oxå. En (egentligen den enda jag kör nuförtiden) går mellan krogarna i skärgården och man bor på vandrarhem eller i stugor. Brukar bli riktiga partaj på kvälarna. Vore rätt kul å köra ngt liknande med formulan, fast på ställen med mer öppet vatten. Tror jag kan ordna med en sponsor och följebåtar. Man är ju lite mer utsatt på en bräda jämfört med jolle så man ska nog ta med sig nödbloss och mobiltelefon. Vi hade med oss telefoner på Konaraiden och sista dagen då det blåste upp mot 18m/s var det en hel del som fick glädje av sina lurar.

Sida 6 av 10
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums sailorstiffrigg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.