sailortrash
Forumsvar skapade
-
Hmm..endast två timmar med grund över 10
Hög risk för bomkörning
Personligen skulle jag inte åka till Torö på mindre än kulingvarning -
Idag fick jag köra en fanatic H9 foil, ca 2018/19
Lite udda foil som har vingar och fuselage inne slags ”carbon compound” snarare än laminerade vingar som är mer vanligtStadiga 6-10 (ölandsvind) fullcambrat 6.4 race
Foilen är endast 750 cm och 65 i spann, så minsta vinge jag kört hitills men också den snabbaste. Tyvärr hade jag inte GPS men tippar kring 20-21 knop. Körde på en fanatic Falcon slalom, 138 l ca 84 bred
Som många andra tidiga foils så sitter framvingen för långt bak, vilket gör att man blir trött i bakbenet och hela tiden måste parera att brädan vill lägga sig i vattnet. Det korta spannet gör också foilen vinglig när vinden droppade neråt 6, men den hade bra flyt även då. Även bra glid genom gippen, och överlag snabb och Nice att köra. Tjockare än racevingar i samma storlek så den lyfte mkt snabbt och enkelt med lätt framfotspump
Denna såldes som en ”beginner freeride” när den kom, men det är det verkligen inte. Snarare en snabb, vinglig vinge som kräver mycket vind och som man tvingas köra i ngt felaktig position. Men kan man foila var den riktigt nice, dock bör den köras på en smalare bräda, typ en slalom 100 l om man inte har en riktigt foilbräda med tuttle
-
@simon_englund NP glide funkar bra till vinge, det är vad jag lärde mig på, oxå med långa windfoil fuselaget är ingen nackdel i början, det blir lite stabilare pitch bara.
Behåller nog glide vingarna ett tag till då jag tränar nya manövrar kommer de till användning. Kommer nog sälja några på sikt, men inte just nu.
Smallvingen måste ju av sjukt Nice när det trycker på lite och går lite swell/vågor
Jag har precis fått tag på en slingshotvinge som påminner lite om glide small fast mer slim och uppenbarligen lite annorlunda (ptm684) Sjukt Nice, carvig vinge, önskar jag hade mer skill när jag körde på den
-
”Trälis går av” – Vart en kanoners förmiddag på trälis. På foil ber man inte om bättre, möjligen dyningar då…
2 h med fullt tryck i 5.2 och 5.7 – sen ökade det till stadiga freeridevindar. 4 pers på vattnet, mer vind än vad men pallar utnyttja! -
Vad tror ni om Dalarö imorrn? Den (relativt) hårda jämna vinden lockar…
-
Ibland är det bra med vila!
Det finns gränser för vila!
Men men… har kört hårt på gymmet och en del kardio så jag orkar köra långa sessions.
I en perfekt värld skulle jag segla 2 timmar per dag, inte per månad. 🥲
Ja men skaffa foil! Så kan du öva planingsgippar oftare än du hinner😛
Du vet att du får pröva mina slingshotgrejer!
-
Ibland är det bra med vila!
-
Helt ärligt – det är ingen idé att försöka få till en kompromiss mellan foil och vindsurf. Visst kan man foila med en freeridebräda eller bygga om en fsw, men det är ljusår ifrån en riktigt foilbräda. Och en riktig foilbräda går tyvärr inte att vindsurfa på alls
Om du verkligen vill testa foil men prioritera vindsurf så är mitt tips att leta upp en beggad ”foil ready” bräda i st 120-130 l. Typ en jp 135, eller en starboard med foil ready box m.m. De brädorna funkar 100 för vindsurf och går inte sönder av foil
-
Fsw är inte bra att bygga om, de har volymfördelningen helt fel
Freestyle eller slalom funkar, de har bakstropprna mer över fenboxen (fast den måste ju bytas) och mer volym i häcken
Om du väger 70 kg kommer du kunna köra mkt små segel, men mkt beror på vilken foil du har under och hur lång brädan blir
Skulle t.ex köpa slingshot Infinity 76 som jag kört mkt på en kapad 100 freestyle så kan du nog klara dig på 5.0-5.7 en slalom 7.9 dag utan problem
-
Åkte Torö tur och retur idag, körde stenstranden, kom nästan upp på foil, NÄSTAN Kollade vindmätaren men tänkte det va 6-7 m/s inte 6-7 knop,
Classic torö!
-
Ja, kör!
Jag tycker nog att även äldre segel ofta låg emot på ”vanliga” bommar. Kan inte minnas ett segel utan ”bommärken”, alltså extra repigt där clipsen liggerFör övrigt så svider det att köpa kolbom, men samtidigt är det enig den pryl du kan köpa som du kommer direkt märka jättestor skillnad på (till det bättre). Om du pumpar mkt (foil, freestyle) eller kör bommar större när 140-190 är det en gamechanger. Om det är värt pengarna vet jag inte, men responsen är så mkt bättre att man faktiskt planar tidigare och klarar vindhål bättre tycker jag. Väldigt mkt kraft går till spillo i en alubom tydligen, och de fjädrar inte tillbaka som kolbommar
-
Med det sagt – jag kommer skaffa fler HA folils, sjukt bra lättvindsprestanda, glid, pump och sist meningen minst – mer fart tack!
-
Jag har en 1250 som nog kvalar in som HA, men som är för långsam för race tror jag. 92 i spann, men det är natt och dag vad gäller känslan i manöver jämfört med LA foils tycker jag. Visst den svänger och det går att rida vågor, men det är som att köra en SL buss utan dämpning, jämf med en crosskart typ 🤣
-
Jag delar din upplevelse helt, från att kört mest 5 lattade och nu börjat blanda in 4 lattade. Har inte testat på riktigt än, bara för foil och de är kanon för foil. Men jag känner mig rätt säker på att de örnprexis vad min stubby freewave behöver, som känns riktigt trög med ”det gamla vanliga”
-
Ffa nya lite mer bukiga vågsegel, typ 4 lattade och såklart 3 lattade har djupare profil så de ligger ofta mot, spec om man kör lite för långt med bakstycket
Jag har en chinook och en Duotone, båda har generös profil och det är stor skillnad mot min simmer sx6 som även den har ”new school”
Båda bommarna (kol) är kanon, men duotone är oslagbar