Forumsvar skapade

Sida 118 av 144
  • sailortrash

Medlem
    6 mars, 2014 vid 12:35 som svar på: Återfallssurfare behöver tips på bräda och rigg

hej

du måste först beskriva dina skills och vad du hoppas på för typ av åkning..
    men direkt kan man ju säga att förhållandena i sthlms skärgård och gotlandskusten är olika…..det som funkar i sthlms skärgård funkar nog bra på gotland men inte givet att det är tvärtom

• sailortrash

Medlem
    5 februari, 2014 vid 09:39 som svar på: ISBRÄDA – Skador och skydd!

orkarde inte läsa hela tråden…men om ingen tagit upp det tidigare så är det rätt lätt att dra på sig krossade inre organ. själv lyckades jag dra på mig en mjältruptur efter ett fall på snowboard i kanske 40-50 km/h. antagligen hade inget hänt om jag fallit mitt i backen i blåbackelutning, men detta var på relativ platt mark och isen är ju platt överallt.

blir det fall eller tvärnit i 35-40 knop en bra dag så blir det ett VÄLDIGT HÅRT FALL mot stenhård is..

inre blödningar är läbbigt för de märks inte till en början (även om man fattar att ngt har gått sönder). Man dör oftast om man inte kommer till sjukan i tid också, om inte skadan är liten och självläker. Jag låg på observation på uppsala universitetsjukhus i 2 dygn, jag klarade mig från kniven, men det var långt ifrån givet. tar de bort mjälten brukar man få problem senare i livet, men blir känsligare för virus och infektioner bla.

hade jag haft ngn typ av MX-skydd hade jag kanske klarat mig, även om jag hade lagt ner åkandet för den dagen. skydd för revben (bla mjälten gömer sig därunder) och njurskydd är att rekommendera.

• sailortrash

Medlem
    5 februari, 2014 vid 09:27 som svar på: Torö igen!

ni gubbar e fan inte kloka som surfar i isvatten..

men ta med en termos varmvatten och häll i våtdräkten innan du kliver i..

• sailortrash

Medlem
    4 februari, 2014 vid 12:00 som svar på: introducera polare m.h.a träningskite

eller så skiter du i träningskiten och provkör med polaren en vanlig st. i svag vind…

fast träningskite kan ju vara kul till skridskor eller skateboard såklart..

• sailortrash

Medlem
    12 december, 2013 vid 09:41 som svar på: Robby Naish’s bil vs. vår bil + film från Maui

det finns alltid en större fisk…

i usa finns det alltid en större bil…

• sailortrash

Medlem
    11 december, 2013 vid 08:21 som svar på: 2xhemklippt från Maui, igen

vad kostar en famileresa till maui…(om man vågar fråga)? det är ju inte Nicaragua direkt…

vad gick kalaset på ink. plåster till skrubbsår och solkräm..

• sailortrash

Medlem
    9 december, 2013 vid 10:09 som svar på: Strandfynd: Uppspolad rigg i Apelviken…

rädda den!

never trust a guy with shiny gear…

• sailortrash

Medlem
    30 oktober, 2013 vid 08:16 som svar på: Vi stackare som inte kom över till ön: TORÖ

@Göran R 718167 wrote:

En blandning av lycka och koncentration när man får en hink isvatten i ansiktet.
    /Göran R

ja isvatten är fan rätta ordet…jag var ute senast i slutet av september och höll på att frysa ihjäl vid vattenstarterna…fattar inte hur ni pallar de där temperaturerna…speciellt JB som ändå besöker “ön” regelbundet borde ha svag motivation till isvatten och slaskiga bräckvattenbryt…

men hatten av, och ser rätt ok ut ändå på bilderna..

• sailortrash

Medlem
    29 oktober, 2013 vid 08:42 som svar på: Vi stackare som inte kom över till ön: TORÖ

Nytt danskt vindrekord på 54 ms….

Var det ngn söder om Sthlm som vågade sig ut?

• sailortrash

Medlem
    28 oktober, 2013 vid 17:34 som svar på: Vi stackare som inte kom över till ön: TORÖ

Orkanbyar (alltså minst 32.5 m/s) vid hallandskusten sa de på tevä igår. Lycka till, annars r.i.p…

• sailortrash

Medlem
    24 oktober, 2013 vid 07:29 som svar på: Varför varierar inte antalet lattor genom linjen

mitt intryck är att de segelinjerna (freeride och race känner jag till) skalas upp likvärdigt på alla parametrar när de görs större och större – i regel. Men det är inte optimalt, uppenbarligen eftersom flera tillverkare skriver extra detaljerat om att vissa storlekar skiljer sig från “linjen” designmässigt, med kanske lite olika vinklar på paneler och så.

jesters inlägg att större storlekar har fler lattor och kanske en extra camber är också sant.

st. på segel och antal lattor så har severns 2014 12.0 9 lattor…så många har jag inte sett i ngt annat segel.

• sailortrash

Medlem
    23 oktober, 2013 vid 19:44 som svar på: Nybörjar-utrustning

@Herr Pelegrin 717858 wrote:

Sailortrash – Kul att få medhåll vad gäller AHD FF som jag tjtat lite om i andra trådar! Jag har inte seglat den själv men kört väldigt mycket tillsammans med min granne som i stort sätt bara kör på 145:an. Jag är impad av hur bra den går i förhållande till det låga priset.

den är kanon. snabb som en freerace och otroligt lätt på foten. jag har bara kört 130 l, men den riktigt lyckade modellen är 117-litarn vad jag förstått.

med tanke på priset är det nog det bästa köpet i den kategorin skulle jag tro. funkar riktigt bra med slalomfenor också. jag körde den mycket med en select 46 (eller 42 kommer inte ihåg) med mkt lite rake. annars tycker jag en del freeride inte funkar så bra med den typen av fenor.

• sailortrash

Medlem
    23 oktober, 2013 vid 08:17 som svar på: Nybörjar-utrustning

köp inte brädan i trelleborg. om du har den förmåga du beskriver så undvik brädor med centerbord. inte för att de är särskilt dåliga, men för de är tunga, alltid byggda i stryktåliga måterial (förutom racebrädorna) och därmed planare senare och är mkt trögare att manövrera. kan du plana är de där brädorna redan passé..

i sthlm är det gott om plattvatten, och därför kan du gott kosta på dig en lite större bräda, som är lätta att dra rigg på. då kan du segla även när det är riktigt kallt, och ta lite större segel och kanske få lite fler dagar.

jag skulle rekommendera en freeride precis som Bicless skriver. jag gillar också när brädorna har lite nos, 250-270 långa och är ingen direkt fan av freemovebrädorna. om du köper nytt så är AHD Fast Forward det klart, klart mest prisvärda alternativet. brädan väger 7.7 kg och kostar ny ca 8000:-. köper du en jp eller tabou eller fanatic i samma viktklass får du gå upp 4-5000:- i pris och det är inte värt de pengarna, för Fast Forward är en grym bräda som presterar lika bra som övriga märken. personligen gillar jag den bättre än både fanatic shart och tabou rocket (jag kör på en rocket nu). JP är ungefär samma känsla, men mkt dyrare. hittar du en begagnad FF i oskadat skick för 3-4000:- så är det bara att hugga.

letar du beggat får man ju vara mindre kräsen, men allt från ca 2000 planar skitbra och fort, och allt från ca 2006 är i princip samma som idag (med skillnad i material och därmed lite i vikt, desutom undantaget freemove brädorna).

storleksmässigt tror jag på 130-150 liter. dessa storlekar är såklart klumpiga i stökigt vatten, men det finns ingen bräda som passar i alla förhållanden och det är bara att inse att man kommer att köpa flera i olika storlekar för att kunna segla i alla väder..

segelstorlek:
    130l freeride brukar ta mellan 6-8.5 kvm segel
    140l 6.5-9.0
    150l 7.0-10.0..

men detta gäller för freeride brädor. slalombrädor tar helt andra storlekar.

tillverkarna brukar inte sätta ngn nedre gräns, men en stor bräda funkar riktigt dåligt med ett litet segel. t.ex om man sticker ut med en 5.0+130l för att det blåser 12 m/s så kommer det inte kännas särskilt lättkontrollerat eller kul, bara kämpigt och svårmanövrerat. gå efter det rekommenderade segelspannet på brädan (brukar stå på brädan, allafall på fanatics brädor), de brukar stämma hyfsat.

har man ett segel mindre än 7.5 som enda segel kan det bli magert med surf i sthlm. det finns ju såklart gott om folk som bara kör 90 l och 5.3…men det beror nog på när och framförallt var du surfar. inomskärs är det inte att rekommendera, inte enligt min erfarenhet. där jag bor brukar det blåse ca 1-2 dagar om året då man får plocka fram 5.3:an, ca 10-20 med 7.5 eller större, och gott om dagar för ännu större grejer.

tyvärr är det du letar efter kanske det mest eftertraktade på andrahandsmarknaden, Men det borde gå att hitta ett 5-6 år gammalt paket för mellan 5-10k, beroende på vad som ingår. vilket är helt rimligt med tanke på nypriserna.

• sailortrash

Medlem
    17 oktober, 2013 vid 10:51 som svar på: 2000-talets sämsta säsong?

@surfen 717573 wrote:

30.12.2012 9:45:00
    _general Patrick Diethelm F/Wave 93, Quad+ 5,9 m2
    Kapellskär S-SW 6-9 m/s 1,5 h

planing med 5.9 l i 6-9 m/s? eh?

• sailortrash

Medlem
    17 oktober, 2013 vid 07:37 som svar på: Filmtajm – Haga Romantics 2013

@mikaels 717550 wrote:

Härligt video, jag tyckte ni såg unga ut, yngre än jag iallafall 😉
    Kul att se att Haga kan leverera, jag åkte dit för första gången i somras, 10 soliga fina dagar med total punka, tror det blåste dryga 4m/s som mest, lyfte bara ned brädan från taket en eller två gånger, och kom aldrig ut på vattnet…
    Men snart så är det sommar, då försöker vi igen, för livet är en fest ;)!

man ska inte dit på sommarn, man ska dit på våren. maj+juni är nog mellan 5.0 och 7.5 50 av 60 dagar. Haga är sjöbris i kvadrat. juli är ett osäkert kort även där nere. kan va grymt med 26-27 grader i vattnet, men kan också vara tokplatt utan vind..

Sida 118 av 144
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums sailortrash

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.