sailortrash
Forumsvar skapade
-
Jag tycker det mest skumma är att de står så upprätt när de seglar. Det kanske behövs massor med vind för att de ska kunna hänga i seglet som “normalt”. Kitesnubbarna ser ju ut att utöva lite mer hävstång på Draken när det brallan i allafall. Kanske har med bärplanets position att göra
-
Ahd’s foilbräda är riktigt liten. Typ 100 l tror jag. De ser ut att använda ett annat typ av segel också. Det ser klenare ut tycker jag.
-
man ser hur långt fram barplanet sitter jämför med en fena. nästan rakt under föttern och inte en bit bakom. kan inte vara mer än 50-70 cm mellan mastefoten och bärplanet
-
@sailortrash 717072 wrote:
(fast så gamla ser ni ut….)
alltså det skulle stå “så gamla ser ni INTE ut”..men det sägs ju att män blir snyggare med ålder (till skillnad från kvinnsen..) bara att kolla på dresssssamannen reklamen
-
ja foilande kite ser ju onekligen fränt ut…tillräckligt fränt för att jag kommer skaffa en när de blir lite billigare
jag håller med LeVieux att man bör nog inte känna sig utkonkurrerade av kite, snarare att se det som en naturlig utveckling av vindusurfing – speciellt på racingsidan. det är ju uppenbart en mer optimerad set up, redan 2010 passerade de ju 50 knop med råge (55.xx), och de kanske blir några till knop i år. Jag tror det blir svårt för vindusrfare att komma ikapp där. på ngt sätt verkar kraftöverföringen drake – rörelse vara snällare mot seglaren än på en vindsurfing bräda. även om man gör alla delar i en vindsurfing setup stenhårda och minimerar kraftförluster in i materialet (typ som båten som seglade i 65 knop), så är ju fortfarande kroppen mjuk och en begränsning.
kite är ju dock mindre praktiskt än en vindsurfingutrustning när det gäller nöjesåkning..allafall när vinden är byig och det är kallt i vattnet…eller när stranden och riggytan är för liten. men för racing är det ju klart ett efterlängtat steg i rätt riktning..för vem vill hålla på att pumpa en xl-slalom/formula -eller ännu värre en rs:x/kona liknande grej i lättvind när man kan flyga runt bekymmerlöst som Mr Heiniken..
Men jag är å andra sidan intresserad av segling…vad jag seglar på spelar minre roll dock så jag ser ingen konkurrens mellan vind/kite..
-
ha ha..fan jag skulle platsa perfekt i ert gäng! man sliter så hårt för den där veckan på haga med bara brädan som sällskap..i år fick jag inte ens ngn..
*pil i hjärtat*
nice gubbar (fast så gamla ser ni ut….)
-
@Svenne 717032 wrote:
Ja, jag kan jävlar tala för egen tunga. Två påkörningar på Torö förra året. Så håll käften.
vågor och vind får ju de flesta att se rött…surfare är ju “territorial”..och det är fan värrrrrre utan segel eller drake. krockar man inte på vattnet får man en feting på stranden om man snor ngn annans våg..
mna kite är läbbigt, är ju riktigt svårt att bedöma säkerhetsavstånd eftersom linorna inte syns och drakjäveln rör sig i x,y och z led hela tiden..
-
anders erfarenheter och mina teorier går inte emot varandra. mina teorier är för övrigt inte mina, utan går att hitta i vilken bok som helst som handlar om hur segling fungerar. det är som sagt inga nya grejer direkt, men spikar otvivelaktigt hur all segling bygger på förhållandet segel – lateralt motstånd under vattnet, kalla det fena, köl, bärplan eller vad du vill. Detta är den primära kraftöverföringen som ger fart, övriga delar av en utrustning går ut på att optimera denna och reducera förluster. alla mina påståenden går att gräva fram och syna i sömmarna för den som tvivlar eller inte bestämt vem de ska heja på..
anders hävdar att brädans bredd OFO styr vilken st. av fena som är optimal för fenan. så är det säkert, precis på samma sätt som brädans bredd indikerar vilka segel som är optimala för brädan. kan bara instämma.
jag hävdar att även val av segel påverkar hur fenan beter sig och därmed val av fena. och att man inte kan segla utan fena – och hänvisar till massa teori. det verkade inte anders hålla med om.
på anders nivå har man kanske ingen ytta av grundläggande teori. han har ju uppenbarligen blivit rätt bra utan egentligen förstå vad fenan gör för nytta på en surfbräda, och det är väl ett bevis på att “learning by doing” i 9/10 fall funkar bäst. Men jag hade knappast hållt de här utläggningarna för anders. de var riktade till trådskaparen som undrade om han skulle ha nytta av en kortare (<40) fena och hur fena och bräda hänger ihop.
-
@Mag 716774 wrote:
Sen är det väl så att ett mindre segel tar upp betydligt mer vindkraft per ytenhet segel.
kraft/ytenhet är konstant under givna förutsättningar. skulle man lyckas mäta en dm3 mitt i buken på en 5.7 och en 7.6 sydda i samma material med samma design skulle man få en skillnad så liten att den skulle vara inom en oundviklig felmarginal (typ 0.005%).
kraft/ytenhet kan ju däremot variera mkt mellan material. skillnaden i kraft/ytenhet mellan t.ex dacron/bomull/monofilm är säkert tydlig. men det är bara en gissning såklart, har aldrig sett ngt sådan test..
total kraft som tas upp i ett segel beror på hur det är sytt, i vilket material och hur det beter sig tillsammans med mast. om 4.0 är sydd för att aboserbera all vind överallt i seglet och 7.0 är sydd för att fånga in vind i buken och släppa vind i toppen så kanske det inte är så stor skillnad. på så sätt kan kraft/ytenhet längst ut och upp i akterliket mätas större i 4.0 än i en 7.0. kanske var det du menade?
sätter du däremot 2 brädor i varsin tank med vatten, en 4:a på den ena, 7:a (identiska segel) på den andra och mäter kraft som fångas in genom t.ex hur mkt brädan trycks ner i tanken så sätter jag mina pengar på att mer vatten pressas ut av 7:an än av 4:an i en given vindstyrka.
-
OLA: jag råkade slänga in min uppsats innan jag läst din. men allt du skriver stämmer. jag ser ingen motsägelse mot vad jag skrivit, Anders trimmtips/erfarenheter eller det du skrev precis.
jag tror att det underlättar för alla som sysslar med ngn typ av segling att ha ett hum om varför självklarheterna är självklara.
varför seglar man kryss eller slör, varför inte läns?
vad menas med att segla snabbare än vinden?
varför ska man trimma på ett visst sätt?
varör ska man byta fena (eller inte byta som Anders säger).
varför ser de olika ut?
Vad spelar brädans vikt/bredd/längd för roll?
bomhöjd?
Mastfot?som du indirekt säger är själva seglaren en svag länk teoretiskt. Mkt beror på teknik/förmåga, byten av segel/fenor trimminställningar beror till stor del på att vara i kontroll och vad man kan kontrollera. detta är helt sant, och mer relevant än att beivsa ngt teoretiskt (t.ex konstant drag i seglet, behovet av mindre fenor per ökad ökad hastighet etc).
precis därför underlättar det att förstå att en för stor fena kan funka bättre med ett större segel PGA att ett större segel levererar större kraft/tryck på fenan och minskar dess lyft i samma vind. och vice versa.
jag tyckte killen som startade tråden behövde det svaret istället för att “fenans storlek spelar ingen roll”, när den praktiskt gör det för de allra flesta seglare. duktiga åkare kanske klara sig på en enda fena inom brädans rekommenderade segelrange.
Men segla med ett (1) segel en (1) bräda en dag med jämna förhållanden och byt ner dig stegvis i fenstorlek (allt annat konstant) så kommer du efter ett slag inte göra annat än att driva.
gå upp i storlek och du kommer efter ett slag inte kunna plana upp ens en gång.personligen skulle jag vilja ha en fena som man kan dra upp för att minska storleken eller ändra rake på för att kunna justera lyft och (kanske) öka ngt i hastighet. Det är möjligt på många planande och icke planande jollar. drar man upp för mycket släpper dock hela skiten och man kraschar. då har man passerat gränsen för hur litet lateralt motstånd man kan ha i vattnet relativt seglet.
-
skriver man att det är “en lögn från 80-talet” att fenan inte spelar ngn roll för segelstorleken, eller “som om den håller emot seglet fast under vattnet” är det ju vänligt av ngn annan att tillbakavisa det, eftersom det är helt åt kärringsvängen fel.
vi kan ju prova motsatt antagande: fenan håller inte emot seglet fast under vattnet. – ta av fenan och se om du kan segla.
för övrigt finns det inga motsägelser mellan det du skriver och det jag påstår, förutom det ovan citerade. OFO spelar som du säger väl in vid val av fena men också vid val av segel. volymfördelning på brädan likaså. som väl bekant specas brädor med rekommenderad och en min/max range för BÅDE fenor och segel. en 100 slalom brukar t.ex specas för runt 6-8.0 med en fena på ca 42 och en på ca 36..du går emot hela världens segelfarkostsindustri när du hävdar motsatsen, ink. dina egna sponsorer.
Men det är vinden i seglet som är det som genererar rörelse. större delen av rörelsen kommer föra utrustningen i vindens riktning. har du köl, en fena, två fenor eller annat lateralt motstånd under vattnet så kommer rörelsen istället ske tvärs mot vindriktningen (halvvind) maxiamlt (nja inte maximalt längre kanske) 45 från vindriktningen.
en viss del av den rörelsen kommer gå neråt i brädan -detta kommer kompenseras av brädans flytkraft och vattnets motsånd uppåt. det kompenseras också av en kraft uppåt som genereras av att fenan plöjer genom massa vatten och möter massa motstånd. har du för liten fena kan denna kraft bli för klen och brädan upplevs ligga i vattnet. har du för stor fena blir lyftet för kraftigt och brädan börjar “dansa” på tailen. här kommer massa trimmöjligheter in, som att justera mastfoten för att flytta seglets tryckpunkt fram och tillbaka i brädans längsriktning. egentligen borde man kunna flytta fenan längs en skena också, speciellt på avancerade brädor som speed.för speed är det rimligt att fenorna är små relativt seglet. stora fenora i de hastigheter ni kör skulle vara omöjligt för de flesta(alla) att kontrollera. ju snabbare det går, ju mindre vatten trängs undan per tidsenhet, desto mindre lateralt motstånd/fena behövs. får du däremot inte upp hastigheten tillräckligt, kommer en för liten fena inte räcka till och eventuellt släppa. SPINOUT kan bero på fenstorlek.
varför påstår du för trådens övriga läsare att det är fel? segelbåtar är ingen ny uppfinning och samma principer gäller för alla vindbaserade farkoster.
om jag var du skulle jag läsa in mig på vad som händer i en planande surfbräda istället för att avfärda det som “fel”. du tävlar ju fan på toppnivå, alla vägar till mål borde undersökas. rigga utrustningen teoretiskt och kalibrerara den med din erfarenhet och se om det ger den där extra knopen som saknas 15 min of fame. du har ju unika möjligheter om man jämför med oss vardagssurfare.
du kan tacka mig sen=)
-
Allt jag skrivit stämmer. Det är nog du som inte förstår hur din utrustning fungerar. Att du kan köra en kort fena med stort segel är inte teoretiskt omöjligt på ngt sätt.
-
Instämmer. Nordliga vindar har dominerat så bor man i norrtelje eller norrut längs östersjökusten har man nog haft en grym sommar.
-
Sorry, för att svara på frågan: ju större segel, desto mer vind fångas in, desto mer kraft. Vinden är den enda kraft som går in och förvandlas till rörelseenergi, och den är därför beroende av seglets egenskaper helt och hållet. Alltså bl.a. Storleken.
-
Ja man blir ju inte starkare så klart. Men det finns sätt att gå runt det ökade draget. Kraften du blir motstånd till, alltså vinden som fångas in i seglet verkar inte endast i vindriktningen. Brädan trycks även nedåt (en bräda med för stort segel brukar tryckas helt under vatten vid stillastående även runt 130 l). Går du upp i brädstorlek får du hjälp på den biten pga ökad flytkraft när du byter upp dig i segelstorlek. Detta märks framförallt innan du planar. Måttet OFO spelar stor roll. Bredden ger dig hävarm mot fenan och seglet. Detta spelar störst (kanske endast) roll när du planar. Ett bra exempel är utvecklingen inom formula de senaste åren. Runt 2005 låg brädorna runt 75-80 i bredd vid OFO. 2011-2013 hade de vandrat upp till 90 och tillochmed 95, och nu verkar de flesta tillverkare gå tillbaka en bit till mellan 85-90. Detta har ställt krav på fenorna, vilka samtliga har utvecklats till att ge mer lyft och kraft (bl.a.) för att dels klara av att plana upp dessa köksdörrar men också för att kunna utnyttja den enorma hävstången men får mot seglet med den bredden.
Vid planing är teorin inte lika enkel att beskriva (eller förstå). Samma basteori gäller som ovan beskrivet, men större delen av brädan är lyft över vatten och därmed är vattnets motstånd väldigt litet. Därför kan man hålla ett stort segel i planing relativt lätt, eftersom ökad kraft in i seglet (en vindby) inte möter enormt mycket motstånd när den går genom dig ner i fenan. Här kommer också momentet (OFO) in. Jämför med en vindby i ickeplaning.
Men, det ÄR tyngre med större segel. Inte mycket, men kännbart. Går vinden upp för mycket måste alla byta ner sig för eller senare pga musklerna inte växer i takt med vinden