sailortrash
Forumsvar skapade
-
@andersbq 716515 wrote:
Det är en väldigt gammal lögn som uppstod i början på 80-talet att fenstorlek (då syftar man ofta på djup) har något med att göra med storleken på seglen. Kanske är det så att folk tänker att fenan ska hålla emot seglet fast
Klart att det finns ett förhållande mellan segelstorlek och fenstorlek. Kraften som går in i seglet skulle utan fena endast driva rubbet i vindriktningen. Fenans motstånd mot vattnet gör det möjligt att segla i vinkel mot vinden, och om detta motstånd inte mäter upp mot kraften som fångas in i seglet går fart och höjdtagning förlorad. Fenans/motståndets storlek däremot behöver inte endast mätas i djup. Det motstånd som behövs för att kompensera all kraft som fångas in i ett segel kan uppnås med olika utseende/egenskaper eller antal fenor. Därför kan en stor fena kompenseras med två mindre. En kite twintip seglar ju inte på fenorna, där är det (i huvudsak) själva brädan som utgör motstånd mot drakens kraft. En fena kan var kort och bred och ge samma motstånd som en lång smal.
Spinout kan empiriskt sägas bero på en för liten fena, men kan också hända på stora fenor, T. Ex formula 70 fenor. Då är inte storleken på fenan (alltså motståndet mot seglets kraft) problemet. Då kan det istället bero på att luft sugs in under brädans akter (vid fenan) och fenan upplever därför inget motstånd av vattnet.
Eftersom fenans längd är den indikator företagen generellt använder mt kund för att beskriva relationen mellan segelkraft/motstånd tycker jag man med de enkla tankarna ovan kan lita bra på matriserna från ex. Select.
-
sailortrash
Medlem28 september, 2013 vid 19:18 som svar på: Köpa boardbag för vindsurfbräda + lite till..Jag köpte unifibers dubbelbag i våras, 255×80. Den är tokstor, nästan för stor för bilen. Går lugnt att flyga med. Jag fick ner en bräda 255×60, 3 segel, 2 master, 2 bommar på första packningen. + allt annat tillbehör. Väl vadderad och relativt billig.
-
mer stormchase än så blir det inte…inte ens på tasmanien..
-
@staffomania 716416 wrote:
Ingen vidare vind idag va? Någon som är ute på vattnet och kan rapportera?
här i norröstra skärgår’n dammar på som igår…sätter ngt på att man kan köra 5.X vid resarö idag också…proggen igår sa också att det skulle öka till en 19 m/s ute på hafvet idag (smhi kustväder)
-
Jag är relativt ny själv på formula, men har allafall nått den nivå då jag inte ramlar av, tappar inte seglet (sällan allafall), och kan köra en kryss-länsbana. de grejer jag kör på är smart 10 år, och jag har fått leta fram trimmet själv.
mycket handlar om nedhal. om för lite nedhal är draget märks detta:
på land:
du får välidigt djup buk nära masten
buken ligger nästan på bommens läsida
seglet ser relativt rakt ut (böjkurvan/luffen alltså)
en (flera) latt(or) (kan) gå av. påfrestningen på lattorna är som störst när man riggar, precis innan man drar maxnedhal. försöker man rotera seglet, eller om man dragit för lite och “testroterar” seglet på land händer det att en del av lattan går av (den främre oftast som böjers sig).på vatten:
cambrarna roterar dåligt, de rent av flexar en aning
seglet känns väldigt tungt i annat än välidgt lätt vind – då menar jag att det rör sig framåt/bakåt i brädans längdriktning“rätt” nedhal kan variera +- 1 cm vill jag påstå. Vid hård vind kan man dra lite extra. jag ser inga fördelar med att dra en cm för lite, men det funkar om man slarvar. sen töjer sig seglet också lite när det blir vått, så när man kliver iland ser man ofta att man kan dra ännu 1 cm.
vid rätt nedhal (som oftast är (nära) det angivna ser man allt det tidigare nämt, såsom släpp i akterliket ett antal lattor ner osv…men man kan också titta på hur seglet förändras när man drar de sista cm. vid ett läge brukar seglet plana ut fint, och 90% av alla småveck försvinner. Man kan dra en cm i taget så ser man.
man kan också titta på underliket, det brukar vara i linje med mastförlängarens undersida. men det förutsätter ju att du ställt in förlängaren rätt.
dock lär man sig sätta sina egna riktmärken för varje segel.
-
Helvete vad det blåser vid resarö just nu…6.5 var ju helt fel…sen fans det surfare som tyckte 5.3 var helt för stort
-
grattis boys..
trodde det var rullsand faktiskt..
-
Share!!
-
Va helvete! Var?
-
hej
Jag letar efter en ny 70-fena. kanske en tidig z-fena, boss eller en drake R19. lite rake, lättvindsbetonad. pris <1000:-letar också efter en ny 11.0, ca, 2008-9. kan tänka mig endast segel om det är specat för 550/34-36 mast, annars ink. mast. Vapor eller Maui’s TR passar inte min befintliga mast.
pris: beror på..Mindre lagningar är ok, så länge seglet är användbart. samma med fenan..
pm om ni har ngt. -
Googla Jesper juul också när ni ändå är i farten…
-
Yes så får det bli då
-
tänk fotbollsmål utan nät och från ribban hänger ett rep per segel. repet fäster du i bommens bakre del (där du fäster seglet). seglet balanserar sig själv, alt vilar mastens övre del i baken eller på ngt man lagt dit som inte sliter för mycket. Skugga är viktigt. utöver att monofilmen blir skör av uv-strålning så händer det att masterna delaminerar och/eller ändrar form om de blir för varma. har två bekanta som lämnat sina master i solen några timmar och fått köpa nya (100% kol master), och har en mast som jag inte får isär längre då den ändrat form precis i skarven efter en solig vårdag utan användning.
har man kolbom antar jag att samma sak kan hända med den..
-
“dynamic vindusrfing” går ju längre än så…där kan man justera även riggen i några olika lägen. har inte riktigt greppat hur de går till dock
-
“john1” verkar veta allafall. har aldrig hört någon säga så om Norge förut…that’s it..blev lite nyfiken bara. kanske lika bra att släppa tråden nu…