sailortrash
Forumsvar skapade
-
nein…har inte varit full på några år faktiskt.
vad är så bra med norge då, ni som vet…
-
“Allt annat bra”? Det enda jag kan komma på är osthyveln…om man inte gillar olja och det var de ju knappast först med…
-
man ska hålla händerna på samma ställe som när du planar, ett vanligt fel är att man håller för nära masten.
man kan dra lite med bakhanden för att få lite mer vind i seglet, men vara beredd på att släppa när man kommer upp annars får man kastfall
samtidigt som man känner att man är på väg upp ska man böja/dra in knät mot kroppen så att du reser dig i så rak vinkel som möjligt
raka armar är viktigast av allt, fokusera på att hålla främre armen rak
vattenstart är mkt enklare i hård vind än i lätt. i lättvind finns det bara en vinkel då du kan bli uppdragen, och den är lätt att “glida förbi” om man håller fel på bommen eller inte lyckas dra in brädan mot kroppen med knäet. seglets storlek spelar också roll. om du försöker med en fot är det enklare med att ha bommen lågt än högt
-
det finns massor med tum-regler, den som stefan visade fungerar nog bra. en annan är att tredje lattan från toppen ska vara helt fri från masten.
vill dock tillägga att du inte ska lita överdrivet på luff-längden som står på seglet. speciellt inte om seglet är gammalt, då materialet kan töja sig. men även masten kan vara kortare eller längre än vad som står på den. Jag fick justera upp min förlängare 16(!) cm mer än specat på det segel jag kör nu, innan jag fick stil på det. Detta är nog ett extremt fall, men flera andra segel jag ägt har diffat på en 4-5 cm. -
Dax att gräva fram fysik a och b från gymnasiet om detta ska fortsätta…
-
Att ngt flyter på vatten har inte att göra med densitet utan att vatten erbjuder en motkraft mot gravitation. Tänk hangarfartyg…hur fan flyter de egentligen, inte pga att de har låg densitet. Även de tyngsta material kan bearbetas så att dess kraft nedåt blir mindre än vattnets kraft uppåt…
Det beror även på objektets storlek samt dess molekylära egenskaper, om det är hydrofilt eller hydropfobiskt, samt eloktrokemiska egenskaper
Betänkt…råolja som läcker ur ett skepp flyter trots högre densitet än vatten…
En vattenlöpare (insekt) kan springa på vatten…detta beror på vattnets ytspänning i samverkan med djurets låga vikt (och kanske har den ngn hydrofobisk smet under fötterna vem vet)…
Rent beräkningamässigt är inte vikt jätteviktigt för en planande farkost. Men det har ju såklart en indirekt påverkan på andra faktorer såsom våt yta, acc och annat skoj…
-
sailortrash
Medlem28 augusti, 2013 vid 07:27 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!@Raggarn 712634 wrote:
å köper gör jag som bara f-n……… 4 brädor å sju segel senaste 2 månaderna…..
1 bräda å 2 segel p G……….men tyvärr inget för er me nya prylar…här kör vi old school….
2001-2005 äger…….. 🙂jag får en deja vú när jag läser det där…har jag skrivit det ngn gång?
-
@Nachoman 715181 wrote:
Jag har en bräda som är rejält lätt och en som är ännu lättare. Fast helt ärligt skulle jag vilja ha en som är ännu mycket lättare och antagligen kommer jag att köpa en sån också.
Det fanns en tid då tungt var dyrt och därmed bra…vad hände?
-
…mot löfte om att spara några gram. . .eller vad säger JB om en sådan innovation=)
-
@Henke_A 715163 wrote:
Jag väntar på att nån tillverkare skall göra en linje med samma bomlängd och sen göra en fast bom. det vore ett ganska enkelt och billigt sätt att spara ganska mycket vikt.
Ett sjukt bra sätt att tjäna massa pengar för tillverkarna vore att gör en sådan bom för varje segelstorlek. Känner jag svenska surfare rätt skulle det sälja som smör m
-
@kinetic 715165 wrote:
Trash: Ja det var lätt! Fast normalt så anger tillverkarna den nakna skrov-vikten, dvs utan pads o stroppar. Fast AHD anger kanske inklusive vad vet jag…
Jag vet faktiskt om de anger ink Stroppar, men jag har för mig jag kontrollvägde mitt ex efter en lagning en gång och att det stämde. Men bicless vet antagligen…
-
ahd ff väger in på 7.7 kg ink stroppar vid 130 l…surfspots bestseller kan jag tänka mig under 8000:-. svårslagen vikt för det priset men den är inte direkt stryktålig. den har stickers också så där hade man kunnat måla istället och kanske spara 300 g..då hade man kommit ner på 7.4 för serieproducerat =)
inget textreme i den brädan inte…
-
nästa steg är väl att ta tusen spänn extra för fenskruvar i Titan..*lätt värt*…eller varför inte en nedhalstamp i GMO-silke.. a 1500:-/m…cyklar för 100.000:- är ju lätt att speca upp så varför inte surfbrädor..
tyvärr vinner nog inte innovationskonceptet över volymkonceptet denna gång heller…anledningen till att sporten är liten i Sverige är ju såklart att det inte lockar så många att langa ut 15.000:- för några ynka dagar med en vattentemp. över 15 C. hade paketpriserna varit 5000:- kan jag lova dig dubbelt så många seglare på vattnet…men då ska nog volymerna upp en bit
men förvisso…blir materialet industrialiserat så lär det dyka upp även på surfbrädor inom en snar framtid. och då blir väl grejerna lättare.