sailortrash
Forumsvar skapade
-
alltså hontestly…vad spelar ett halvt kg vikt på brädan för roll. klipp av armar och ben på våtdräkten, kör utan skor eller börja springa en gång i veckan i vinter så kan man hålla sig till de lite robustare konstruktionerna utan att “rusa” iväg i nettovikt…
det där är ju bara nörderi och pengaslöserig på jagbehöverterapi nivå…
-
helikopterrotorblad väger nog inte 4 kg..
-
Så sant som det är tragiskt. Man skulle skaffa sg ett skjul på södra Öland…
-
nej dagens brädor är nog generellt bättre på alla punkter. men jag blev förvånad och positivt överraskad av att gamla brädor, alltså från tidigt 90 ca går så bra att segla med ändå. Jag trodde att de bara var gammalt crap, men de är dom inte. det finns gott om guldklimpar där ute…för hårdvind..
särskilt fräna brädor kan man hitta runt tidigt 2000, när carbon sandwhich började bli mainstream men många brädor fortfarande fick behålla sin utdragna tunna tail. de brädorna går så mjukt och fint i vattnet alltså..men kräver lite med vind såklart..
-
ngn större windsurfingblaska gjorde faktiskt ett test mellan en 20 år gammal och en ny slalom för ngt år sedan (boardseeker kanske?). det var inte mkt som skiljde brädorna åt presetandamässigt för en duktig åkare. den nya brädan vann i lättvind/plattvatten på fart och acc. samt tidig planing, medan den äldre brädan vann i hårdvind/plattvatten på fart (ej acc) samt kontroll tror jag det var…
däremot konstaterades den nya brädan vara överlägsen för mindre skillade åkare, den äldre var mkt mer svrseglad.det kanske är irrelevant för denna tråd iochförsig..
-
för det du beskrev kommer den funka perfekt. bästa storleken för att träna carvegybe. dessutom är den modellen äldre/smalare(längre, vilket ger bra kontroll i hård vind, tillochmed bättre än kortare bredare brädor. planar lite senare, men carvegippar kräver ju ändå rätt mkt vind. den kanske är tyngre än moderna brädor vilket är ett minus…jag har en fanatic cross från den tiden och den är riktigt tung (100 l). men med en bra fena och moderna(re) segel ger den mkt glädje trots de extra 1.5 kg eller vad det kan vara…
-
Den funkar nog, planade den då kommer den plana nu…
-
sailortrash
Medlem22 augusti, 2013 vid 19:35 som svar på: JP84 eller Firemove/Gecko som lättvindsbräda?För den som inte vill ge sig på formula är jp super lightwind troligtvis tidigast planing. Den är betydlig snällare än en slalom, gippar bra faktiskt men kan fortfarande ta stora fenor eftersom den är väldigt bred i häcken. Jag tror jp är ensamma om det konceptet, eventuellt om tabou thunder är rätt lik. Ahd hade en liknande runt 2005. Annars är ju en klassisk freeride runt 150 l ett mkt bra alternativ ( i lättvikt). Men det som ger tidig planing är stora fenor och stora segel. Och då måste brädan vara bred i häcken…
-
@Svenne 714894 wrote:
Gunsails däremot, den skiten kan du ge bort till nån uteliggare.
ja vad är det för fel på gunsails egentligen..? 5.7 är jag inte nöjd med alls, mitt sämsta segel faktiskt…och jag har seglat på en hel del trash. MEN, det kan vara mastens fel (vilket också föreligger ett eventuellt byte..), vilket är en C Vision 45% CC mast. en Kona mast som känns väldigt tung. Jag har bra erfarenheter av att byta mast och behålla seglet, så jag tänkte kanske prova det även med gunsails seglet..
gunsails ligger ju också bra mkt lägre i pris än andra tillverkare…varför? deras raceserie är ju 30% billigare än övriga och folk tävlar ju på dem också…
-
Simmer crossover 5.3 från 06 tro jag, och ett gunsails jam typ 04 (5.7)..
-
good point….men om det inte är det då? jag trodde i princip alla ocambrade segel gick att köra med vilket som..?
-
death on a stick out there mate..
-
@Jester 714845 wrote:
Antagligen inte när det blåser över 20 m/s och vinkeln är rätt (ca 140 grader). Sträckan måste vara en bra bit över 500 meter också.
det har aldrig blåst 20 m/s på trälis…men vid 8-13 är det platt som i ett badkar och då har man rätt kul på en slalom, även utan gps. för speed är det nog ett kasst ställe, men jga tvivlar på att ngn har provat..
rakt västligt är också tok-platt..
-
Det må va lite byigt men trälis på rak nord är fan plattare än luderitz…ska filma nästa gång och lägga upp i denna tråd. Och då menar jag inte borta vid resarö…
-
de vet du…trälhavet på Nord. åk över till Svinningesidan bara…