Forumsvar skapade

Sida 124 av 144
  • sailortrash

Medlem
    19 augusti, 2013 vid 10:39 som svar på: Fanatic Shark vs Tabou Rocket för omstartare

det kommer funka med 135 l, men du kommer utvecklas mkt snabbare på 150. speciellt vad gäller gippar, vilket är det som tar längst tid att nöta in eftersom man måste ha lite bra vind för det.

en kompis la nyligen ut ett paket på en shark LTD (kol sandwhich/lättvikt) 155 l + 8.5 rigg. Han vill ha 9500:- och det är väl ok…även om brädan inte är direkt ny. men å andra sidan är freeridebrädor de som utvecklas minst av tillverkarna. Många 2013/2014 brädor har samma shape (alt. MINIMALA ändringar) sen 2006/2008, och den enda som ändrats är grafik och pris. Jag skulle dra mig för att köpa en fabriksny freeride om jag inte var extra sugen på den nya konceptet typ Firemove…vilke jag inte är..

jag såg att han la ut en annons på köp och sälj igår.

• sailortrash

Medlem
    19 augusti, 2013 vid 10:30 som svar på: Stockholm

@Herr Pelegrin 714743 wrote:

Blev häromdagen påmind om att något av momenten, mastfot relativt långt bak, stroppar långt ut, bommen högt och något för lite nedhal i kombiantion med en rejäl vindby inte var det ultimata. Det har inte hänt mig tidigare men brädan började gå väldigt högt med mycket luft under och sedan flög den upp mot himlen i kanske 60 grader. Jag hade ingen kontroll. Man förstår grabbarna som kör Formula överriggat hur mycket kraft det ågår att hållan ned grejerna.

Fler förslag på hur man hålla nere brädan och få bästa speed i chop?

commit to the harness..a la jem hall…

jag tycker min formula går bäst i vindar ca 7-10. mitt segel är gammalt och har en bom som är 2,70. endast 3 cambers, så uppåt 9 m/s känner man tydligt hur seglet skulle behöva 2 cambers till för att hålla formen…tryckpunkten flyttar sig lite vilket gör att man får röra lite på sig i selen för att inte börja hålla i seglet med armarna. Jag upplever därmed ibland flygturer och dylikt…men jag tycker ändå att det går att hitta perfekt balans och segla utan vidare ansträngning faktiskt. och jag tror inte ngn formulaåkare lever på sin armstyrka i hårdvind. hittar man inte balansen orkar man två planingsrepor sen är mna slut..

mastfoten har total betydelse för hur väl jag kan kontrollera grejerna. säger prognosen 6-9 eller mel sätter jag den längst fram.

hängselelinornas placering är också A och O. jag har dem långt bak. Hellre skjuta fram bommen för att höjda bättre än att trycka bak den för att inte lova upp. enklare att slöra också.

men jag lever mkt på fenan faktiskt. En sliten drake r13 race. Den är en hårdvindsfena med kasst lyft, så brädan “ligger” i vattnet, ibland foilar den fint på slör i hårdvind. Men iochmed att den ger dåligt lyft bjuder den inte heller på särskilt otrevliga överraskningar heller. Speciellt på slör känns det tryggt att bara fånga in en by, trycka ifrån med benen och supa in accet=)..

så skaffa en fena med kasst lyft för hårdvindsdagarna…=). eller en sån där finfena från boss eller kashy…de ska tydligen vara perfekta för allt. skulle jag också hävda om jag betalat 6000:- för en fena…

nej men allvarligt…smala brädor går mkt bättre i chop. ta en gammelslalom eller en freeride nästa gång..det lär ge ngn extra knop tack vare ökad kontroll..

• sailortrash

Medlem
    16 augusti, 2013 vid 19:39 som svar på: Fanatic Shark vs Tabou Rocket för omstartare

Spelar ingen roll vilken bräda du väljer, båda är grymma. Jag gillar rocket bättre för den känns mindre, har lite kompaktare känsla. Jag tror också ca 150 l är bäst i Sthlm och ca 8.0 som enda segel. I den storleken på bräda spelar byggmatrialet stor roll, undvik stryktåliga grejer, det finns ingen känsla i de brädorna och planar senare. Tids nog behövs både fler brädor och fler segel…150+ 8.0 borde ändå funka mellan 7-11/12 ms…

• sailortrash

Medlem
    10 augusti, 2013 vid 11:01 som svar på: Utvecklingen går framåt

Framförallt har det skett en smärre förbättring vad gäller segel…

• sailortrash

Medlem
    9 augusti, 2013 vid 14:01 som svar på: Hel eller delad mast

Freestyle toppar ju inte heller fart eller höjdtagningsligan. Den utrustningen maximerar ju andra egenskaper som kontroll och segelrotation…men jag vet inte mkt om freestylesegling direkt.

• sailortrash

Medlem
    9 augusti, 2013 vid 11:29 som svar på: Hel eller delad mast

teoretisk segling, eller seglingsfysik är rätt komplext, men rätt kul också eftersom det är lätt att uppleva att det stämmer i verkligheten. om man teoretiskt skulle optimera transformationen av kraft från sida till fart framåt bör alla material vara stenhårda och ingen energi från vinden skulle förloras genom att material på mast/segel/fena/bräda ändrar form på ngt sätt. Detta visar ju sig stämma bra med verkligenheten också, t.ex americas cup-båtarna – halva seglet har ju ersats av masten (!). Vindusrfinggrejer blir ju bara styvare och styvare, cambertryck blir hårdare och hårdare och båten som seglade i 63 knop nyligen var ju som en enda stel enhet. sen kan man ju som människa inte kontrollera den kraftöverföringen helt så man får väl kompromissa lite…(man är väl för mjuk)..

om några år kommer säkert vindusrfingmaster vara bredare och plattare och (race)kiter kommer byggas med tunnare och hårdare leading edge…allt kommer se ut som flygplansvingar till slut…vem vet men kul blir det säkert..och snabbt

• sailortrash

Medlem
    9 augusti, 2013 vid 08:06 som svar på: Hel eller delad mast

Ju mer kraft du låser in desto snävare vinkel (mot vinden) blir det på kraften framåt. Därför tar man bättre höjd i hård vind än i lättvind, och alla som seglat kölbåt vet att de blir lovgiriga i byar. Så jo, man förlorar även förmåga att ta höjd. Den kraft som inte låses i seglet förvandlas därmed inte till fart snett framåt, utan verkat istället i sitt ursprungliga riktning, så man driver även mer i sidled. Tittar man bakåt på en planingsrepa så är den alltid halvcirkelformad i viss mån, eftersom viss avdrift är oundviklig.

• sailortrash

Medlem
    9 augusti, 2013 vid 07:59 som svar på: Hel eller delad mast

Vet inte vad “Alex” snackar om men jag förklarade varför man vill stänga igen glappet mellan underliket och brädan. Det är inget att hålla med om eller inte utan alla typer av typer av segelfarkoster får fart genom att parera kraft från sidan via köl eller fena vilken förvandlas till kraft snett framåt. Kraften måste komma från sidan mer eller mindre. Därför kan man i te köra mot vinden, eller köra snabbare än vinden i platt läns. Alla planande segelfartyg slörar istället för länsar därför. Ju mer sidkraft du får in i seglet ju mer acc. Får du. Bomhöjd (om mastfotsplacering) reglerar (vad jag märkt) trycket på fenan ovanifrån, vilket påverkar hur livlig brädan känns. Det varierar ju mellan olika seglare vad man gillar och klarar av…

• sailortrash

Medlem
    8 augusti, 2013 vid 13:50 som svar på: Hel eller delad mast

@L3LL3 714039 wrote:

Ok, så seglet ska alltså hamna så nära brädan som möjligt? Vad förlorar man på att det hamnar någon decimeter upp då?

Man förlorar fart (acceleration) och höjdtagning. Det som gör att brädan rör sig är kraft från sidan, därför planar man upp i halvvind. Den kraften vill du stänga in i seglet, inte att den passerar under. Därför vill du ha underliket mot brädan när du planar. Fångar du inte kraften börjar istället brädan röra sig i sidled (drag på engelska).
    För styva master fungerar, men seglet blir väldigt tungt i hårdvind och svårt att hålla i byar. Inte att rekommendera direkt. Hellre för mjuk, men då är det svårare att pumpa upp i planing.

• sailortrash

Medlem
    7 augusti, 2013 vid 13:42 som svar på: Hel eller delad mast

om du ska plocka delar, så köp en Constant Curve (CC) mast. det är mkt snack om vikten av att ha rätt böjkurva, men sanningen är att det spelar inte så stor roll förutom på riktigt stora fullcambrade segel, och även där går det att mixa lite hur som helst även om rätt mast ger bäst upplevelse. om du inte hittar CC-mast så kör på FlexTop (FT), då alla segel naturligt flexar (viker sig för by-vind) i toppen och inte i mitten eller i botten. Undvik HardTop (HT) om du inte köper de tillsammans med seglet då dessa master har visat sig fungera dåligt med CC och FT segel. CC-master brukar fungera med alla olika böjkurvor. och sen har det visat sig att det är väldigt liten skilland mellan kurvorna överlag. kolhalten spelar större roll hur seglet beter sig har jag insett, men även 30% funkar bra till segel 7.5 och mindre. själv brukar jag köpa max 80% kol, så håller prylarna betydligt bättre och blir inte lika känsliga för sol och värme. en 5 år gammal mast ska inte vara dyr (5-700 beroende på kolhalt), och har den ca 50% kolhalt borde den fortsätta hålla bra länge. var däremot aktsam på om masten har blivit tunnare vid bomfästet. Det är där de brukar gå av pga slitage nämligen. men, det går att linda något varv glasfiber för att stärka upp faktiskt.
    vad gäller bommar så spelar det minimal roll vilken bom du väljer segel 7.5 och neråt. visst är det skönt om bommen är lätt, och det hjälper vid vattenstart. Men en vanlig tung alubom (typ hyr-bom) funkar hur bra som helst och är tillräckligt styv. det viktigaste på en bom av den storleken är bomfästet, en del är verkligt kassa och rör sig ner på masten varje gång man drar rigg och ibland under segling. då fr man preppa masten med ngt antihalk…typ ett epoxi lager som är lite mjukt. Jag har en 180-230 som du kan få för 400:- om du har vägarna förbi sthlm.

segel från tidigt 2000 fungerar hur bra som helst. de är ofta höga och har i regel rätt lång bom, men de är ofta riktgt snabba. däremot kanske de inte planar lika tidigt som dagens segel. man kan få ett sånt segel för några hundra. De kan ju vara slitna, men hål i mastfickan brukar inte spela ngn roll. hål i panelerna brukar man kunna tejpa utan problem, men panelerna måste ha ok sömmar, annars. det är inte lätt att sy fast en panel i gammal sliten polyester. har det cambers så kolla att de är hela. saknas det ngn camber så köp inte, det är omöjligt att htta reservdelar och nya cambers passar inte de gamla lattorna. bra segel från tidigt 2002 som jag prövat är bla Neilpryde Spirit, V8/V6, Simmer Zero7 och Ka Koncept. säkerligen kan du få fler tipps från andra.

• sailortrash

Medlem
    7 augusti, 2013 vid 10:06 som svar på: Hel eller delad mast

köp inte av sådana skumma snubbar som inte vet vad de säljer…det kommer inte bli ngt bra av det. moderna bommar funkar nog med äldre master dock. på “blocket superstars 2013” tråden diskuteras det med iver vad mkt ockrare det finns därute som hoppas på 1000-lappar för gammalt skräp…läs där innan du nappar på ngt fynd från sent 80-tal..

• sailortrash

Medlem
    6 augusti, 2013 vid 16:15 som svar på: Stockholm

Trälhavet bjöd på planing hela dagen. 11.0 från 10-12.30, lunch sen 7.5 freeridesegling fram till ca 16. Sen 11.0 en stund till, men sen drog ja hem. Fortfarande ett gäng ute och bränner. Aningen byigt dock..men troligtvis årets bästa dag för mig

• sailortrash

Medlem
    4 augusti, 2013 vid 19:15 som svar på: Stockholm

Så här års blir det inte bris (hos mig) förrän vid 15.00 ca, och mattas garanterat av vid 18 tiden. Dessutom bara på sydliga riktningar..ingen idé att sticka ut innan

• sailortrash

Medlem
    4 augusti, 2013 vid 19:12 som svar på: Blocket Superstars

@SWE 496 713820 wrote:

Har nu anmält *** till Blocket.se för oseriösa och felaktiga annonser.
    Sailortrash. Jag mailade honom om samma Starboard och fick samma svar från hónom. Frågade en del om de brädorna men har inte fått något svar…. Påtalade samma sak men fick svaret att det visst var den årsmodellen han skrev.

Ja det han säljer är en salig blandning kryddat med lite skumma tillbehör (skateboard griptape som halkskydd T.ex). Man får ju känslan av att han vart och rövat en container på ngn surfklubb och nu försöker tjäna en slant med halvärliga metoder…

• Detta svar ändrades 5 år, 6 månader sedan av  admin.
  • sailortrash

Medlem
    3 augusti, 2013 vid 21:52 som svar på: Stockholm

Nordöstra stockholm (trälhavet) bjöd på byig sydlig vind, 5-12 m/s kanske..men bara mellan 16-16-30…sen blev det den gamla vanliga formulalunken igen..tisdag ser fint ut (s 6-11)…kanske blir årets enda freeridedag..(med sol och shorty allafall..)

Sida 124 av 144
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums sailortrash

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.