sailortrash
Forumsvar skapade
-
håller med bicless på den punkten, korta breda brädor är hajpade just nu, men långa brädor har sina fördelar. I stökig förhållanden och vindar ca 9-10 m/s föredrar jag långa smala brädor vilka blir bara äldre och äldre. Speciellt lång tunn tail ger kanonkontroll i stökig sjö, man svänger på en 5-öring och längden behåller planingen bättre genom gippen. ökad bredd ger bara fördelar i lättvind, men är ngt av ett problem i hårdare vind som shaparna måste tackla. (därför behövs för eller senare en stor och en liten bräda)
och igen, passa dig för de billigare stryktåliga versionerna i storlekarna 140 + l ca. De tappar otroligt mkt prestanda och toppfart och kräver 1 extra sekundmeter för att börja plana.
-
Det måste vara svårt att lämna bra råd till sthlmsurfare eftersom förhållandena är så olika. Man kan ju inte rekommendera jättegrejer till alla som vill investera i ett paket, samtidigt är det kanske inte så lätt att sälja om man uppskattar en mellanstor utrustning till 10 dgr en bra sommar…
familjepaket växer man ju snabbt ur, med de är fortfarande relativt dyra. Lättviktsgrejer ger ju en långre inlärningskurva men slutar aldrig vara roliga..
antar att surfbutikerna lever på merförsäljning av mastfötter och kexchoklad precis som alla andra sportbutiker =)
-
Det kan variera mkt med vindarna i sthlm. Jag började surfa här med en 130 l freeride och en 8.5 twincam. Ett klockrent “stockholmspaket” fick man höra. Men för mig var det ett klockrent felköp, speciellt eftersom det var kartongnytt. Det gav typ 10-15 dagar där jag bor en bra sommar, och kanske 3 en dålig. sen bytta jag till formula och ligger stadigt på en gång i veckan mellan april-november, och de flesta i klubben dubblar de dagarna.
Om man inte bor ute vid kusten, får man nog vara beredd att åka runt en del för att komma åt vinden. bra vind i Nynäs kan betyda 3 m/s i vaxholm, näsbypark eller andra ställen mer inomskärs. Jag tvivlar på att surfers i varberg har några vettig tips att ge inomskärssurfarn, såvida de inte bott här själva. De är ju duktigt bortskämda med sydvästlig lågtryck, vilket på många ställen är en kass vindriktning i sthlm.
Har man tid att åka bil till torö eller kapellskär varje gång det brallar i så kan man ju klara sig på en 100 l fsw och en våglinje…har man inte det så ska man antingen bo brevid ett bra blåshål eller köra stora grejer som nämts tidigare.
formula är för övrigt inte tyngre eller knepigare än mindre grejer…fattar inte varför folk inte nappar det konceptet. Vilka andra brädor levererar 30 knops slör i 7 m/s? det är ju dessutom enda brädan som klarar något annat än och halvvinda
-
ska man bara ha en bräda så skulle jag rekommendera formula eller en freeride i lättvikt runt 80 bred. Jag letar efter en 120 l som komplement till min formula eftersom det är bra mkt roligare i 10 vindar, även om det går att segla formula då också. Men ju mer man håller på desto fler brädor inser man att man behöver. 120 l är ju oftast för klumpigt nere på öland t.ex dit jag åker varje år..
-
byggmaterialet kan göra att två brädor beter sig helt olika. Jag har testat Fanatic shark i HRS och LTD versioner. brädorna går inte att gradera på samma skala ens. om du kan surfa, gippa och plana i stropparna ska du lägga de extra tusenlapparna på en lättviktskonstruktion.
annars kommer du bli besviken.
respons, fart och tidig planing förbättras rejält mellan “stryktålig” och lättviktm, SPECIELLT märkbart i större volymer tryp 120 + liter. Nu säljs många brädor i Epoxy Sandwhich (ES) har jag märkt. Jag har inte testat det och vet inte om bör betraktas som en tung eller lätt konstruktion.. -
sög du på dem?
slipa ner så det inte finns några hårda skarpa kanter, spackla upp med epoxibaserat spackel, slipa igen, lägg 1-3 stora bitar väv (minst 3 cm överlapp), slipa om det behövs, maska och måla över med typ hagmans sprayfärg.
använd fibrer när du handlaminerar så minskar du risken för luftbubblor. från en amatör till en annan….ta hellre för mkt än för lite härdare. Jag har gjort lagningar som aldrig blev riktigt hårda. om de är täta vet jag inte, menmen iprincip känns det som ogjort arbete.
plasthandskar och engånspenslar brukar jag köra med. en del använder roller, men jag tycker att det ser ut som en ganska liten lagning så jag skulle använt pensel
-
Jag letar också efter en lämplig freeride..själv tycker jag brädor mindre än 120 l är svåra att dra rigg på. När det blåser bäst brukar det vara kallt i vattnet också, så jag tänkte mig den st ca.
Ahd fast forward är riktigt bra, men ska nog prova ngt nytt denna gång
-
jag tror stefans guide är lite mycket att hålla reda på “in the moment”. men det är bäst att lära sig kroka i efter man har fötterna på plats. jag skulle korta guiden lite så här:
förberedelser: sitter hängseletamparna rätt?
när du har perfekt drag i riggen och ett bekvämt avstånd mellan armarna, då ska linorna hänga i princip mitt i draget, eller mitt mellan armarna. perfekt drag har du när du kan luta hela kroppen bak, med raka armar och belastningen är precis lika på höger och vänster arm. får du till det kan du köra urkrokad länge utan att bli trött. leta efter det draget..du för ju i framfoten så vi tar det därifrån.
1. sätt som stefan sa bakfoten mitt bak på brädan och bygg upp fart tills planingen känns gedigen.
2. våga att hänga i riggen och sätt bakfoten där du tror stroppen är. Titta inte på foten när du gör detta. Det kan hjälpa, men själper i långa loppet eftersom man normalt lovar upp om man vänder huvudet bakåt, och därmed tappar planingen. i bästa fall sätter du foten på stroppen, och då har du hittat den. Det duger att segla på rätt länge med bra kontroll. gör det tills du känner att du har koll, sen provar du att fippla in den när du passerar en fläck plattvatten, alt. lovar upp och tappar fart lite. Hänger du i riggen urkrokad i planing känns det mkt stadigt, ingen risk att du drar riggen över huvudet.
3. om du har en mental blockad mot att flytta bakfoten, så gör det till ett kamikaze-mission (omd et känns så) och flytta runt foten lite hit och dit, eller prova att segla på ett ben i planing. låter kanske irrelevant men det kan vara din icebreaker, du har inget att förlora på det.
OBS. all planing tillåter inte bakfoten i stroppen. går det för långsamt så kommer du tappa planingen och trycket på railen gör bara att du lovar upp. Du måste ha ordentligt med fart innan det ens är värt att försöka. tänk på det innan du tappar själförtroende. om det blåser lättvind måste du ha mer tålamod och bygga upp mer fart, i hårdvind måste du fortfarande ha tålamod och sätta bra kurs innan du sätter i bakstroppen. brädan måste vara plan och plana stabilt, annars trycker du bara ner railen i vattnet och lovar och tappar planing.
tid på vattnet är allt det handlar om
-
problemet med för små segel på formula är att seglet inte pallar att trycka ner fenan i hårdare vindar och man får ofta problem med tailwalk. jag känner några som kör 9.0 och ibland mindre men de har riktigt bra fenor som klarar detta, custombeställda för seglet.
sen tycker jag brädan klistrar sig fast i vattnet mer med små segel, lättare att plana upp med större. 70 fenor passar perfekt med 11.0.
-
köp ett större segel istället…behåll fenorna som reserv. eller köp en deep-tuttle fena som passar seglet, typ 50 cm.
jag körde ett slag på 8.5 på min formula. tro mig, brädan kommer inte till sin rätt med mindre än 11.0
-
sailortrash
Medlem19 maj, 2013 vid 18:57 som svar på: Renovera skrovet:dingar och spindelnätssprickorVill du lägga lack eller färg på lagningen bör det ju slipas…jag gör det allafall. Ytterligare ett skikt mot slitage och vatten
-
sailortrash
Medlem19 maj, 2013 vid 18:17 som svar på: Renovera skrovet:dingar och spindelnätssprickorDen glasfiberspackel jag känner till är styrenbaserad och grön. Den borde ju enligt ovan inlägg inte läggas direkt på frigoliten. Den är dessutom mkt tyngre än pp100, och microarmeringen dålig. Den håller inte ensam utan måste kompletteras med väv. Men det ska, tycker jag, alla större spackeljobb göras. Kan man köpa färdigblandad filler är väl det bäst, personligen tycker jag microballomger är svåra att dosera. Men jag gör inte mer än kanske 2 lagningar per år heller.
-
sailortrash
Medlem19 maj, 2013 vid 14:45 som svar på: Renovera skrovet:dingar och spindelnätssprickorSvenne må stå för regelboken…men mkt annat funkar. Men epoxibaserade spackel och lamineringar är det som gäller eftersom skumkärnan smälter av den andra smörjan. Men det är ju inte alltid men behöver ta sig ner till skumkärnan…
-
sailortrash
Medlem18 maj, 2013 vid 17:49 som svar på: Renovera skrovet:dingar och spindelnätssprickorEn ltd-bräda är alltid värd att laga, och är den från 2005 garanterat rolig i lättvind. Dessutom bra att öva på om du skulle sabba en dyr bräda senare. Men ta inte för hårt på sprickorna..dingarna skulle jag fyllt igen med plastic padding eller glasfiber spackel. Sen skulle jag lagt en stor bit glasfiberväv ovanpå. Eventuellt två men minst så att du har 5 cm runt kanterna på dingen. Jag har använt watskis epoxi. Den är lite trögflytande och känslig för hur du doserar med härdare.men doserar du rätt blir det verkligen stenhårt och väldigt lätt att slipa ner bra. Men den är för dyr så jag har precis beställt av primenta och ska prova dem.
OBS. Att det är skillnad på glasfibermatta och väv. Jag har visserligen lyckats dränka en bit matta med epoxi och fått det hårt, men det är inget jag rekommenderar. Men om du besöker Svenne borde du få med dig rätt information hem. Lycka till -
sailortrash
Medlem17 maj, 2013 vid 16:34 som svar på: Renovera skrovet:dingar och spindelnätssprickorVad är det för skrov?