sailortrash
Forumsvar skapade
-
japp mer prylar som samlar damm. man vill ju inte åka 50 mil och stå på stranden..
fin dag på Trälis med foil, totalt 3 foilare, 1 vindsurfare och en kitefoilare på vattnet. blåste rätt lite, ca 4-8 i snitt, knappast mer.
Kitefoilare som lyckas hålla ordning på bräda och drake måste man ju medge är ju oslagbar i lättvind. 20 knop på 550 vinge i 4-8 är ju oslagbart. Krävs väl åtminstone 8-9 i grund innan man närmar sig den setupen på wind eller wingfoil. jag körde 1200 HA vinge med bra bitvis tryck, och där ligger man ju kring 15-16 knop, vilket iofs är helt ok men rätt långt ifrån kite
-
I dessa tider av kass vind hinner man ju inventera förrådet och tänka lite. Så här kommer poll of the day:
Stor freestyle (105-110 l) eller stor vågis/freewave (105-115l) som back up bräda
?
-
Jo jag vet att norrmännen vallfärdar till Varberg på rätt progg. Ser man en tesla och severnegrejer på vattnet = norrman.
Men visste inte att mr Hall bodde i Oslo (men varför skulle jag veta det…)
-
87 l låter helt rätt! Bra ställe det där, om än ngt Crowded bra dgr
Va f-n gjorde jem hall där?
-
jag körde glide wind två säsonger, men på en vanlig freeride bräda (gecko 120). När jag stod inför brädbyte bytte jag även foil till slingshot, då de hade en mer genomtänkt plattform för foil med fler vingar och mer möjligheter mellan sporter och så.
jag köpte med small vingen, men ganska snart köpte jag Large vingen, sen körde jag bara på den i alla vindar. Den är bara 1600 men lyfter som som 2000 vinge då den är så fet och rund längst fram. Om det är värt det beror lite på vilken nivå du är på. När man börja få stabil flight och börjar sätta en och annan gipp vill man gärna ha lite högre mast och lite mer fart. Där stannar ju glide serien, eller gjorde då för två år sen. Fanns varken högre master eller andra slags vingar till glideplattformen.
Om du köper den tror jag dock att det är lättare att sälja sen. Många som wingar börjar på Glide L, och small lär funka hur bra som helst för wing. Även bra supvinge. Antagligen är det enklare att sälja en NP glide S+L än bara med S vingen. Men du går ju inte plus direkt…Av de tidiga foilarna tycker jag även NP Glide är den mest välbyggda, och jag hade aldrig några kvalitetsproblem med skruvar eller så.
Glide large och small, och antagligen M är väldigt bra för att utveckla sina foilskills. Men det kommer ju en dag när inser att det du behöver mer än tidig planing och stora vingar är ett minimum av fart och bra glid, så för eller senare vill du nog uppgradera (om du inte bara kör vågor). Jag har även hört en hel del bra om HP vingarna, men har inte testat de själv och vet inte om de passar med Glide.
-
Ca 1 mil nordöst ligger Brevik (fågelvägen), dessutom lite mer öppet
Är väl en effekt av sundet kanske, eller gick ”gränsen” där över vaxholm/bogesund denna gång
-
Jag bar ute en sväng i närheten, Brevik, och tyckte det var väldigt svag vind. Körde en (1) flygning med 5.2 och wizard 114 samt 1200 foil HA, men var för lite helt enkelt, så blev många helitacks istället. Men hade.nog gått med en 7.0 faktiskt. Eller megavinge. Uppskattar vinden till ganska jämna 3-5/6. När jag flög fick jag no en by på 7 som dessutom varade längre än 5 sek (🤞🤛)..
-
Jag tror f ö att hög mast underlättar på det mesta för utom hopp. Man behöver lite space under brädan vid carves och vågor, lätt att dyka brädan lite och då får man mer marginal att räta upp ju högre mast man har tänker jag. Har gjort många schyssta gippar där det skitit sig på 5 cm i slutet just pga att man fått lite väl brant vinkel i slutet, spec i hårdare vind och överriggad.
Ska börja hoppa med masten när jag köra lilla brädan nästa gång, se hur det känns.
-
Kan inte säga att jag gör det bättre på foil, men du kan ju testa och börja segla ”rakt” en stund i backvinden och släta ut radien. Det kommer va tillräckligt tryck för att fortsätta foila. Det svåraste är ju i slutet, att tajma övergång från backwind till fullt tryck..
Nice med egen kameraman!
Var lite för svalt intresse för demo denna gång, men för dig fixar jag demo när som! Har inte hunnit testa 730 än, men den har nog lite lägre stallspeed än din vinge. Eller om du kör en större balz vinge kan nog funka lika bra.
-
Ja instämmer 100%. Det blir mycket pumpning med både armar och ben i vindhålen med små segel i lättvind. Men mot slutet av min session i förrgår blev jag trött att pumpa och kom på att jag kan glida igenom vindhålen om jag ligger lite högre upp så minimalt av masten är under vatten. Funkar kanske bara när det är väldigt platt vatten som det är här. Men tyckte jag gled fram nästan utan motstånd och utan vind. Oxå härligt att flyga högt
Låter som att du sneglar på 125 masten =)
Jag har ju 103 nu och det är som du säger, stor skillnad beroende på hur mkt mast som är i backenDessutom blir det ”bättre” pump då man liksom kan trycka ner foilen ordentligt utan att brädan touchar. Bara 13 cm extra gör stor skillnad (körde 90 innan)
-
Jag tycker nog små segel har lite större range än stora. Det går ofta att köra rejält underriggad, men med t.ex en 6.0 kan det va riktigt stökigt redan i byar uppåt 8-9. Sen får man ju sjuk nedre range med 6.0 redan. Faller man av lite kan man leva på 2-3 m/s. Jmf med typ 5.2 kan man också leva på 2-3 m/s, men inte bara med seglet utan då får man (jag) pumpa med benen också
-
Håller med om at sweetspot är rätt liten, lätt att bli överriggad
-
Idag testade jag att köra med stropparna ut på kanten. blåste 4-9 ca, rätt jämn vind. först överriggad med 6,0 sen underriggad med 5.2, 1200 Ha vinge. 78 bred bräda, Wizard 130
jag antar att race/iq kör så här, och det är ju det enda valet på en freeridebräda. Men jag gillade det ärligt talat inte.
jag tycker man tappar lite i den tidiga planingen, eller kanske bara att det är tekniskt svårare. Men det känns mer naturligt att kontrollera folien när man står mer över den. Då kör jag ändå en foil med 92 i spann.Väl uppe har man bra kontroll. Men lite sämre kontroll än med stropparna inne, så man får vara lite mer på sin vakt när det gäller byvind och plötsliga stegringar. Jag tror också jag gjorde bättre kryssvinkel, och kanske 0.5 -1 knop snabbare på kryssen.
Jag trodde jag skulle få bättre speed på slören, men jag har kört snabbare på denna foil med mindre segel och stropparna inåt och bakfoten i mitten av brädan. Så där hade jag fel, eller lyckades inte maxa det.
Betydligt svårare i gippen. Jag har iofs lärt in strap to strap gybe vid detta laget, så detta sabbade ju ett par (öh alla faktiskt) gippar idag. Går ju att lära sig såklart, men det är ju enklare att ta små steg på brädan än att kliva tvärs över brädan.
Såklart vänjer man sig, men jag kommer flytta tillbaka dem. känns bättre att ha lagom moment och istället mer kontroll och kontakt med foilen genom att stå mer rakt över den.
- Detta svar ändrades 2 år, 6 månader sedan av sailortrash.
-
kort session idag med dåligt trim, men helt ok vind. resten av helgen ser ju sämre än sämst ut dock..