Forumsvar skapade

Sida 130 av 144
  • sailortrash

Medlem
    4 mars, 2013 vid 08:32 som svar på: Vilket freeracesegel 2012-2013 ska man ha?

finns för mkt grejer att välja på…det är viktigare att masten passar än vilket märke det är. bara å köp nåt och hoppas det håller..ska du inte vattenstarta spelar inte bommen ngn roll heller på så små segel..

• sailortrash

Medlem
    1 mars, 2013 vid 09:23 som svar på: Fena till Haga park

hej

jag tror den där fenan kommer fungera hur bra som helts. Jag körde förra sommaren flera dagar i juni med bra blåst med en gammal CLS bräda som hade en fena som såg ut så, fast min hade mer yta. Men den var superkort och superbred. inte rak diagonal som den där utan kovext välvd. mkt bra fena, fick inte spin out en enda gång trots att den var så kort. Det är egentligen ingen ny konstruktion det där utan en revival av en gammal konstruktion som är väl beprövad.

• sailortrash

Medlem
    25 februari, 2013 vid 10:44 som svar på: Formula eller inte?

kunde du segla och jippa en smal rackade för 20 års kommer formula vara en barnlek för dig. Det går snabb att lära sig och komma i planing, men man slutar inte direkt att utvecklas.
    Det är inte direkt likt vanlig vindsurfing, men cruisingkänslan är påtaglig när man hittar balansen i riggen. Påtalig är också känslan av att vara overpowered, men på ett kontrollerat sätt. Det är ju ett förjäkla stort segel som helt enkelt drar i din kropp…jag tycker formula är rätt likt klassisk jollesegling, med tydliga skillnader mellan kryss, slör och halvvind – vilket också är charmen och ger otroligt mkt mer frihet på vattnet än en vanlig freeride som går bäst i halvvind. Man kan ju lätt lägga ett par distans bakom sig på kort tid i motvind och sen slöra 20 min i sträck tillbaks till stranden, vilket är rätt fränt. 6-8 m/s ger 20 knops fart ca med 11 kvm..

det är också enkelt, utrustingsmässigt. 1 fena, 1 segel 1 bräda räcker i princip alla vindar. 11 kvm funkar mellan 5 m/s till 9-10 m/s vilket är det normala vindspannet i sthlm, och vissa seglar i ännu hårdare vindar. Man badar ju sällan, eftersom brädan är stor som en köksdörr, så man kan i princip segla utan våtdräkt varma dagar även om det är kallt i vattnet..

Däremot tycker jag inte formula är särskilt upphetsande i vindar över 8-9 m/s, även om det går att segla i rikitgt hård och byig vind. den stora fenan känns ofta klumpig och ger ofta okontrollerat lyft i byar. detta går ju såklart att bemästra, men jag tycker att det är mer glädje och segla mer freerideorienterade brädor i hårdare vind. det är inte heller ovanligt att formulagrejer går sönder i hårdvind, dock sällan i lättvind, och de kostar en skön slant..

personligen tycker jag fotstropparna sitter väldigt naturligt och bekvämt på formula, och hade inga problem att kliva idem trots att när jag började var jag rätt taskig på att i bakfoten på min freeride. en stor skillnad är dock, fast rätt likt slalombrädor, att man enklast pumpar igång brädan genom att sätta foten ovanpå fenan istället för mitt mellan främre och bakre stropp som på freeride. detta funkar eftersom formulan är så bred i häcken, och man måste trycka på fenan så att brädan börjar lyfta från vattnet. detta är enklare på äldre formula som har lite smalare häck och lite mer rocker än på de nya som är tjockare och rakare. vattenstart är ju bara att glömma, också vanlig upphalstamp. istället för att dra med händerna sätter man upphalet i kroken på selen och lutar sig bakåt, tar ngn minut men är knappast jobbigt när man fattat grejen.

Mitt råd är att inte köpa ngn “hybrid” typ JP-slw eller ngn extra wide slalom. De leverar inte alls samma lättvindsegenskaper som en formula, funkar med segel som är precis för små (typ 9-10) med precis för korta fenor (60 istället för 70) för att ge lyftet som behövs, för att plana märkbart tidigare än en stor freeride. i mina ögon är de helt onödiga eftersom klivet mellan freeride och formula är mkt mindre än vad folk tror

• sailortrash

Medlem
    22 februari, 2013 vid 12:19 som svar på: Hjälp! Kan bo i Stockholm om man Vindsurfar?

lite algebra…

storstad = a =välavlönat jobb
    storstad = b =cp-dyra levnadskostnader
    storstad = c =långa pendlingssträckor = längre arbetsdagar

storstad= abc/3 = mer pengar kvar i fickan och mer tid till surfing i skåne..

eller du kan vikta dem hur du vill, slutsatsen detsamma

(a*w1)(b*w2)(c*w3)/3=mer pengar kvar i fickan och mer tid till surfing i skåne..

Mr. gekko, du befinner dig redan i sveriges mesta surfområde, hade tjejen vart från södra öland hade det varit mer anledning att fråga om råd..

i sthlm finns bara plattvatten och ngn till höger som har mer pengar och större bil än dig,

däremot är det dåligt med vind..

men det är klart, vi pratar ju svenska här uppe..

• sailortrash

Medlem
    21 februari, 2013 vid 08:31 som svar på: Hjälp! Kan bo i Stockholm om man Vindsurfar?

du verkar övertygad [vettskrämd]…men för att nyansera: stand by är rätta ordet med allt mindre än formula..

vågor = vaxholmsbåt..

under 100 l: 10 dagar per år, aldrig på sommarn…

du kommer antagligen lägga dubbelt så mkt tid på surfing här som i skåne varav hälften i bilen och halvera antal timmar på vattnet…

du blir inte glad och tjejn kommer inte fatta varför du flytta upp när du bara vill jaga vindpustar och aldrig umgås..

• sailortrash

Medlem
    16 februari, 2013 vid 08:13 som svar på: Vilket freeracesegel 2012-2013 ska man ha?

freerace för x-antal år sedan fungerar i regel hur bra som helst också. jag körde flera säsonger på ett utjänt men helt NP spirit 8.5 med twincam som var riktigt små. seglet är från 2001 tror jag, och är fortfarande ngt jag skulle kunna tänka mig att köpa om jag såg ett på surfzone…

det var inte förrän jag köpte en formula som jag kände att jag behövde ett annat segel, och det fungerade förvånansvärt bra med 70 fena..första säsongen..

men tråden började väl med V8:an och det var väl efterföljaren tror jag..

• sailortrash

Medlem
    15 februari, 2013 vid 13:29 som svar på: Vilket freeracesegel 2012-2013 ska man ha?

om man är halvbra seglare och snittar kanske 20-40 tillfällen per säsong (som jag) kan det vara lite svårt att ens fatta vilket trimm som behövs. Men det märks överlag på racesegel och även på större freeridesegel. Speciellt uthal. för mkt uthal sabbar hela akterliket och gör seglet tungt för bakarmen. rätt uthal och man orkar segla i timmar, lite för mkt och man blir trött efter 3 slag..

nedhal tycker jag märks mycket på camberrotationen. det är också då man eventuellt pajar en latta eftersom trycket blir för högt när nedhalet är för litet. extra nedhal tycker jag även ger märkbart större kontroll i hårda vindar, och det märks att seglets vindfångande yta minskar, fladdret ökar när man kröker masten 1 extra centimeter…

sen har jag ett äldre segel från ca 04 där man kan justera akterliket under bommen. dagens segel brukar ha ganska liten yta under bommen har jag märkt, samt att de blir kortare. men på detta segel kan man välja om man vill skota i den ytan (som är rätt stor), och därmed få en jättebuk att pumpa med i lättvind, eller ha “loose leech” och låte det släppa byar eller ha bättre kontroll i hrd vind.

men mer trimm än sådär har jag inte provat på, men jag räknar dock med att behöva ett par säsonger till innan jag är helt kompis. på mindre segel än 7.5 har jag aldrig känt behovet faktiskt..

• sailortrash

Medlem
    14 februari, 2013 vid 08:59 som svar på: JP Promo Maui 2013

filmerna när de torskar är oftast roligare än när de sätter sina trick…=)
    den där xxl-wipeouten [postad för några dar sen] såg inte heller skön ut, men den säger ju mer om vågridning än ett klipp när ngn sätter perfekt tub i samma storlek…

• sailortrash

Medlem
    6 februari, 2013 vid 11:25 som svar på: North Sails POWER XTi – e de nått?

@Bicless 706526 wrote:

Det är helt otroligt att ingen annan tar efter north modell, kanske patentskyddad. Det är ju en av de prylarna jag verkligen tycker tagit ett rejält kliv i utvecklingen sista 5 åren och ger stor förbättring för användaren. De flesta nyheter är ju bara marknadsföringstrams.

Ja det är skumt att det inte är fler som gör förlängare med spärrskaft…kan ju inte direkt vara mekaniskt svårt..men det kommer väl ngn piratkopia snart..

• sailortrash

Medlem
    5 februari, 2013 vid 08:05 som svar på: North Sails POWER XTi – e de nått?

den är ju otroligt bra vid eftertrimm eller bara om man råkade dra lite för lite nedhal. speciellt på avancerade segel med trimmarkörere som fungerar, NS Warp..
    där kan ju en cm extra nedhal göra skillnad.

för freeride eller freestyle/wave segel ser jag inget direkt plus, då skulle jag gå för ngt mer stryktåligt faktiskt.

• sailortrash

Medlem
    5 februari, 2013 vid 08:01 som svar på: NS Warp f2013

@Jester 706410 wrote:

Tror nog inte att det är färger och grafik folk bedömer….

att döma av inläggen är det precis färger och grafik som folk bedömer

vad skiljer 13 från 12 då? personligen tycker jag fortfarande 2011 beter sig i en klass för sig ute på vattnet..och det beror inte på byggtejpen längst ner på mastfickan

• sailortrash

Medlem
    3 februari, 2013 vid 17:31 som svar på: NS Warp f2013

…att snacka om utseéndet…som kvinner gör mde sina handväskor..

manligt..

• sailortrash

Medlem
    10 december, 2012 vid 09:01 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

hej

söker en 460 mast till ett basic freeridesegel. cc eller flextop kurva. hör av dig om du har ngt liggande i ngt sthlms garage..

kan även tänka mig (en till) boardbag passande bräda 250×75

/Mårten

• sailortrash

Medlem
    27 november, 2012 vid 21:12 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

@dude 703935 wrote:

Kanske har en, ska kolla om dragkedjan är hel bara… :smirk:

Hittade du ngn? Kom på att brädan faktiskt är 255 lång

• sailortrash

Medlem
    23 november, 2012 vid 17:53 som svar på: Funderar på ny bräda

Det blev en exocet med två fenor, ny för 2013. Rätt tung, men ska bli kul att prova på en twinzer. Den kommer i mars, sen när det bara att vänta på vinden.

Den enda rwinzern i den st jag sett var hifly madds och den han jag aldrig prova

Sida 130 av 144
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums sailortrash

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.