Forumsvar skapade

Sida 133 av 144
  • sailortrash

Medlem
    11 september, 2012 vid 08:06 som svar på: Blocket Superstars

fan den där “tandemliknande” brädan ser ju riktigt sportig ut! jag lärde mig segla på en sådan som var gjord på Åland sent 1970…det krävdes två vuxna för att bära ner härket till stranden, och både kunde stå på den utan att den sjönk.

80-talsseglet är det faktiskt bra drag i skulle jag tro. de där gamla racegrejerna när man stoppar in lattor och grejer får riktigt fin buk faktiskt. och färgerna är på väg tillbaks…kolla bara simmers vågsegel 2012…

• sailortrash

Medlem
    8 september, 2012 vid 11:21 som svar på: Mjukt mellan stroppar och mastfot

ett enkelt sätt att laga den är att köpa ett kit av “board corner/svenne” med epoxi och spruta. sen gör du några små hål i delamineringen och fyller utrymmet med expoi. väntar du med detta kommer din skada utvidga sig, du skulle sett min bräda innan jag tog tag i den. framför tuttleboxen var det ett område ca 2 dm2 som det gick att trycka ner 1.5 cm med tummen. där gjorde jag en mer omfattande reparation…och på några andra fläckar. nu väntar jag på att brädan ska gå av på mitten i ngn vindby, den är mjuk i princip över hela däcket…

antagligen har frigoliten under sandwhichen deformerats av diverse trampande fötter, eller av ett fall med masten. bästa lagningen är att skära bort sandwhichen vid fläcken, spackla upp några mm så att frigoliten får tillbaka sin forna form och sen lägga på några lager ny fiberväv så att det blir hårt på nytt.

ngt för vintern kanske…

• sailortrash

Medlem
    6 september, 2012 vid 17:05 som svar på: Val av ny/beg rigg

Helt rätt. Brädor har en optimalt vindspanm som måste matchas med rätt fena. Formula är inget att rekommendera innan man planar obehindrat usels och stroppar. De brädorna funkar också dåligt med mindre än 10 m2. Bicen tror jag ni kan ha kul på riktigt länge. Den funkar nog bra med både 6.0 och 9.0, de brukar göra det nybörjarbrädorna. Planar bra gör dem i 8m/s eller mer. 8-9 och ny fena och ni kan utvecklas hela vägen ut ur fullplansgippen=)

• sailortrash

Medlem
    6 september, 2012 vid 08:32 som svar på: Val av ny/beg rigg

hej

svar på sista frågan: stora brädor kräver stora segel. stora brädor är bra på plattvatten och i svaga vindar. de ger mkt flytkraft och behåller planingen genom vindhål. de är bra att lära sig på, men i sthlm även roliga när man lärt sig köra. De kan gå mkt snabbt även om mindre brädor kan gå ännu snabbare.

min rekommendation: Jag tycker ni ska behålla brädan. 6.0 kommer räcka bra för din sambo ett tag framöver eftersom hon är lättviktare. bäst investering är att köpa ett större segel till dig själv. jag tror att 8-9m2 är lämpligt för sthlm inomskärs. åker ni till nynäs eller kapellskär så funkar nog 7.5 bättre.
    camber eller inte?
    ocambrat är mer lätthanterligt och funkar mkt bra även när man blir bra. cambrade segel (om man riggar korrekt) har större vindregister och, när man får stil på dem, känns lättare och mer balanserade. detta eftersom de har rejält stabil profil i nedre delen, och är väldigt mjuka och ospända i övre delen. den stabila delen ger acceleration och den mjuka delen “tvistar” och släpper vind, därför blir de inte tunga i byig vind utan man får bara mer fart. cambrade segel 9 m2 eller större ska helst köpas tillsammans med en mast som har visat sig funka. om masten köpes separat är det noga att den har rätt böjkurva och hårdhet.

slutkläm: är ni intresserade av ett cambrat segel har jag ett tillsalu för en rimlig peng. det ni behöver då är antagligen en ny bom (tippar på att den andra är för kort) samt en fena runt 50cm. som tidigare sagt så tror jag på en slalomfena, eftersom de ger mkt lyft och hjälper till tidig planing. de kräver dock lite mer teknik än en freeride och kanske upplevs som stökig i början.

seglet är ett 3-cambrat 9.0 exocet segel och en 60% kol mast från prolimit från 2010. det är helt och rent, men används mindre och mindre eftersom jag kan köra med 11.0 ända upp till 10m/s. finnes i österskär, några mil nordöst om sthlm. har legat ute ett slag för 3500:- utan framgång så jag släpper det för 3000:-

marten.karlson@hotmail.com vid intresse.

• sailortrash

Medlem
    28 augusti, 2012 vid 05:22 som svar på: Dagens I-landsproblem[Bild]

Polaroid tillverkar dem. Jag kan köpa dem hos min lokala optiker för 600:- i åkersberga (en bit från Habo..). De har lite rundare glas men sitter som du skriver kvar i kullerbyttan…

• sailortrash

Medlem
    27 augusti, 2012 vid 06:08 som svar på: Rullsand måndag

jvla lediga typer….

• sailortrash

Medlem
    21 augusti, 2012 vid 16:52 som svar på: Ka formula

provkörde nyligen Ka 11.0 otroligt mjuk och lätt känsla i seglet. blir aldrig tungt, det bara accelererar. samma med 7.5 Koncept brorsan hade för några år sedan. det verkar finnas en spec. Ka-känsla..

ska försöka jämföra med ett Gastra 11.0 om tillfälle kvarstår, men kan hittills bara rekommendera (mig själv och er)..

• sailortrash

Medlem
    21 augusti, 2012 vid 16:44 som svar på: Smal rätzer för lättvind runt 7 m/s

Seatrend? var de ngt lyckade…?

jag har en som ligger och väntar på lite bättre teknik…54×276 typ

• sailortrash

Medlem
    17 augusti, 2012 vid 21:24 som svar på: Köpa ett större segel

Jag håller med Pelegrin att lättvindsplanka ger mer valuta för pengarna. Men de vill också ha stora segel. Och vindarna i sthlm skärgård är som de är…men nu till helgen ska det blåsa sydväst. Hemma hos mig betyder det normalt 2 m/s i grund och 12 i byarna pga av landmassorna både läar och skjutsar vinden genom sund och dy.

Men det får duga, bättre än inget..

• sailortrash

Medlem
    17 augusti, 2012 vid 18:51 som svar på: Köpa ett större segel

Jag bytte till formula förra året För jag hade så få dagar med min 130/8.5. Planar längre och dubbelt så ofta, gippen är trög men i princip samma som på alla brädor. Men freeride är roligare håller jag med om

• sailortrash

Medlem
    17 augusti, 2012 vid 16:51 som svar på: Köpa ett större segel

Min hemmaspot har varit utan vind (>5 m/s) sen förra måndagen. Ang mindre bräda: du kommer behöva flera olika storlekar. Grejer bra i Sthlm är ofta för stora och klumpiga för ex Haga och Varberg. Om du har 155 skulle jag inte köpa en mindre om du inte planerar att bara segla vid öppet hav typ nynäs eller kapellskär. Då är istället det enda vettiga steget att lära sig hantera stora cambrade segel och eventuellt byta till en större slalom (130 l typ) jp slw 92 eller liknande planingsmonster. Seglar du mest nere på Öland tror jag du ska ner direkt till 115-120 eftersom de brädorna funkar bra även i “lätta vindar” dvs 6-8 (vilket är typ juli månad på Haga) och man har alltid kul på dem hur bra man än blir. Köp en byggd i sandwich bara och inte i “stryktåligt” utförande. De är oändligt mkt tråkigare att köra på än sandwich brädor. Sen blir det väl 77 l och en 4.2 så småningom.

Detta är i tvärt emot vad många tycker på denna tråd, men i vår klubb finns inte ett segel mindre än 7.5. Cambers och slalom har visat sig vara vinnare där jag seglar och de funkar ju på alla ställen där det i te går vågor.

• sailortrash

Medlem
    17 augusti, 2012 vid 11:08 som svar på: Köpa ett större segel

Ni är välkomna till Sthlm skärgård med era 100 l en dag när det blåser 5..ta med Fia med knuff för säkerhets skull -)

• sailortrash

Medlem
    17 augusti, 2012 vid 11:05 som svar på: Köpa ett större segel

8m/s…? Visst blåser det så planar fan allt ink som byggdes 50×370…men det blåser inte 8 särskild ofta. Inomskärs är inte havsvindar och i 5 m/s planar fan ingen på 100 l inte ens på den magiska Jem Hall brädan…allt annat är önsketänk

• sailortrash

Medlem
    16 augusti, 2012 vid 09:32 som svar på: Köpa ett större segel

Jo den har jag provat faktiskt nere på öland. Men för sthlmsbruk skulle jag isåfall köpa 120 l. Men inte ens den tror jag klara sig med 6.5 ocambrat i 5 m/s. Fast Kanske ändå i 50 kg klassen..vet inte faktiskt.

• sailortrash

Medlem
    16 augusti, 2012 vid 06:42 som svar på: Köpa ett större segel

Måste ändå inflika att normala vindstyrkor inomskärs i Sthlm är inte 7-8 utan snarare 3 i grund och 5-6 i byarna. Vattenstart i dessa vindar e bara att glömma. Det som levererar te på vattnet är breda brädor att dra rigg på och stora segel, med eller utan cambers. De är inte så tokia att lära sig på heller, mkt yta att trampa runt på. Dessutom: ingen planing ingen utveckling, har man fel grejer så står man där. Träna oplanande gippar lönar sig knappast 4ever…

100 l där jag seglar i Österskär får typ 3 dgr om året och kanske 1 på sommaren..jag och bättre seglare har försökt ihärdigt på den punkten

Sida 133 av 144
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums sailortrash

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.