sailortrash
Forumsvar skapade
-
För planing i lätta vindar är det Camber som gäller. Bra cambersegel funkar utmärkt i hårdvind tillsammans med rätt mast. Jag tror på halvrace/3 cambersegel i den storleken och mauisails är bra men inte billiga. Kolla in sailoft cross eller Ka concep också, båda de seglena har mkt stort vindregister och klara byig (inomskärs) vind utan att bli tunga
-
Ang. Bild tre. Där ser man att du gjort en bra gipp i bra fart. Kroppen lutar ner mot vattnet rätt mkt i flippen men balansen är där…bara att om du inte fångar seglet igen så hamnar du i baljan…och det brukar hända mig frtfarande. Vid fångst å andra sidan sÅ blir det fullplan genom hela…
Seglens ser lite müsli ut faktiskt… Hur gamla?
-
Maglu;695424 wrote:Ö, eller egentligen bara en kobbe. Blockerar inte vinden, snarare mer drag bakom (någon slags venturieffekt kanske), men hyfsat platt bakom.
Jo så kan det bli. Där jag kör finns det nÅgra öppningar i den bortre landmassan. Där brukar det vara någorlunda konstant, om byn tar en ända dit sÅ har man en hffsad chans att få lite skjuts ut ur länsen. Platt vatten är ju standard å andra sidan. När jag åker ner till Öland brukar det va tvärt om. Jämn vind men sällan platt (på Haga)…
-
Där jag kör är fullplansgipp på formula rätt vanlig syn, men gubbarna är duktiga måste erkännas. Jag fattade inte det där med ön…verkar dumt att komma i lä eller så, men gärna en liten vågförsbacke på utslören.
Ang. Formula roterar ju riggen för långsamt egentligen, men det hänger nog egentligen på att man ska ha fötterna bra långt fram och ut på läkanten. Man har drygt 1 meter mellan fötterna när man ställer den på railen. Tänk att du ska stretcha ljumsken snett framåt…typ
-
ser ut att vara platt och fint vatten där du kör!
tidigare var fullplansgipp ngt väldigt avancerat inbillade jag mig. nu har jag insett att
1: det handlar bara om timmar på vattnet, kroppen hittar balansen i allt det vingliga efter en ca 50 försök sen blir det bara bättre och bättre…
2: det måste blåsa rätt bra för att det ska gå. är det ojämn grundvind och man bara kör på byar så är det otroligt mkt svårare att behålla farten efter läns
3: långa brädor (smala eller tjocka) upplever jag enklare än korta även om de korta är bredare. jag gippar bäst (förnärvarande) på en freeride runt 120-130 l, även i hård vind, det är en väldigt gippvänlig storlek tycker jag. min 100 l slalom och formula är känsligare och stannar lättare upp. vet inte om det beror på att de är korta och breda eller på volymfördelning och rockerline…
-
Det finns ju massor av folk som planar in-genom-utslaggipp eller duckgipp. Inte direkt ovanligt skulle jag påstå. Känns ju snarare rätt basic att plana genom en gipp…hur ska man annars kunna köra speed t. Ex om man stannar i varje gipp…?
-
jag var lite bitter på mina gippar fram till rätt nyligen. sällan man behöll planingen i gippen, och det är ju det man vill. sen kollade jag in lite freestyle nissar och såg att de gjorde lite som de vill med fötterna, och då insåg jag att “skolvarianten” – alltså byta fot sen flippa segel inte var livsnödvändig och i mitt fall blev det för mycket rörlse på brädan så den tappade planingen.
så jag har börjat byta fot redan innan brädan går ner i läns, sen kan man hålla seglet en bra bit ut ur gippen om man trycker fram/ner det måttligt. Detta gjorde att jag fick fram vikten till mastfoten och brädan planar snällt genom länsen istället för att stanna. man kan ju tycka att det är vingligt att byta fot när brädan står på läkanten och allt, men har man bara fart är det som att kliva på plattmark. därför ser jag numer till att maxa lite i slören innan jag bestämmer mig för att gippa, för att bygga upp lite speed.
fart är din vän i gippen helt enkelt. och nu är gipparna betydligt roligare och går som “en enda rörelse”…
prova detta, kanske funkar bra för dig med.
-
Man för nedsatt syn/gråstarr snabbare än normalt. Vanligt bland båt och fjällfolk. Har man otur blir man blind på äldre dar. Men då ska man kanske vara extra känslig eller ha sisådär 300 surfdagar
-
ok
tack, alltid kul att få lite info om gamla grejer. svårt att hitta, mistral har ju inget om denna bräda på sin sida och google levererar inte som i forna dar…
lättvindsvågis, låter spännande. jag tänkte köra den med 4.7 alt. 5.3 med en 25 cm unifiber weed nästa gång det brallar i..
-
ser lite old school ut…
-
Jag har fått erbjudande om att köpa ett 11.0 Ka formula från ca 06 så första formula linjen är det nog inte. Sen vet jag att U. Gentler ibland kör på ett Ka 9.0 som går riktigt bra, men det funkar ju även till stor slalom, tror det är ett Koncept.
Hade inte P. 7 problem med för högt cambertryck – dålig rotation och en del mastbrott? Annars ser de fina ut tycker jag (de svarta har jag sett)
-
Nej jag kollade den svenska importörens sida, surfskjulet. 11.0ligger på 8300 och masten på samma hemsida ligger p5000 (gun sails mast)ca. Det är ju ett gastra vapör utan mast typ…
-
Ta flygbränslet och kör de där 100 surfarna till Jeri i stället
-
Instämmer…lägg ner idiotdiskussionen innan den börjar verka trovärdig för ngn som gått “business school ” i Jönköping..
-
Ok
Jag lägger ner…