sailortrash
Forumsvar skapade
-
Jag tror att masten är för hård till seglet redan nu. Imcs 40 till ett 11.0 arrows Maxx. Seglet känns helt stumt. Borde inte imcs minska om man kortar masten?
-
Shit alltså…blanda inte ihop evolution och “naturens mening/syfte”…arter försvinner eller tillkommer inte för ett //högre// syfte, inte människans existens heller, och verkligen inte dess surfande.
Allt som sker är väl naturligt, men utdöda arter kommer i te tillbaka för det
-
På tal om slalom och vågor så kom jag nyligen över en mistral Switch (okänt årtal) som sägs vara en “slalom-våghybrid”. Jag ser fram emot att pröva den även om det låter som en omöjlig kombination…
Någon som känner till den? -
skulle så gamla lattor funka med ett modernt segel menar du?
jag skulle inte slänga det, inte så länge det är helt allafall. det är emot alla principer..
-
Det avgör saken…riggen har gjort sitt för min del. I höst rycker den, antingen för en billig peng eller så hamnar den längst in i förrådet…
Över och ut
-
du har väl en färdig hymn till epoxy antar jag..
-
vakum…
…du tomhet…
…frånvaro av allt…
…kan du fattas någon? (brädlagare)
…må fiber…
…taga din plats i processen…
…amen..
-
9.0 är ok, det är ett X.0 silverline 2010, 3 cam och 7 lattor så den är tillräckligt formstabil. tycker bara att det är för litet för brädan, håller inte planing genom hålen i mindre än 8 typ. Det seglet går att dra bra med nedhal på och stänger igen snyggt mellan bräda och underlik. men det kräver en mjukare fena än vad jag har men det är ju en annan sak…
11.0 har faktiskt ingen mastficka alls! jag trodde det var ocambrat först, men det har tre cambers faktiskt. men det går att rigga som ett vågsegel, =) bara att trä i masten och dra. masten är egentligen för lång, så nedhalet brukar vara ok draget. men kanske är den för styv.
känns som seglet helt enkelt kommer att forsätta vara mer eller mindre ostabilt pga sin konstruktion. men jag tänker att ngn gång har ju nån teamrider raceat på elitnivå med det, så då borde det fan duga åt mig och det borde gå att få kontroll på aset…
kanske finns det ngn gammal formularäv som hört några episka anekdoter om detta segel, eller kanske seglat på det själv? jag har för mig att Arrows gjorde grymma speedsegel t. ex…?
-
surfslusken;691995 wrote:Du kan inte vart ihop me henne länge me de resonemanget???
Eller så måste hon va jävligt sexig? Isof , UPP ME BILD!!Eller e de så tragiskt att du e rädd för att hon ska kolla va du skriver här så
Du vågar inte skriva att du oxå vill skaffa surf bräda bara för att de hjälper lönnfeta 30års krisare
Att knulla snett??tycker slusken borde torska lite aloha för den kommentaren..
-
sailortrash
Medlem28 juni, 2012 vid 09:50 som svar på: Lättare att lära sig vattenstart på liten bräda???Rasmus_W;692011 wrote:Riktigt små brädor är extremfall, då kan man trycka ner tailen såpass att man knappt behöver lyfta sig, man kliver bara på och gungar framåt. Fast jag kan räkna upp rätt många skäl till att en så liten bräda ändå inte är väldigt lätt att lära sig vattenstarta på…då snackar vi brädor 90 l och mindre…det tar ett tag innan man ens kan segla på sådana brädor…slå genom att knata runt mast är ju tillexempel uteslutet och spikar man inte gippen så tvärstannar brädan i plattläns..
fortsätt med din stora tycker jag. stick ut dagarna när de blåser 10 m/s+, så vinden inte blir ett hinder för inlärning..
-
Jo
Jag är inte kompis med seglet. Kommer nog sälja det för en billig peng i höst om jag inte får stil den. Men brädan vill nog ha runt 11.0 den går inte bra med 9.0 heller -
emilvikingstrand;691958 wrote:Go tråd! våtdräkten är mot kylan.
och mot solen…
lika bra att köpa en alltså..
-
mahi;691957 wrote:Småfet, osocial och ocool. Då har du hamnat helt rätt att börja vindsurfa. Du kommer att känna dig hemma…
word…tvättbräda och glasskulsskinkor är lika sällsynt som bra vind…
-
Yeah!
never trust a guy with shiny gear…
-
sailortrash
Medlem27 juni, 2012 vid 08:14 som svar på: Lättare att lära sig vattenstart på liten bräda???vattenstart är ungefär som beachstart, fast enklare faktiskt när det blåser mkt. har man bara vatten upp till halva låren blir det sånt jävla ryck, är hela kroppen i vattnet så dras man upp hängande i riggen och börjar plana direkt om man har raka armar. om du vill öva själva “starten” så är det bara att knata ner till brösthöjd, lyfta upp seglet och ligga och driva med ett ben på brädan tills du kommer i rätt läge och dras upp. tricket är att dra brädan mot kroppen (böj in knäet) samtidigt som du sträcker ut främre armen så vinden kommer in i seglet, och sen hålla armarna utsträckta medans du dras upp.
när man inte bottnar är det knepiga att få upp seglet, och sen – vattentrampande – styra brädan genom att justera trycket på mastfoten via bommen, kanske till och med flippa seglet osv…allt handlar om teknik, man blir lätt utröttad om man gör saker i fel ordning.har man en stor bräda med tamp kan man ju bara kravla upp när man tröttnar eller tappar för mkt höjd. på små brädor när vinden är byig eller mojnar sitter man i skiten..