Forumsvar skapade

Sida 136 av 144
  • sailortrash

Medlem
    27 juni, 2012 vid 08:03 som svar på: 30 årskris eller nystart?

vill du komma igång snabbt så ta några kurser och hyr tills du kan hantera grunderna. köp sen en fet freeride ca 150 l byggd i kol, inte softdeck. då kommer den alltid vara rolig att köra på hur bra du än blir, och ett segel inte mindre än 7.5 kvm. då borde du kunna få en 10-15 dagar om året i sthlm…

vill du få en bra vindsurfing upplevelse? åk ner till haga park på öland. finns inget bättre ställe att lära sig på i Sverige.

vindsurfing är dyrt och nördigt…men det är svårt att sluta när man börjat…tyvärr blir man inte solbränd förutom på händer, ansikte och eventuellt fötter…jag går och väntar på den där genomskinliga våtdräkten fortfarande..

Shoot man..

• sailortrash

Medlem
    26 juni, 2012 vid 08:42 som svar på: vad gör man…

köpte precis ett marin epoxy lagningskit. jag gick lös på brädan igår…det slutade med 3 fläckar ner till frigoliten samt att jag istället för att lappa nosen sågade av den med cirkeln, så nu är brädan 230 istället för 250×100. blir nog svår att sälja sen…

men nu ska jag till surfspot och köpa 5 nya stroppar och ny ventilskruv sen blir det hagmans komplementfärg på burk för bilar sam topplack på lagningarna..

jag tror inte man ska rolla med international högblank på ovansidan…då sabbar man grippen. jag tänkte ett slag på klassisk bottenfärg alt. däckfärg efter som den har partiklar i sig…men burkarna ligger ju på några hundra st…knappt värt.

är det förresten ngn som har målat om en gammal planka ngn gång?

forex låter btw som den bästa lösningen…men pga radhus (med vattenläcka) och barn så skulle jag känna mig som en smitare och mansgris…

• sailortrash

Medlem
    26 juni, 2012 vid 08:36 som svar på: Slalom i vågor erfarenheter

jag tycker det som påverkar mest i vågor är bredden på brädan. smala brädor går generellt bättre, speciellt om de är smala i häcken. prova en gammelslalom på typ 270 med supersmal nos så kommer du inse hur man kan bygga brädor för chopp. Nosen klyver ner det mesta lagom till att den bredare midjan och häcken ska igenom. dagens bredare och bredare brädor, även freeride går åt det hållet, ger ju tidig planing men det sker helt klart på bekostnad av jämn och fin gång i sjö.

• sailortrash

Medlem
    25 juni, 2012 vid 12:14 som svar på: Slalom i vågor erfarenheter

du har ju rätt i att slalombrädor ger mer respons än vilken annan bräda som helst…men allt på dem är fel när det gäller manöverduglighet. de är ju gjora för linjekörning, tidig planing och hög speed..

kanske blir de lite dugligare om du sätter på en freeridefena, men jag tycker de är för tjocka och breda i häcken för att svänga snabbt..sen var det stropparna som sitter på kanten..inte bra i vågor…men som sagt…exocet har fått mkt beröm i stökiga förhållande…allafall på detta forum..

• sailortrash

Medlem
    25 juni, 2012 vid 10:20 som svar på: Slalom i vågor erfarenheter

jag tycker ingen slalom går bra i vågor…tycker stropparna sitter för lång ut för att man ska ha kontroll. annars sägs det ju att exocet är i chopp..

personligen avstår jag nog slalom i vågor, det är roligast på plattvatten.

därför har jag en 100 liter slalom till salu som går bäst med 7.6 eller 6.7, men ända upp till 8.0 om du vill. men dra rigg på den när det brallar i tror jag inte riktigt på…

• sailortrash

Medlem
    25 juni, 2012 vid 09:43 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

tabou manta 68 (100 l) ink bag och 4 t-box fenor. 2006. nosdingad men lagad.

ca 3 laxar eller byte mot fsw/freeride motsvarande storlek.

finnes på öland

• sailortrash

Medlem
    25 juni, 2012 vid 09:40 som svar på: vad gör man…

först måste jag sälja min slalom (trött på slalom) som också är lagad i nosen…eller byta den mot en fsw../freemove brädaliknande grej..

• sailortrash

Medlem
    25 juni, 2012 vid 07:42 som svar på: Lättare att lära sig vattenstart på liten bräda???

mindre bräda är inte lättare, det som spelar roll är riggen storlek eller bomhöjd. stor bräda är mkt enklare att lära sig på, sen när man kan går det smidigare med en mindre. men om man nöter ska man hellre ha lite yta att tappa balansen på när man väl kommer upp och då tycker jag din bräda verkar perfekt.

men det beror på riggen…allt större än 6.5 kan vara svårt att få upp ur vattnet även i rätt hård vind, och uppåt 7.5 kan det hända att man (jag) hellre håller i masten än i bommen med främre handen för att jag inte når upp till bommen..ju större riggen är desstor svårare blir det att nå brädan med foten också. då är det bra med stor bräda.

hett tipps: kör med flytväst så sparar du ngra Kwh…

• sailortrash

Medlem
    20 juni, 2012 vid 11:42 som svar på: hur trimmar man sin formula..?

rada upp vad utrustning du använder på bilden heter då så kan du kanske också få hjälp…om du väntar på din tur >=)

• sailortrash

Medlem
    20 juni, 2012 vid 09:43 som svar på: hur trimmar man sin formula..?

ok

återkommer med bild, eller googla på Arrows max, 11m2. transparant med folie i akterliket, i princip ingen mastficka. troligtvis från 2001/2 eller så…

Bräda: fanatic (falcon) formula 155 05/06 tror jag med feta cut outs..

fena: Drake 70, hård men börjar mjukna… går bra med seglet men ger för mkt lyft vid 9 kvm

Mast: north 580 100%, extension på 0″. nedhal går att dra tillräckligt.

Bom: hawai’n proline, alu/carb med justerbart uthal, men riggen är inte tillräckligt stadig för att pilla med det under gång..

• sailortrash

Medlem
    15 juni, 2012 vid 15:31 som svar på: hur liten vågis kan man köra?

fast det vill jag inte…då lämnar jag in den på boardcorner…

• sailortrash

Medlem
    15 juni, 2012 vid 13:32 som svar på: hur liten vågis kan man köra?

jo jag har sett dem, men mestadels på rea och jag trodde de var på väg ut. trodde att power box var den nya standarden

men det var ju bra antar jag

• sailortrash

Medlem
    15 juni, 2012 vid 12:13 som svar på: hur liten vågis kan man köra?

snygg är den också…
    ser dock ut som en us-box…går det att få tag på sådana fenor fortfarande?

/mårten

• sailortrash

Medlem
    15 juni, 2012 vid 10:35 som svar på: hur liten vågis kan man köra?

ok

dr M. had me convinced…jag har gott om stora brädor faktiskt..
    jag får ta en sväng förbi Tyresö och kolla på vindfantastens bräda helt enkelt..

• sailortrash

Medlem
    15 juni, 2012 vid 09:00 som svar på: hur liten vågis kan man köra?

den ser fin ut på bilden..men jag är lite feg och tror jag ska gå in över 90 liter allafall.

“quadifierbara” – betyder bygga om till 4 fenor eller? varför vill man göra det?

Sida 136 av 144
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums sailortrash

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.