Forumsvar skapade

Sida 139 av 144
  • sailortrash

Medlem
    10 april, 2012 vid 17:04 som svar på: Kommer alla att börja kajta istället?
    surfslusken;685734 wrote:
    Me tanke på den utveckling jag sett här hemma, på Fuerte, i SA så är ja ganska säker på att vindsurfingen kommer va en ganska så sällsynt företeelse om…säg 10 år.

Kite och SUP har redan tagit stor del av marknaden, och dessutom har vågsurfingen fått en riktig revival, de syns ju även här hemma så fort vågorna är knähöga.

Varken vind våg eller kite kommer att bli stora i sverige. ekonomin bidrar solklart, kite knappast heller billigt, man behöver ju minst två i vilket fall, blir minimal prisskillnad i långa loppet. Sen är det vädret…vågsurfing är jämförelsevis billigt, men det krävs rätt mkt vilja för att hoppa ner i december för att fånga några slaskiga onshore vågor, vilket knappast många i vårt avlånga land har.

kite är visserligen enklare att lära sig, och man kan ju köra vintertid på snö, men är sjukt skadedrabbat och är ju inget men sysslar med på den lokala badstranden direkt (inte om man är i den “lärande fasen” allafall.

sammanfattning…vattensport är och förblir en stympad sport i Sverige, hur coolt det än må vara med vågor, surfshorts och solblekta dreadlocks

och vindsurfing lockar ju inge heller…det är ju bara medelålders som tidigare seglat Vega och Maxi 95 som vill “matchraca” som syns =). min klubb gjorde nyligen ett tappert försök att lägga ner den lilla ungdomsverksamhet (och därmed nyrekrytering) som finns, tillförmån för…öh…sig själva..

• sailortrash

Medlem
    10 april, 2012 vid 12:09 som svar på: Kost & Träning

ät vanlig mat och drick vatten

• sailortrash

Medlem
    9 april, 2012 vid 16:40 som svar på: Hjälp

en rigg räcker inte långt…

10m/s+ – 5kvm eller mindre..
    7-10m/s – 6-7.5

större segel kanske blir svårt på din bräda

vad du än köper så kolla att masten passar till seglets böjkurva, och att den har rätt hårdhet (IMCS). köper du mer än en rigg så kanse du kan använda samma bom till båda, beroende på storlek. spontant låter det som du är ute efter freeridesegel eller vågsegel, knappast slalom eller freerace grejer.

du borde kunna hitta ngt på köp och sälj

• sailortrash

Medlem
    28 mars, 2012 vid 07:40 som svar på: Skillnader på brädtyper

7-8 klassas nog frisk/god (sjö)bris om vill snacka terminologi. tror att smhi har en klassificering på sin hemsida.

klart vikt och längd och teknik spelar in, men det finns ju tumregler för segel/fena/vindstyrka. tycker att är hyffsat bra faktiskt, iallafall om man är lite grön.

• sailortrash

Medlem
    28 mars, 2012 vid 07:30 som svar på: Spots i Stockholm
    Svenne;684474 wrote:
    Så här då, Om man bor söder om stan (typ Huddinge), det brallar i en onsdagseftermiddag och man går med på att Rullsand är tillräckligt nära för att vara okej att åka till:
    Till Essingeleden, 30 min
    Ta sig genom stan, 1.20 h
    Från Solna till Rullsand, ~2 h
    Samma aktionstid söderut? ja då är fan Grönhögen riktigt bra på syd! 🙂

word…

vågor i norra sthlm = Finlandsbåt och då är ju trälhavet kanon! de passerar Furusundsleden ca 4 ggr/dygnet x2 (silja och viking) på hyfsat exakta tider så kan man slöra tbax och ta en kaffe på restaurangen mellan “breaksen”..

• sailortrash

Medlem
    26 mars, 2012 vid 18:38 som svar på: Skillnader på brädtyper

fast jag måste nog ändå klassa 7-8 som relativt lättvind, även vid stadig 7-8 så känns ju 7.5 -9.0 helt normalt på ca 130 liter..

fast som sagt, STADIGA vindar upplever jag nästan aldrig inomskärs…alla öar sabbar stadigheten även om det är bra krut i byarna…

i somras körde jag 7.5 på 120 jp funride i 8-9 ca på haga…ingen vidare bräda men storlekarna kändes helt ok. skulle inte direkt ha mindre grejer i 7-8, och jag väger ca 77, ca 185

• sailortrash

Medlem
    26 mars, 2012 vid 07:21 som svar på: Skillnader på brädtyper

i stockholm väljer jag också hellre en fossil formula än en kartongsny freeride…

freeride konceptet funkar inte i ostadiga eller (och svaga vindar. detta blir uppenbart mellan 155 fanatic shark och 155 fanatic falcon formula. samma volym, samma konstruktion (ja kol-sandwich i sharken oxå), endast shapen och fena som skiljer och total skillnad i planing. en klassisk freeride shape funkar helt enkelt inget bra, det är därför de börjar dyka upp fler och fler slalomhybrider (tror jag), och de “nya” brädshaperna som har skapat flera trådar, ex. JP superlightwind ser fan exakt ut som en omodern formula från typ 05,06, och körs med nästan lika stor fena.

• sailortrash

Medlem
    16 mars, 2012 vid 08:46 som svar på: Skillnader på brädtyper

sen betyder ju inte det att formula är det roligaste på vattnet…men planing leverar det ju, och att stå och guppa är ju helt demoraliserande.

jag tycker bättre om mindre brädor, mindre segel och mera vind. men hufvudstaden levererar ju helt enkelt inte som öland eller götet…eller halmstad!

• sailortrash

Medlem
    16 mars, 2012 vid 08:43 som svar på: Skillnader på brädtyper

formula är ju alltid överriggad….det är ju hela poängen. det kompenseras ju av bredden och mastodontfena på 70 cm. det är också därför den behåller planing när vinden går ner till 5-4 m/s. fenan ger lyft, bredden på brädan hindrar den från att sjukna ner som en bräda med smal häck gör. segelstorlekarna talar ju för sig själva..

jag tycker formula går som bäst i 7-8. uppåt 10 m/s har jag kört med 8.5 och 9.0, men jag måste köpa en mindre/mjukare fena eftersom jag fick några flygturer i somras och det är svårt att kontrollera lyftet. oavsett segelstorlek.

vist går det att plana med en jp 109….i byarna..men sen sjunker den ner när köksdörrarna planar vidare…alla som har sett formula in action vet att det är sant

• sailortrash

Medlem
    15 mars, 2012 vid 09:23 som svar på: Skillnader på brädtyper

om du vill ha mer tid på vattnet så köp formula eller bred slalom, 130 l +. garanterad planing i 7-8, om det är “lite” vind i halmstad..

i stockholm är 7-8 en bra vind, men då står man still på en freeride<130 l, eller planar i byarna endast. jag tror det beror på att freeride är så smal i häcken att den inte bär upp planingen i vindhålen, sjunker ner direkt. sen är de ju lite snällare att gippa med och i chopp, men man kan ju inte få allt.

jag dubblade mina planingsdagar när jag bytte till formula, och har dubbelt så mycket planing som min kompis som jör 155 l fanatic shark. (samma volym som min fanatic falcon formula)

det är bredden (framför allt i häcken) som ger planing på bekostnad av “bekvämlighet”, så kör på slalom om du vill plana i lättvind.

• sailortrash

Medlem
    8 mars, 2012 vid 09:14 som svar på: Tränings tips ??

lyssna på kroppen…är flåset dåligt kör kondition..drunknar du nästan?-simma mera..är du klen…bygg mer muskler…är du dålig på allt? surfa digitalt..

• sailortrash

Medlem
    6 mars, 2012 vid 19:36 som svar på: Tränings tips ??

“Kör chins långsamt så
    många du kan och häng sedan kvar i stången så länge du kan. “

detta är ca 10% av den träning du får ut av sportklättring…bättre förberedande träning finns inte.

• sailortrash

Medlem
    6 mars, 2012 vid 10:43 som svar på: Tränings tips ??

Muskler hos alla däggdjur består av två typer av fibrer: vita och röda. röda hämtar sin energi från syre och används för kontinuerligt arbete. syret transporteras via blod, blod syresätts via lungor. att bygga dessa muskler kan sammanfattas under konditionsträning eller fitness. hjärtat är en enda muskler som också spelar in i flåset, den växer och pumpar starkare/ mer syre till musklerna per pump vid denna typ av träning. Vita muskelfibrer används vid arbete som “inte har tid att vänta på syresättning via blod”, dvs snabba relfexrörelser eller explosiva rörelser som plötsliga hopp eller extremt tunga lyft. man kan tänka sig att en orm tillexempel har mkt vita fibrer i sina muskler då den rör sig extremt snabbt vid attack. dessa muskler hämtar sin energi ifrån en biokemisk process som inte använder syre, och kan därför inte användas till kontinuerligt arbete.

beroende på hur man tränar kommer en av dessa två växa på den den andres bekostnad. vill man maximera tunga lyft(tillväxt av vita fibrer kan det kanske finnas fördelar att inte samtidigt träna de röda…frågan har ju aldrig varit om detta är sant eller falskt utan om det gynnar vindusurfing. Detta påstående kommer såklart ifrån elitidrottare för länge sedan och skickats ner till vanligt folk som tar det till sig men inte fårstår hela bilden, det gör bara folk som begriper hur en muskel fungerar på molekylär nivå..

min upplevelse av vindsurfing är att det är både muskelintensivt och konditionstkrävande, alltså kräver rätt mkt styrka under lång tid samt med perioder av mer styrka och med mindre. lämplig träning är troligtvis som “Svenne” indirekt förordar styrkegympa, eller en kombination – att bara fokusera på det ena är troligtvis inte lämpligt.

så den som vill separera passen kodition/styrka kommer säkert må bra av det men de som kombinerar dem kommer må lika bra ller bätre ute på vattnet….

…är min kvalificerade gissning…

• sailortrash

Medlem
    2 mars, 2012 vid 14:38 som svar på: Tränings tips ??

rätt intressant tråd…att snacka träning är verkligen som att sticka huvudet i ett getingbo! men jag måste nog sälla mig till de mindre gymivriga medlemmarna. själv är jag dock väldigt frekvent på gym…ca 4-5 dagar i veckan (varje lunch typ), och kan bara konstatera att gym inte leverarar FUNKTIONELL styrka. gymfreakarna här kan säkert slriva under på det eftersom specialla pass som heter “funktionell styrka” dyker upp på fler och fler gym. kroppen vänjer sig vid en viss typ av arbete, och är inte den typen likt vindusurfing på ngt sätt så har man inte mkt nytta av den styrkan för just vindsurfing. kroppen strävar ju också efter en så effektiv energianvändnig som möjligt så om man kör korta tunga pass växer inte de muskler som aktiveras vid längre tider av påfrestning, så kodnitionsträning är A och O för all typ av fittness, kanske inte vid tyngdlyft eller annan explosionsartad ansträngning.

sen finns det inget schema som levererar, utan man måste lyssna på kroppen. måfå-gymare kanske skulle kunna dra nytta av råd från en pt, men i slutändan kommer de att upptäcka att vissa övningar aktiverar musklerna bättre även om pt tror annorlunda. samma för vindsurfing. t. ex har jag generellt större belastning på rygg och ben än just underarmar, och skulle behöva lite mer krut i bålmusklerna (eller lite mer fläsk), det beror ju såklart på hur man hänger i sele, hur mkt man drar med armar eller tynger med kropp osv…

men den mest lämpade träningsformen för vindsurfing är helt klart klättring. en sällsynt bra blanding av lågintensiv och högintesiv träning för överkroppen, mkt bra för bålmuskulatur, och i princip alla positioner och manövrar påminner om att hänga eller pumpa i bommen. kombinerat med spinning så märks inte vinteruppehållet.

rekommenderas starkt..

• sailortrash

Medlem
    10 februari, 2012 vid 19:37 som svar på: skillnad på segel

hej

jag fyller 5 år som vindsurfare snart, men har provkört en hel del olika årgångar. jag måste hålla med 20-åringen att gamla grejer funkar om ambitionen är att ha kul eller eventuellt klubbrace. jag började med att köpa nytt, var inte nöjd så jag seglet och sen dess har jag bara haft råd med beggade grejer. brorsan gjorde samma sak så tillsammans har vi hunnit gå igenom massa prylar, för att inte tala om alla årsnya hyrmodeller sen massa år tillbaka.

jag körde två säsonger på ett NP spirit från 2001 (8.5). inga problem, 2 små cambers. ingen jätteskillnad mot 9.0 X.0 segel jag avslutade med i höstas (modell 2011)

sen har jag ett Arrows Max 11.0 till formulabrädan. det är så gammalt att det inte ens e cambrat. det levererar planing som moderna segel, men inte på samma nivå. dagens formula segel är på en helt annan nivå, prismässigt också…

annars fastnade jag för ett Ka Koncept från tidigt 2000, också det med 3 cambers (eller 4…) otroligt bra shape. vindregister som en vanlig 7.5:a men med ferrari acc. och högre toppfart

sammanfattningsvis har jag bara bra erfarenheter från äldre grejer. jag har även sett ett par “mitten av 90-” race segel (och provat) där man plockar ut varje latta med jättefin buk och riktigt snabba på vattnet..så om grejerna är i bra skick så är det ju ingen ide att bränna x-antal 1000:- på nya grejer…en bra bom kan ju vara värt en del dock…jag har en HPL alu-karbon hybrid som är styv nog. säkert gammal men bättre en en dyr alubom idag tycker jag…

hade..

Sida 139 av 144
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums sailortrash

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.