sailortrash
Forumsvar skapade
-
Demo!
För de stackare (ink mig själv) som inte drar till Öland över Kristi, funderar jag på att hålla en demo av Slingshot foils!Så kommentera gärna om det finns intresse och om du kan/vill komma!
28/29-5
M
-
Finns många segelmärken idag som gör ”3d” segel laminerade med membranteknik. Challenger hade sådana formulasegel redan kring 2010, gunsails har en membranlinje som är ca 2-3000 kr dyrare än standardsortimentet.
Vad inte vad North har som gör att de hävdar att de är unika, men det är säkert grymma segel.
-
ja testa, väntar med spänning!
-
JA i måste testa!
Enligt Jonas på Boardclub som tar in SAB, så funkar de rakt av, spec. med de äldre vingarna som körde M6 för phantasmen kör 3 M6. SAB använder väl Tony Logozs design fortfarande antar jag. Finns många som bekräftar att det funkar, kolla här:Nu kör ju SAB M8 (de fick mkt klagomål på skruvar som gängade upp sig), så nu behöver man en adapter, går att hitta antagaglien på många ställen men boardclub säljer https://www.boardclub.se/sv/kite/hydrofoil/foil-delar/sabfoil-adapter-brickor-m8-till-m6-x3st
JAg tror inte ngn kolmast är för klen för vindfoil – utan det är kopplingarna till plate och fuse som är de svaga länkarna. Och håller grejerna för Balz borde de ju hålla för alla kan man ju tycka. Beror väl lite på hur bred bräda man kör och ffa hur bred vinge man kör.
@stefan – har du klockat din vinge (799)? skulle va intressant att veta vad den toppar då du kör den i alla förhållanden, även mkt lätt vind. 926:an tror jag nog man få upp i 18-19 med lite större segel och fötterna på railen, men sen tar den nog stopp..17.3 har jag toppar hittills och den marshar på behagligt kring 14-15 vilket räcker för att öva 360 odwn/upwind, och göra extremt långa gippar
Man kan ju hoppas SLingshot släpper ngt liknande, men annars kan man ju köra rätt bra freestyle på LA vingar också. Speciellt om det finns vågor i närheten. PTM 926 funkar garanterat som lättvindsfreestyle, eller bara allmän blasting. Annars tror jag bra freestylevinge i lite hårdare vind är PTM 730 men den faller nog igenom tidigt (kanske för tidigt) den bara är ca 655 cm2. det får vi utvärdera=).
Annars tror jag denna är kul om man tycker PFI 730 är för stor och är på gotland eller Torö eller ngt ställe med lite tryck i vågen och det blåser 7-11 eller där omkring. https://slingshotsports.com/collections/phantasm-windsurf-foil-wings/products/ptm-684mm-front-wing-v1
https://slingshotsports.com/collections/phantasm-windsurf-foil-wings/products/ptm-684mm-front-wing-v1Annars tycker SABs freestylevingar sker sjukt bra ut och funderar faktiskt på att köpa en tillsammans med den sån där adapter
-
Övrigt vad gäller freeride foils tycker jag det ser ut som att nedan märken har hittat hem:
-slingshot
-f4
-phantom
-AFS
– moses/sabBåde afs och phantom verkar vara kvar i deep tuttle dock, och det går ju att lösa genom att köpa extra fuselage eller om de har modulära fuse som starboard. Plate är ju mkt smidigare dock
Sab har haft lite problem med skruv som glappar och kanske för klena master för windfoil vad jag förstått. Men skruvgrejen kan nog lösas om man hittar nyloc skruv alt lindar egen teflontape (som vvs använder). Underdimensionering är svårare problem dock…
Övriga märken tycker jag inte verkar ha ngt vettigt att erbjuda i FREERIDE segmentet. Vill man köra sup eller wing bara, eller kanske race a iq-style så är standarden säkert helt ok
Ska man köpa beg vågar jag rekommendera antingen hoverglide (slingshot) eller NP glide (för den är välbyggd och lätt att lära sig på). Tycker även andra generationens NP flight ser riktigt Nice ut, men har inte testat den. Starboards supercruiser, manta och andra tidiga foils skulle jag undvika helt då de är för klent bygga och har dålig geometri med framvingen för långt bak.
-
@stefan ja jag tror det kallas switchgybe. Den kommer ju rätt naturligt i en tight sväng med lite bräda men jag brukar fortfarande tappa balansen i flippen och börja foila åt fel håll😡. I allafall åt ena hållet..
Även den rätt knepigt i 17 m/s -
Jag kör på 926, den sjukt nice
Jämfört med Infinity 76 som jag körde förra året är den mindre responsiv, men svänging nog för att rida vågor eller göra alldeles för tighta carvesSuperbra glid, rätt snabb (17.3 knop idag) och väldigt stabil och lättseglad
76:an är långsammare men känns mer som en haj undervattnet. Den är också roligare i vågor då den ger mer respons och accar mer tydligt. Har lite lägre stallspeed tror jag, men 926 glider också väldigt länge även i låg fart. 926 är lite mer slalomkänsla och den går bättre tycker jag med större segel och man vill gärna ut lite på kanten också.
76:an heter i phantasmtappning pfi730. Har inte hunnit testa än men förväntar mig att den är snabbare utan att offra ngt, för det verkar vara den allmänna recensionen
Låter som du ska komma hit och testa innan du köper. Men du kommer inte bli besviken oavsett😎
-
Hej,
Tycker Slingshots nya foilar ser jätteintressanta ut. Skulle jag köpa en foil till skulle jag absolut köra på den.
Men då jag inte har någon bräda med “Slingshotbox/platemountbox” utan endast vanliga tuttelbox så undrar jag om någon testat PHANTASM JACK PLATE V1?
Samt om någon vet var man kan beställa lösa Slingshotboxar/platemountboxar” om man bygger en egen bräda eller konverterar en man redan har?
jag tror den där jack plate funkar rätt bra. Ser väl dimensionerad ut. Men såklart blir det lite glapp, det är ju oundvikligt. Anagligen inte så farligt dock. Glappet som märks skulle jag tro uppstår mellan mast och topplate. I allafall var det ett glapp som märktes lite på Hover Glide serien som jag körde förra året, och phantasm alu masterna ser ut att ha liknande konstruktion. Så om du köper kolmasten som är gjuten i ett stycke så tror jag inte du upplever ett glapp mellan jack plate och masten. Inget glapp alls om brädan är plan under plattan och inte har v-shape.
-
Mastboxen är väl lite grövre och djupare tror jag
Och så har den hålet i en ändenEn svårighet med vindfoil är ju att kontrollera riggens tryck neråt, som man måste balanser i vändningarna. Tror det är lättare att hitta stabil höjd med wing. Ganska Nice med wing också att man lyfta upp lite av vingen. Men håller med om att det är enklare att höjda ordentligt med rigg, tror det hjälper en hel del att masten sitter fast i brädan m.a.s på vinklar mm
Många wingar här som simmar tillbaka och undviker även lätt off shore.
-
Slalom på vägen ut, våg på vägen hem
Sätt nöt dina switch gybes, duckgybes eller laydown gybes, allt funkar under samma session. Helt sjuktKanske detta som är ”stoke”
-
Idag hade man planat 100 l och 5.0, men så sjukt kul me foil
Hur tar man sig tillbaka – man rider swell, hur små som helst. Väl upp på vågen så flaggar man ut. Sjuuukt kul och grymt bra träning för riktigt vågorAllvarligt – köp foil om du bor i sthlm!!
-
Jäkla tryck vid Brevik, rena ölandsvindarna
Jämn vind tillochmed!!3.8 var survival med 1200 ha vinge 👍👍
-
Slingshot kör snarare mastboxar faktiskt i sina brädor. Men de är ju inte heller svåra att få tag på, eller dyra.
-
För övrigt
Sök jobb här:
http://noworkteam.es/en/index.phpKöpte en t shirt där typ 2009, de verkar finnas kvar !
-
Fin lunchfoil idag på trälis, gjorde säkert 40 gippar och ändå fick jag slöra tillbaka (tyvärr flög jag bara igenom en och annan…).
Körde 5.3 och 1200 ha vinge (Slingshot ptm 926) – så sjukt Nice vinge alltså
Repris imorrn👌
@sundheden – jag jobbar som konsult, då får man göra lite som man vill. Även jag får dock bomma bra dagar pga möten mm
Tricket är nog att bo sjukt nära en spot – jag har typ 10 min till Brevik. Fast jag orkar sällan packa bilen om jag inte har ett fönster på iallafall 3-4 h