sailortrash
Forumsvar skapade
-
ha ha
ser ju ut som att vindsurfing var roligare då..
äkta gladsurfing
-
emilvikingstrand;679445 wrote:jaså det tycker du inte, hur föreslår du att man ska göra för att plana och få fötterna i stropparna?
läs ovan inlägg
eftersom jag minns uppförsbacken till “fall av och kliv i stropparna” så tyckte jag bara det fattades några ledtrådar bara..
chilla…
-
emilvikingstrand;679412 wrote:så fall av och gå i stropparna.
bra tipps till en nybörjare…not…
-
ubåten;679298 wrote:kan vara jag som är kärringen mot vinden men jag har en lägre bom när det blåser mycket och högre typ hak höjd när det blåser lätt vind . men som sagt någon måste gå mot vinden också:)
sänka bommen är ju annars en klassiker för att få lite bättre kontroll i hård vind. man får ju ändå tryck fram på brädan så den planar ju lätt ändå.
-
hej du!
det var inte länge sen jag själv knäckte koden till stabil vindsurfing. och ditt kastfall låter precis som det är i början när det brallar i…man har inte hittat hur man ska parera byar och hård vind.
hyrde du grejer tror jag knappast du behöver bekymra dig för hur det har riggats. annars kan du ju ta till dig “mer nedhal” även om det är det mest urvattnade begreppet på surfzone…
det som egentligen sker när du surfar är att du lägger all vikt på bakfoten.trycket från bakfoten måste lägas på brädans centerlinje, annars börjar brädan svänga upp mot vinden och ställa sig på häcken. vinden pareras med kroppens tyngd, inte med armmuskler….klassikern är att man hamnar på tårna och försöker dra tillbaka seglet med armmuskler vilket inte levererar. nästa gång prova att låta seglet dra ut armarna fullt, och när det börjar bli tryck så behåller du armarna raka och lutar dig ut och låter seglet “sitta kvar” i händerna…parera med benen som inte ska vara spikraka. gör du rätt kommer accet. står du för långt bak kommer du inte plana, då börjar brädan gräva. står du rätt (bakfoten mellan främre stropparna) så planar du. sen kommer du ha noll koll i överljusfart tills du lär dig stoppa i åtminstone framfoten is stroppen. och stropparna kommer du inte i förrän du planar. bakfoten kräver fullplaning, framfoten kan man stoppa i även om du precis börjat plana, men då måste du fortfarande lägga kroppsvikten på bakfoten.
jag brukar inte kroka i innan båda fötterna är på plats. fast det började först med sen jag började segla formula. på mindre segel är det lätt att kroka i redan innan man börjar plana, bara man har fötterna på rätt plats så brädan inte gräver.
beginner to winner är en bra rulle som visar hur det går till. där blir det också uppenbart att det är samma grundkoncept som gäller hela vägen från nybörjare till amatörracer…bakfoten på rätt ställe och raka armar. utan rätt grund är det dfessutom mkt svårt att ta höjd.
go get’em champ
-
en tråkig sanning…
det faller på länsstyrelsen faktiskt. det är deras ansvar att följa upp lagstiftningen och kolla att den implementeras…
-
det där svaret betyder – “jag skiter väl i det” på kommuniska…
kommunen är sista ledet för implementering av alla natur/miljölagar och förordningar…det ska hända saker lokalt. länsstyrelser och naturvårdsverket har en kontrollerande funktion och är ju statens arm egentligen…skulle inte förvåna mig om länsstyrelsen har en annan uppfattning. de är också länsstyrelsen som håller i bondens tillstånd m.m.
men man kan ju börja med att be kommunekologen uttala sig…om det inte var kommunekologen som precis gjorde det..
ja nåt annat svar hade man inte fått från min hemkommun (österåker)….här klubbas det bygglov och strandskyddsdispens utan detaljplan eller remisser på löpande band…
-
sailortrash
Medlem21 oktober, 2011 vid 18:49 som svar på: Hör du till dom 100 bästa surfarna i landet?fan allt de där låter ju skitsvårt…jag skulle aldrig klara det…=/
och brädjäveln på bilden har ju inga stroppar heller…ändå påstår de att manövern skall göras under planing
-
åkern ligger på sidan av berget så klart…med start från toppen.
-
helt rätt. jag förväntar mig inte att folk på västkusten känner till åkersberga dock….vad har du för anknytning till åkersberga?
-
XShaolin;673561 wrote:Ja du som bor vid den redan döda Östersjön är väl van…
jag anar en viss fientlighet i ditt inlägg här….gör ngt åt saken istället för att gnälla på den enda sthlmarn i tråden…..
lantisvarning på dig..
-
Gadget;673542 wrote:Lycka till med kampen, nästa gång ni kommer dit kanske ni slipper stanken men i gengäld har bonden satt up taggtråd överallt på sin mark som tack! :smirk:
precis surf i bajs och håll keft….eller surfa inte alls…
-
Böndera producerar BNP och vi gör….öh …inte det..
så de har ett försprång..
nä men kommunen skiter nog på sig om det visar sig att det handlar om utsläpp över gränsvärdena. och annars går det ju att tolka som att det tycker det kommunens invånare förtjänar att bada i gödsel och inte bättre än så…knappast ngt man vill ha på första sidan…
-
kolle upp med kommun länsstyrelse vad de har för tillstånd…de kan givetvis inte dumpa gödslet rakt ner i vattnet. finns både svensk och europeisk lag som ska reglera sådna aktiviteter. är det orsakat av regn, och konsekvenserna är så illa som det låter är det möjligt att bönderna måste vidta åtgärder på annats sätt…typ samla gödslet eller liknande.
kan ju i vilket fall vara värt en stänkare i lokaltidningen….