Forumsvar skapade

Sida 141 av 144
  • sailortrash

Medlem
    19 oktober, 2011 vid 07:01 som svar på: Pappa och son

hej

köp inget, åk till ett ställe och hyr några dagar i sträck så att grunderna sitter. för 5000:- hittar du inget du inte redan provat på 80-talet. om grabben gillar vindsurfing kommer han ändå tröttna på nybörjar grejerna väldigt fort, och vill ha en bräda utan centerbord och med mer fartpotential. gör man rätt i början utvecklas man rätt snabbt och kommer till en ok seglingsnivå på rätt kort tid. (om man har tur med vädret vill säga…)

om ni vill dela på en utrustning så skulle jag rekommendera 150 l freeride, där man kan placera fotstropparna nära mitten på brädan. typ fanatic shark eller tabou rocket…segel beror på hur mkt det brukar blåsa där ni kommer segla, men ni kommer behöva varsin rigg helt klart.

i vår dyker det säkert upp ett lämpligt paket, men troligtvis runt 10k. annars finns ju alltid kona-brädor som är riktigt stryktåliga familjegrejer, men de ligger också runt 10k

• sailortrash

Medlem
    17 oktober, 2011 vid 16:11 som svar på: Äggskal – Dingar och sprickor!

shit gubbar…det låter inte som bra reklam för starboard asså…

ahd är lättdingade btw, tittar man förlänge på färgen ramlar den av..

• sailortrash

Medlem
    17 oktober, 2011 vid 07:16 som svar på: Storleksintervall?
    Håtvåo;673132 wrote:
    Har väl som många andra en begränsad budget och kan således inte ha segel med en halv kvadrats intervall. Inte för att det kanske heller behövs i de större storlekarna.
    Jag har idag ett 7,0 och skall skaffa ett större. Jag har två alternativ som jag överväger. Ett 8,3 eller ett 9,0. Jag är rätt sugen på 9,0 men är lite osäker på om 2 kvm är lite väl stor skillnad. Vad tror ni? Jag seglar på en 122 liters slalombräda. :confused2::confused2::confused2:

9.0 på ligger nog nära gränsen på vad din bräda klarar av, så den känns nog rätt tung i byarna och gigantisk att dra upp ur vattnet. fast du planar kanske redan vid 5-6 m/s med 9.0, det lär du inte göra med 8.3. hur bra det kommer funka beror nog mest på bredden på din bräda. överlag verkar det som att breda brädor och större segel är ett vinnande koncept i lättvinds sverige. själv bytte jag till formula detta år och kör 9.0 när det blåser över 8 m/s. eftersom brädan är 1 m bred är det inte alls ett tungt segel, känns ungefär som att dra upp ett ocambrat 6.0 på ett 120 l freeride…

jag ksulle hugga 9.0:an om jag var du. om 9.0 känns överrigat så är det nog större bredare bräda som gäller, om du vill ha fler planingsdagar. jag körde 8.5 på 130 l freeride hela förra året och på den brädan (ahd fast forward) så räcker det inte till för sthlm inomskärs allafall..

• sailortrash

Medlem
    10 oktober, 2011 vid 09:18 som svar på: kurtarneproductions

hårdrock!

• sailortrash

Medlem
    7 oktober, 2011 vid 07:12 som svar på: Vart tar man med frun i febr.
    smdj;672158 wrote:
    man tar frun i tvåan alla månader

din fru har nog skägg…

• sailortrash

Medlem
    2 oktober, 2011 vid 07:52 som svar på: Lagning längs railen

stora frigolitblock hittar man inte i en vanlig bygghandel….inte större än 120×60 eller ngt sånt vad jag har sett

• sailortrash

Medlem
    1 oktober, 2011 vid 20:26 som svar på: Lagning längs railen

du kanske kan reda ut var man får tag på stora frigolitblock och kol-väv om man vill bygga egen bräda också?

• sailortrash

Medlem
    1 oktober, 2011 vid 20:25 som svar på: Lagning längs railen

Svenne: vad tar du för att fixa en bräda med en mjuk fläck? normalt brukar jag fixa själv men jag har inget verkstadsutryme och såg att du hade en fin workshop på ekerö….

• sailortrash

Medlem
    1 oktober, 2011 vid 17:16 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

nuvarande köp och sälj är ju tilräckligt ostrukturerat…går ju inte at söka på ett vettigt sätt t.ex..vet inte om det behövs mer ostrukturerat köp och sälj på steffo..

• sailortrash

Medlem
    30 september, 2011 vid 06:09 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

gaastra anger ju en annan hårdhet än övriga tillverkare. en gastra 490 har t.ex imcs 33 mot icke märkesspecifika som har 29…mauisails har väl 31 på motsvarande längd…knäcker man masten om man riggar på en för mjuk mast? hur spelar kol-halten in?

mer kol = starkare/styvare, borde rimligen påverka mastens imcs tycker jag…men det verkar inte så..

• sailortrash

Medlem
    29 september, 2011 vid 17:10 som svar på: Lagning längs railen
    stefanlindmark;671424 wrote:
    Palla upp brädan. Kupéfläkt under. Med avstånd så att brädan inte överhettar.

hur snabbt vattnet transpirerar ut har framförallt att göra med hur fuktigt det är i övriga rummet, inte med hur mkt du värmer. även kallt vatten transpirerar rätt fort i en torr miljö. om du vill hjälpa den “naturliga processen” så använd isåfall en avfuktare.

• sailortrash

Medlem
    29 september, 2011 vid 17:06 som svar på: 2012
    stefanlindmark;671425 wrote:
    Ahhh, var det verkligen nödvändigt? 😉

:santa: har inte så stor säck

blir du sugen stefan /=>

/Mårten

• sailortrash

Medlem
    29 september, 2011 vid 13:39 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

jag är som det står ovanför avataren, en noobe, så det är legitimt för mig att fråga: hur stor roll spelar egentligen böjkurvan?

1. det går knappt att hitta info om den ens på tillverkarnas egna sidor
    2. gränserna mellan vilka segel som passar till vilka är ju duktigt flytande (enligt de tabeller jag sett)..
    3. många surfare bryr sig ju inte utan kör ju kanske 430 med fet förlängare istället för 460 (t.ex)..för “mjukare/mer respons” i riggen…
    4. och fel böjkurva på den för korta masten förekomme också…

hur stor roll kan det spela undrar en annan…

• sailortrash

Medlem
    29 september, 2011 vid 11:01 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

är inte köpa nytt varje år lite som att dopa sig? man njuter av fabriks “poppen” tills den lägger sig…och så känner man sig lite sämre när grejerna blivit lite inkörda…men det mörkar man genom att säga “fan va snabbt grejerna blir slitna alltså…det va bättre förr..”

…: never trust a guy with shiny gear…

• sailortrash

Medlem
    28 september, 2011 vid 14:59 som svar på: Lagning längs railen

om det bubblar när du blåser i ventilen låter det som den har tagit en del vatten…du kanske behöver suga ut vattnet med en vakumpump. det är inte säkert att du ut vattnet enbart genom att låta det transpirera…

Sida 141 av 144
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums sailortrash

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.