sailortrash
Forumsvar skapade
-
hur många “sura fruar” trådar finns det på surfzone sen 1999? själv var jag bara barnet då och tyckte vintern var bästa årstiden…
tänkte att detta kan ju inte vara första gånge, och herr moderator verkar ju ha vart med ett tag….
-
ok,
men vem taggar till på en raid under 5 m/s?
då är det nog flerskrov som gäller…
-
ursäkta min okunskap…men varför kan man inte raida bättre och snabbare på en Formula? varför kör runt på en låtsasbåt bara för att den kan plattlänsa?
man plattlänsar ju knappast på f18…
bra svar tack..
-
värst vad folk lovar hit och dit…är denna tråd farlig? är ni rädda för att era fruar ska se om ni har skrivit ngt som inte är politikst korrekt kanske?
JB: jag skulle tror det räcker me blommor denna gång…..juveler är typ: sorry att jag kom inte kom hem till 18.00 på valborg men det var helt epic vågor på Torö och Larsa bjöd på soppan så jag kunde inte be honom att köra hem lite tidigare och….. …. ………. …..
-
styret;670246 wrote:r hur jävla dumt jag tycker det låter att slänga in “väskor och skor” i surfbudgeten för att hålla frugan glad. Det tänket känns riktigt risigt och förlegat
risigt eller ej men det lättar ju upp stämmningen…alla som har provat vet..
Stereotyper=sanning…hur lite man än gillar det så stämmer de riktigt bra. Det blir ännu mer problem om ens partner inte har någon hobby…då kan får man ju aldrig chansen att återgälda all “marksupport”…utan får istället höra att man tar tid från intresset “familjetid” som innebär att man rätt och slätt praktiserar sin familjefars och make/samboroll…
sug på den…
nä men allvarligt…har din fru problem med din surfing så är det troligtvis för att hon har problem med sig själv…det är rätt vanligt att män investerar rätt mkt resurser i sig själva i form av bilar, byggprojekt, surfing mm, och kvinnor investerar sig själva i barn och relation. Det ena ger vanligtvis bättre avkastning i längden…men vilket? när du är 60+ så planar du fortfarande i 30 knop, men vad gör din partner? kanske har hon lärt sig att livet är mer än barn och relation och gör ngt för sin egen skull (i elfte timmen…), tar en målarkurs, läser böcker eller umgås med eventuella barnbarn för att hon tycker det är värdefullt..
-
styret;670156 wrote:Här kanske man äntligen kan få svar på en fråga som jag har ställt mig länge. Varför lever man med någon som inte kan acceptera och stötta ens passion?
kanske för att livet handlar om mer än bara surfing…?
och du har aldrig fått det svaret tidigare?
…
-
jag tror det där med att budgetera “skor och väzkor” surfbudgeten är en bra grej…eller så löser man det som jag gjorde genom att skaffa en helt ny inkomstkälla enkom för surfgrejer…eller vad nu nästa materialkrävande hobby kan bli. så att ens extremt dyra hobby “inte belastar den gemensamma ekonomin…”
fast då får man ju istället höra att man är frånvarande i tid och otid…
Mården taktiken kanske funkar….men låter lite som att dra på sig mc-ställ och ögonbindel och köra gasen i botten…den där xc-90 impulsköpet låter nästa som en otäck avkörning….på grus!
-
den verkar jag helt lam den där brädan….vad har den som en bra slalom inte har?
-
Brevik och österskärs havsbad kommer att leverera fint om prog. håller båda är som bäst vid östligt. vid havsbadet finns det en restaurang om man bli hungrig eller kaffesugen..
-
det är enklare med icke väderberoende hobbies som innebandy…tipset till trådstartare kanske är att surfa varje onsdagkväll även om det inte blåser, som om det vore innebandy. och köpa det största seglet som back up…elle wakeboard och motorbåt..
eller bara göra som jonni föreslår..
-
jag tycker den här diskussionen är lika atuell idag som på stenåldern…inte för att den förändrar ngt men kul att se hur folk närmar sig detta tabuområde..
vill man ha en relation/familj är det ju bara och stå över några blåsiga dagar…det gäller ju oavsett kön..om man inte ärbarnlös och är ihop med “theboardlady.com”
-
kul inlägg om cyklar…jag hade tills nyligen fullständig verkstad och ca 8 cyklar i garaget och uteförrådet…varav min tjej var ägare till 2 av dem…i hennes ögon hade jag “ett odefinierbart antal cyklar” och jag var “jämt nere i verkstan och lekte”. gnället minskade dock då jag betalade förra vinterns elräkningar och köpte en kamera till familjen (dvs tjejen) för pengarna som kom ut ur köp och säljkarusellen. nu har jag sålt allt och öh…köpt surfgrejer som tar lika mkt plats…
mr jibe: tjejen eller vinden? den frågan kommer du få dras med resten av livet…vissa saker förändras inte bara för att folk blir äldre och – mognare=)
-
jag har ingen sur fru, men ett barn och en surfsur flickvän…
lösning1: du surfar mindre och får damp
lösning2: du surfar som du vill och hon får damp, gör ditt liv surt, eller om hon är en redig kvinna, lämnar dig
lösning3: du lämnar henne och hinner inte alls surfa lika mkt som du tänkt
lösning4: ni sätter er med excell alt. års kalender och lägger upp ett gediget ramverk för hur familjeliv skall kombineras med surfing…ingen blir rikt nöjd men det är bättre än lösning 1,2 eller 3. bara att hålla ut tills kidden bli surfmogen och förhoppningsvis tjatar om det hela tiden…tjejer som är besatta av surfing växer inte på träd så de som lyckats hugga en gör nog bäst i att bita sig fast som en pitbull…
eventuellt går det till som för min polare som lyckades släpa ner förkyld fru och bebis ner till stranden en dag med 8 m/s östligt…min tjej kommenterade att hon aldrig skulle ställa upp och sköta ungen om hon var förkyld bara för att killen ska får surfa: ” jo men det är ju bara för att jag vet att daniel (som han heter) kommer få psykbryt om jag säger nej och det är fan värre…”
ekonomin ska vi inte ens snacka om, för att inte tala om utrymmet på vintern…det har jag löst på annat sätt
lycka till…
-
hej
jag brukar köra 9.0 i hårdvind på formula, blåser det minre än 7 i grund så är det knappt att man planar. och jag väger in på 77kg. jag tror som de andra att en stor slalom (typ 120 l +) är den bästa lösningen. exocets slalomlinje verkar ha fokus på tidig planing. annars kan ju tabou manta ta stora riggar. manta 74 (115) kan enligt specen ta 9.8 m2…så om du köper en slalom 120 + så kan du säkert komplettera med ännu en rigg framledes.
-
det ryktas att planingströskeln för formula ligger på 5 m/s, men att det går att behålla planingen även i 4m/s. jag tycker det verkar stämma rätt bra, då även de duktiga formulaseglarna i “min” klubb brukar få kämpa en del på gränsvindar – med både bra teknik och (riktigt dyra) 12.0m2.
ang uthalet så spelar det mer roll ju bättre man blir. på basic nivå vinner man mkt av en extra m2, även om man inte trimmar uthalet under segling…det går till och med att slöra riktigt bra utan att släppa på det…jag kör på ett ocambrat 11m2, vet inte hur gammalt det är (arrows max). tyngre att plana upp än med ett formstabilt segel, och mindre trimkänsligt, men funkar bra ändå. däremot skulle jag aldrig köra alubom till så stora segel (görs det ens?)…jag har en hpl carbon/alu hybrid som säkert var hot shit när den kom. den är betydligt styvare än en bättre alubom. gamla hpl-bommar är nog inte så dyra idag (2500:- kanske?), men de funkar väldigt bra.
är man bara semestersurfare kan man lätt köra på prylar från 2004 eller så. då kan man få en hel rigg för typ 3500:- betydligt mer värt än förra årets fullrace grejer för “bara” 8-9000:-..
min utrustning kostade mig 7500:-
bräda fanatic falcon formula 06
11m2 arrows max med north mast och hpl bom
8.5 neilpryde spirit från 2001dessa planar man med i alla vindar över 5 m/s, och kostar hälften av en Maui rt6 rigg (eller kanske bara seglet/masten?)