sailortrash
Forumsvar skapade
-
Vart en vända på trälhavet med rätt bra tryck i början (5.3 och 1600 vinge), men dog av efter ca 45 min
Byigt…men platt och fint vatten. Mkt helitacks emellanåt, vilket behövs inför denbflygande varianten =)
-
i norrort vart det 0 vindsurfare, 0 vind och 2 vingar. total bomkörning…
får se om det blir ngt imorrn. Ibland lönar det sig att sätta sig i bilen, men hade ändå ingen möjlighet att komma loss längre än lokalt..
kul med så många vindsurfare!
-
Väldigt bra svar!
160-220 bommen är ju framförallt för foil och lättare bump n jump. Det klart den inte tar lika mkt stryk (höga hopp, hård vind mm) men samtidigt märks det mer än på 140-190 både vikt och sviktInget mer alu låter det som=)
-
Brutalt
Ska du inte kapa lite till?
Min bräda är 188 lång, fantastiskt kul att köra på och planar lättare och tidigare, mkt pga av längden är jag övertygad om… -
Hej!
Sist fick en bra dag på Fudde men fortfarande får jag för mycket höjd så hamnar utanför vatten då och då när byar kommer. Fick tips flytta ner bommen , dra fram lite mastfoten. Iaf jag har en projekt på g, vill förlänga framsidan av fuselage till min SS Supercruiser, vill tillverka den och testa vad skulle blir för skillnad. Tänkte kanske göra 15/20 cm , vad tycker ni är bara bortkastad tid eller kan det fungerar och kan vara mera stabil i flyg läge? en annan sak , någon av er vet om Starboard släpper dina 3D CAD modell? Eller vart kan man hitta CAD modell till olika vingar?
Jag tror vägen framåt är att parera vindbyar genom att vinkla seglet mot vinden i byar (dra seglet mot dig med framhanden)
Med Cambrade segel funkar detta sämre då de har så mkt profil.Supercruiser är ju en rätt stor foil, så om man gör som vanligt och bara hänger lite hårdare i selen överfoilar man
Testa att ”rigga för byarna”, brukar gå bra att pumpa upp sig med lite mindre segel så blir det enklare när den hårda vinden kommer
-
@aspen – väldigt coolt alltså. Tänk om man kunde själv designa sin vinge i ngt cad och sen få den printad!
-
Vart lokala spoten för mig på trälhavet, bra vind för foil, gedigen gippträning. Skönt med sol!
-
@stefan – när jag frågade surfers bad jag om nybörjarråd/första vågis råd . Det var kanske. 3 år sen. Jag antar att de inte ger samma råd till dig med din erfarenhet…det skulle ju tjänstefel typ…
-
Surfers har jag bollat denna fråga med ibland, och de är ganska tydliga med följande:
-är man noobe bör man välja en fsw
– stubby får man inte ut mkt av om man inte redan kan basic frontside/backside vågor
– hardcore wave klassen är bäst för sideshoreJag håller delvis med, men jag tycker ändå att det går att nöta vågsvängar på alla brädor jag testat. Så ganska oerfaren får man ändå ut lite fördelar av stubby brädor oxå. Men man ska inte underskatta fördelarna med en lättplanad, snabbgående fsw. Är de tilllräckligt små brukar inte svängradien va ett problem, och har man för mkt lyft kan man ta en mindre fena..
Överlag tror jag att snabbast utveckling får man på en bräda som är relativt klassisk i shape, oavsett antal fenor.
Med det sagt, så är nog simmer quantum en sån bräda som funkar för de flesta nivåer och förhållanden. Många köper den som första vågis
-
Har aldrig kört quad, men däremot har jag hört ”quad är som twin fast med stödhjul”
Däremot har jag hört mkt bra om starboard Kode, egentligen för alla årsmodeller
-
205 var sjukt kort för en vanlig vindsurf!
Timmar på vattnet är såklart lösningen, men man brukar säga att bra grejer är halva jobbet! -
Tyvärr är inte findwind lika enkel sombspotguide
Men alla spots ligger väl där?
-
Kan ju tillägga att jag skälv är novice på vågen. Får ok timing och cutbacks backside, frontside har ju inte samma flyt i…
Så som en noobe tycker jag det på totalen är enklare att köra singelfin, men när det gäller just svängen och det faktum att man kan gå upp 10-15 l i volym tycker jag stubby är enklare att nöta på. En singelfin kräver bättre carvingteknik för att lyckas med bra svängar, med en stubby kan man va lite sämre och ändå lyckas =)Antagligen blir man en bättre vågseglare av att köra mkt singelfin och jobba på sitt driv i carven via framfot och mast….men det ska ju va kul oxå!
-
Du skulle nog kunna köra en 24/25 fena på guerillan, så får du lite mer bett och driv antagligen. Ett alternativ är ju att köpa en mindre singelfin. Sådana brukar man kunna få ruggigt billigt i st kring 70 l. Och med en sån liten bräda lär du svänga tight nog.
Om du väljer en stubby ska du nog sikta på kring 80-86 l. De blir långsamma med fler fenor, men det är lättare att göra snäva svängar utan perfekt teknik, och def lättare och bättre i hopp. I alla andra aspekter tycker jag de är mer krävande än singelfin eller twinbrädor
-
Någon som är sugen på Väskusten? Kör till Ringenäs i eftermiddag.
Om några veckor kanske…lite mkt annat just nu!