![](https://www.surfzone.se/prodcms/wp-content/uploads/buddypress/members/0/cover-image/cover-image.png)
![Profilbild av sailortrash](https://www.surfzone.se/prodcms/wp-content/uploads/avatars/34300/5b6e90e196432-bpfull.jpg)
sailortrash
Forumsvar skapade
-
egentligen är slag precis som gipp, det handlar BARA om timing på en liten bräda. På en stor bräda kan man ju klampa runt och ha sig, stå och vila lite vid masten tills brädan stannar. detta funkar typ på brädor ner till 100 l (men svårt redan vid 110)..
vid <100 sjunker brädan direkt och man ramlar av. det som många tycker är svårt är att man plötsligt måste göra allt i EN rörelse. Precis som videon säger är det kört om man inte "går in" i slaget rätt. Man måste nämligen gör hoppet när brädan fortfarande har lite planing, men precis innan den stannar. Om den har för mkt planing blir skickas man bara av, för lite planing så sjunker man ner.
för att hinna runt måste man har förberett sig ordentligt med fötternas placering, och händerna. Jag brukar hålla en hand kring masten nedanför bommen. Då kommer kroppen långt fram, och jag kan justera vinkel upp i vind med bakfoten på railen. När jag är redo att hoppa runt masten trycker jag ner foten på railen och brädan kränger upp i vind – bara att försöka tajma hoppet.
Om man gör så, och lyckas komma runt, så har man ett guldläge – seglet lutar liksom ifrån dig, och det är bara att hugga tag och falla bakåt. vinkeln blir automatiskt att du hamnar med seglet i händerna i perfekt ”plana upp” position – fullt drag, bara att sträcka ut framfoten (och raka armar) och plana upp i halvvind slör. När man får till det är det typ enklare än en perfekt gipp faktiskt (tycker jag). Eftersom allt sker i ”en rörelse” på väldigt kort tid, blir det inte heller så stor skillnad mot att göra det på en stor bräda – tanken är ju att man ska hoppa runt kvickt även på den.
-
alltså, det beror ju på..gippa utan att ramla av?
– det går fortgippa utan att tappa fart
– tar lång tidMan kan fulgippa och fingippa…fingippa tränar man på hela livet tror jag..
mkt beror på brädstorlek
slå på små brädor är knepigt, men det finns en teknik för det också, så det går att lära sig även på typ 85 l brädor
-
de där brädorna är skumma att segla, men egentligen inte så dumma ändå
jag har en gammal CLS som jag räddade från tippen i början av min vindsurfing karriär
jag har kört den nere på Haga en del, i blandade vindstyrkor, och trots sin storlek och tyngd (framförallt tung), så går den sjukt fin i vattnet och är rätt snabb. Jag tror det är en typ vågbräda, men på ca 120 l eller så..den har nästan all volym kring mastfoten och supertunn pin-tail. Tailen gör att den svänger supernice, trots sina nästan 3 meter..inte jätterolig kanske, men man cruisar fint på den. Däremot funkar den inte med moderna riggar, går inte att kliva i stropparna som sitter alldeles för långt bak
-
Min erfarenhet är att en bräda har ca 3 segel i omgång, men egentligen bara 1 eller 2 som funkar riktigt bra. Riktiga slalombrädor är ju inte lättsamma om man går utanför det tänkta användningsområdet. Jag tror so ovan att din bräda är gjord för segel kring 8.0, men kan säker funka mellan 6 och 9. Försöker du dock köra med t.ex ocambrade små segel (för 7.0 känns stort ngn dag) kan då uppleva att brädan både klistrar sig fast och beter sig som en rodeotjur på samma gång.
Ang. Olika Segelst. På olika brädtyper så är det långt ifrån jämförbart, enligt mig. Ett 5.7 racesegel, vilket är det minsta jag sett, motsvara typ 4.2 vågseglare, eller kulingvarning. 5.7 freeridesegel ör normalt 7-8 Cambrade segel. Slalombrädor ör byggda för att maximera segel vs bräda, freeridebrädor tvärtom. 100 l slalom motsvarar normalt 130 l freeride, och de täcker samma segelspann.
Vågbrädor görs ju inte större än ca 85 l, och ör gjorde för maximal kontakt med vattnet, jämfört med 80 l slalom som är byggd för att nudda vatten så lite som möjligt.
-
Ha ha, fan va nice! Den där videon sammanfattar ju typ hela grejen med vindsurfing i Sverige. Kallt och drygt (farligt) men ack så belönande…. Nice revansch i slutet! (Den ser rätt fräck ut när den väl planar)
-
@henryk 742026 wrote:
Rangsta e ju alltid lite scary 😉 – hur gick det ?
Var ligger rangsta och varför är det scary
Vivamätaren vid fågelöudde ligger stadigt mellan 10-14
-
Nice
Ser schysst ut, lär ju funka mkt bra.
Berätta så klart, när du testat.
M
-
Jo den dör ja…verkar va en bra modell. Sinnesjukt dyr dock, man får nog tänka på den som en jolle så blir priset mer normalt…
-
om kolet är nedslitet är ju styrkan i bommen påverkad. jag skulle köpt kolremsor och laminerat fast med epoxi. Då kan du också bygga på så tjockt du behöver
-
är rak öst en bra vinkel på kappis? blir det rak onshore kanske…har bara vart där på syd och sydväst och då är det ju riktigt bra.
Vågor kanske?
-
8-12 ca vid Österskär, längst in i trälhavet. Stadig och fin vind, som det brukar va på öst. Håller nog hela dan, ifall ngn fortfarande tvekar..
-
Jepp faner e snyggt!
Du kan få lite avlagda persienner av mig, jag har över =)
-
Ok, intressant. Detta gäller alltså honeycombsandwichen?
Vad blir det för sandwhich nästa gång?
-
@john1 741867 wrote:
Idag i Klagshamn (Skåne).
Kortärmad 4/3 NeilPryde dräkt under med 5/4 Neil Pryde Elite (en storlek större) utanpå detta samt en väst med huve:
Inte att anbefala, blev faktisk obehagligt varmt.
jjShit! Det var fan det mest påpälsade jag hört om
Jag tror om man på allvar vill köra året runt så är det väl läge att skaffa en 6/5 av böttre modell. Förra året i november frös jag duktigt, får se om jag vågar mig i detta år. Kanske på ngt långgrunt ställe då