

see
Forumsvar skapade
-
doffe;626029 wrote:Vettigt ändå för så mycket segel lär det inte säljas::eek::eek::eek::eek::eek:
http://www.neilpryde.com/index.php?option=com_npproducts&view=all&Itemid=210
Någon enstaka tysk med guldmerca, badshorts och musche kanske tilltalas av designen.
Dessutom bryter tydligen 2011:orna master.
-
Bra reklam för superfreakar.
”Man ser inte ett skit genom dem.” -
Härligt med trängsel på fjärden!
Hade själv ”vägarna förbi” Örebro och fick full sula i fem-noll.
Nästa gång i tuna!
-
Dala Lama;577549 wrote:Tror jag letar vågor på annat håll………
PerKring Stockholm på SV-V? Nåt secret då? Måste man ta till att stejka ut din lya och skugga till stranden?
-
Har krånglat ut hela mastest-artikeln från Boards (maj-07) till en 21 MB stor PDF. Den som är intresserad kan PM:a sin e-postadress…
Artikeln är ju över två år gammal och är mest gamla nyheter, men just RDM/SDM-jämförelsen är nog fortfarande intressant för den ursprunglige mytknäckaren.
frisk;577072 wrote:[…]Myten kan vara sann, tänkbar eller falsk enl Adam & Jamie och på min skala är den så här långt tänkbar. Resonemanget baserar jag på lite ihopsamlade intryck:
1. Jag har inte läst några objektiva tester dvs varken mätdata eller jämförelsemetoder finns. Kanske någon har?
2. De mesta kommentarerna är därför upplevelsebaserade.
3. Det finns en gråzon i alla enkäter som påverkas av lojalitet. Man får förtroende för produkt eller varumärke man själv har. Men prestigemärken/exklusiva lösningar brukar visa högre andel nöjda kunder, ofta inte baserat på prestanda eller kvalitet utan snarare ett tecken på ett rättfärdigande av ens eget beslut. ( BMW effekten 🙂1. Boards försöker åtminstone vara objektiva och redovisar (en del) mätdata och metoder.
2. De mest givande kommentarerna är trots det upplevelsebaserade (exempelvis, känslan i samma segel med SDM resp. RDM).
3. Hmm, ja… Alla mastmärken är ju inte med i testet. Hot brukar lysa med sin frånvaro. Jag skulle anta Jespers erbjudande om att testa Hot Rod 🙂frisk;577072 wrote:Jag vill koka ner det till om just dimensionen i sig för med sig konstruktionsparametrar som inte kan uppnås av SDM.
Jag utgår ifrån Simmer SC6 som är en mycket vanlig mast och som jag själv använder i 430 för att segla 5,4 & 6,1. Den väger c:a 1,8kg och har 55%kol.
Hur stor förbättring kan jag räkna med och vilken RDM skulle ni rekommendera? Jag kör på NP.Pust…, se svar 3 ovan…
-
boards.co.uk hade ett ”stort” mast-test i majnumret 2007 där de bland annat försökte jämföra SDM kontra RDM. Britterna är inte lika generösa som tyskarna med att lägga ut materialet gratis, men bifogat är ~1/24 av artikeln: sammanfattningen av SDM vs. skinny. Kontentan av det hela i en mening: så länge masten är tillräckligt flex-top för seglet är RDM att föredra om man har råd.
-
kronaldo;573972 wrote:fungerar inte för mig heller
Kan det vara den lite lustiga länken, kanske?
http://www.http//ohanaweb.se/film/vils%204_9_09%20sharp.mp4
skall nog vara
http://www.ohanaweb.se/film/vils%204_9_09%20sharp.mp4Annars får ni nog förtydliga era ”buggrapporter”
Edit: tack för filmen, gillar HD. Bra ladd.
-
hellgren;573234 wrote:Jag är inte helt säker på vad Calle syftar på här men jag skulle tro att han menar, att när du tappar planing kan du använda en våg för att snabbare får upp din planing igen. Sen är det bar a att fortsätta ta höjd.
Har jag rätt Calle?
Calle_B;573606 wrote:nu vaknade jag till, sorry. Jess, helt rätt, Hell-boy, en extra lite knuff av vågen, skvalpet, vitvattnet hjälper till, såvida vinkeln är helt åt skogen.Fridens!
Tack för förtydligandet! Det där är jag med på, det är väl nästan A-kursen i ”Planing med mindre prylar”…
Testade annars (i fredags, förhållanden: *byig* insjösegling) att ”pumpa” brädan över chop för att ta bättre höjd i stråk med dålig vind. Effekten var tveksam, om ens befintlig.
-
Calle_B;572858 wrote:Fyller på lite fler knep o trix:
[…] och det viktigaste: du kan nästan alltid få lite hjälp av vågorna även om de knappt är knähöga.
Det där får gärna förklaras lite närmare. Hur skall man ta hjälp av vågorna?
-
Roding;561028 wrote:Seglet kan ju bli lite svårare att få till men jag får la spraymåla ett själv eller nått.. 🙂
Det är väl inte svårare än att beställa ett Superfreak, ung. som detta:
-
JohanOeberg;557591 wrote:Jag vet inte faktiskt. Jag hoppas på att kunna lägga ut närmast möjligt. Kanske Rynningeviken, kanske Hjälmarbaden, kanske katrinelund…
Jag bor i Örebro, så har du några tips på var man kan hyra och eller låna bräda och lämpliga ”spots”?
http://www.orebrosurfarna.se vet mer, tror GO-medlemskap (se hemsidan) kan lösa dina utrustningsbekymmer i år.
-
Antar att 8.3:an är ditt största. Så fort löven fladdrar på träden är det läge.
Kör själv ett gammalt Supersonic 9.0 på RRD Z-Ride 165 (52cm fena) för lätta insjövindar. Om SMHI gissar 3-7 m/s på Mälaren (ganska frekvent prognos) brukar det bli skön *segling* med mycket planing. Sen är det bara att hålla i grejerna tills 6.6 m² på 110 liter FSW funkar (runt 7 m/s?).
Edit: Väger som du.
-
@simpa 528907 wrote:
apropå old school musik, har letat som en tok men kan fan inte hitta den fulla versionen av den här gamla dängan
http://www.youtube.com/watch?v=BHNxQ7i65ngHär finns den ju i full-längd på 7-tums vinyl: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=83257025
Tror personligen att den här låten låter som allra bäst på en riktigt rispig vinylskiva
-
@Joachim_Larsson 528102 wrote:
Världen längsta bräda:
http://se.youtube.com/watch?v=8JPEy6lNCI4s längsta brädaHär är den: http://se.youtube.com/watch?v=8JPEy6lNCI4