

sjoblom
Forumsvar skapade
-
Hej, kanske bäst att avsluta tråden med den den slutgiltiga lösningen på problemet 🙂
Jag löste problemet åt min grabb genom att ta fram borrmaskinen och vinkla upp hålet längsleds i fenan så att skruven kunde gänga in i fenan med korrekt vinkel.
Antagligen är det ett tillverkningsfel på brädan, dvs man har satt ett av skruvhålen i brädan lite fel i längsled (för lång ifrån varandra, se bilden ovan). Fenan verkar vara korrekt eftersom den går att fästa på vår Formula-bräda utan problem.
Alternativet till min borrjustering som tog typ 2 minuter hade varit att reklamera brädan, åka 30mil från Vänern till Surfspot i Sthlm, åka tillbaka till Vänern, invänta ny bräda, åka tillbaka 30 mil till Sthlm och hämta ny bräda … inte direkt lockande. Det här blev nog en Vinn – Vinn lösning för både Surfspot och oss 🙂När det gäller den cirkulära ”muttern” fenan som man ska kunna cirkulera till korrekt läge så fattas det en lösning i ”flowcharten” ovan.
Vår ”mutter” satt så attans hårt att det inte hjälpte med WD40 heller. Hjälpte heller inte med att slå ut den ett antal ggr och smörja upp hålet.
Lösningen blev att slå ut ”muttern” ur fenan, fila extremt lätt på ”muttern” så att den fick exakt perfekt motstånd för att sitta kvar i fenan, men samtidigt lätt att snurra på.Slutet gott, brädan och fenan funkar kanonbra 🙂
-
-
sjoblom
Medlem8 augusti, 2014 vid 08:48 som svar på: Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.seGrymt bra sida 🙂
Hur lägger man till spots, det finns ju ett antal vindkraftverk väster om Hammarö på Vänern numera, bra om dom kunde komma med också :cool2: -
GRYMT bra svar gubbar 🙂
Gillar speciellt bilden ”glader”, lättare att fatta när man ser den.
Bara ut till sommarstället och börja spika ett segelförråd då! -
”seglen står upp som de brukar på hyrcentren med en stropp från bomnocken upp till en överliggare”
Jag har aldrig varit på någon hyrcentral så har du/någon möjligen en bild på hur den ser ut?
Bomnocken, är det bomens fäste i masten?
Hänger seglen uppochner i ett rep som är fäst där? -
Hej igen alla surfare på forumet!
Roligt med så stor respons på mina funderingar, verkligen intressant att ta del av alla era funderingar och teorier 🙂
Till er som ev. inte uppfattat det redan, så är bilderna som EMMHMMS lagt upp ovan tagna från det aktuella mastbrottet som jag råkade ut för.citat dr Masse:
”men masten borde vara förstärkt och ha rätt diameter även för såpass långa förlängare”Det kan vara så att den mastfoten jag använde är extremt lång. När jag kollade noga så är masten markant tjockare längst ner, än den är vid mastbrottet. Med mina egna observationer som är svåra att se på bilderna, så slutar den här tjockare biten av masten ca 5 cm under brottet, så masten är markant tunnare vid brottet. Kolla noga vid pilen på bilden som ”EMMHMMS” lagt upp ( http://imgur.com/a/G7iha ) så ser ni ganska tydligt där den tjockare delen av masten slutar, ca 5cm under brottet.
Jag fick med mastfoten och ett cambersegel ”på köpet” när jag köpte en Mistral Syncro 115 förra året, och mastfoten är säkert minst 10-15 år gammal, så den kanske är gjord för en annan tidsera med en annan typ av master, har personligen ingen aning eftersom jag är nybliven återfallssurfare från förra seklet med noll koll på materialet genom tiderna.
Tror ändå mest på ”Jesters” teori att kombinationen med den här extremt långa förlängaren på en relativt kort mast skapat en brottyta pga att flexet på masten blivit för stort över den stela förlängarens avslutning. Kan även ha påverkats av något slags materialfel på masten som gjorde den skörare än normalt.