

smurf
Forumsvar skapade
-
smurf
Medlem16 april, 2001 vid 11:51 som svar på: Trött på all smygreklam som S.W.M och L-A surf gör här på konfen (framförallt säljes sidan)!Ser inget fel i att lägga ut säljesannonser eller att svara på köpesannonser.
Är jag inte intresserad av att köpa så går jag ju inte in och läser på säljsidan…
Däremot kan jag hålla med om att det inte så snyggt att hoppa in på andras
säljesannonser och försöka ta över en potentiell köpare. Det är dock lika
fult oavsett om det är butiker eller privatpersoner som gör det. I slutändan
är det dock priset och kvaliten som avgör och om butikerna kan hålla så låga
priser att det konkurrerar ut begagnade grejer så är det väl bara att gratulera!!!Känns lite konstigt att i ena stunden kasta skit på samtliga butiker för
överpriser och i nästa andetag svära över smygreklam på sälj sidan. Om du
tycker butikerna utgör ett hot så kan det ju kanske vara så att du försöker
ta ut för mycket för dina prylar… 😉 -
Oavsätt hur bra bräda man har så blir det inga resultat utan en duktig seglare
-
Finns en klubb på lidingö, kolla med sbf så kan du kanske hitta adressen på hemsidan
-
Det är väl snarare så att Starboard inte har någon egen toppseglare vilket kanske är lite märkligt.
Oxå saxat från Gaastra…
It IS intersting that of all the the Starboard 175s at the event not one topped the field. But it’s not suprising entirely given the amazing skill levels of those picking up the top slots, none of whom sail Starboards. To be fair, even the best board can’t beat the best sailors time after time. There were a lot of 175s at the event, and many did very well. It was a fairly breezy event for formula and, from what I saw, the Starboards simply didn’t have the top speed when the wind picked up. They did outpoint many of the other boards through the holes. One other thing is that the starting line was tighter than some other lines. That means that the best sailors got the best starts (of course) and everyone else got buried, including the many Starboards. Having been hosed in the second row one heat, I can testify that the race was over 10 seconds after it started. Even in 12 knots, by the time I found clear air, the top 5 sailors were at the windward mark! Try catching Jimmy, Matt, Micah, Alex and Jamie from that distance. Even on warpspeed most sailors never had a shot for a top 6 finish given the crowds and the level at the top.
By no means does this mean that the 175 has been surpassed. You’ve to recall that in a shortboard field that big, finishing within the top 10% still places you as far back as 17th or 18th place. I also noticed that the 175 was likely the most popular board (not including Technos) so it might be said that the 175 did very well given the range of sailors riding it. -
De är en stor skillnad men samtidigt seglar man ju därefter så det brukar
inte vara några problem. Du köper ju inte racemodellen för att hoppa och
trixa utan för accelarationen, farten och den tidigare planingen. Stora
skillnaden är nog att de är mycket känsligare för stötar och slag, en
boardbag är nästan ett måste om man vill att den ska hålla sig i fint
skick. Angående risken att nosen går av vid kastfall tror jag är ungefär
likvärdiga för de olika varianterna men du får en mycket mer elak bula
på racebrädan. -
Tanken att samla ihop ett gäng och gå direkt till fabriken är ju god och
jag måste erkänna att jag själv funderat i de banorna flera gånger. Det
finns dock en anledning till att att vi har surfbutiker som sköter de
kontakterna…Garantier, reklamationer, återköp, frakt, förvaring, tullar, moms etc. etc….
Är du road av att ta hand och sköta dessa saker så tycker jag du ska öppna
en egen liten butik. Det går nog att göra en liten hacka men samtidigt är
det mycket jobb som ligger bakom. Har du bra priser och bra produkter så
lovar jag att handla av dig. -
Testat raceselar från NP, North och ProLimit och måste säga att jag
varit otroligt nöjd med alla tre. Prolimit var nog min favorit, fungerade
perfekt från första stund. North fungerade även den super men kändes
kanske inte riktigt lika smidig. NP tyckte jag inledningsvis var lite
stel men efter någon timmes segling sitter den som ett par schysta
badbraxor.Allt är bara personligt tycke och smak och jag tror alla fungerar helt
OK. Det är inte i selen som racen avgörs. -
Gick för ett par år sedan men som sagt kolla med jonas
-
Finns många bra spots i de länder du nämner. Tycker dock du ska koncentrera
dig på ett land annars blir det lätt att man spenderar mer tid i bilen än vad man
gör på att utforska land, stränder, vindar och människor. -
Finns många olika biluthyrare, om du tar dig till ett backpackers eller
turistinformation så bukar det ligga och drälla flyers från uthyrningsfirmor.
Finns en hel del som hyr ut gamla sunkiga bilsrkällen. Kan kanske hitta
flyers även på flygplatsen. Passa dig för de stora firmorna de är oftast
mycket dyrare. Kolla upp hur många fria mil du har, pris per km. samt
försäkring etc. Billigt kan bli dyrt om olyckan är framme…. -
Tarirfa har ju supervindar och Connos de mecca/Trafalgar har kanon vågor.
Cadiz ska det vara helt OK att segla i, ska vara en hel del vågor.
Är dock Tarifa och Cannos som är stora spotet där nere. -
Pozo är en håla, blir nog svårt att fixa ett jobb där. Ska du jobba så åkt
till något av turistgettona och svabba på en bar eller något annat skoj… -
Kan vara men det kan oxå vara poniente, kallt och regn….
-
Visst kommer du plana tidigare men inte så mycket tidigare, dock kommer
du att kunna hålla planingen mycket längre. Största skillnaden i planing
kommer att ske när du köper ett större segel. Technon kommer dock kännas
betydligt mycket livligare och roligare att segla. Kryssarna kännas som
halvvind och slörarna kommer bli en helt ny upplevelse. Klart det går
att kämpa fram ett hopp men det är väl inte riktigt det som är grejen.
Brädan är dock gigantiskt mycket loosare och gipparna kommer att vara
mycket smidiagre så det är bara att börja träna trick typ 360, duck jibe,
helikopter tack etc.Du bör även överväga föregångarna till Formula (1-2 år), lättseglade och
grymt lättplanande. Dock håller de väl tyvärr inte för allt för många
slag från mast och bom om man krashar sina trick men i övrigt är det
superbrädor!