

smurf
Forumsvar skapade
-
Väldigt många custombyggare använder tuttle även till vågbrädor.
För mig skulle alla andra system gärna kunna försvinna!!! -
Det är många tuttle-boxar som är ett genomgående ”rör”. Det är inte
meningen att fenan ska gå hela vägen. skruva bara i fenan så den
passar och ligger an ordentligt mot alla väggar och försök inte
tvinga den djupara även om det skulle gå med lite våld. -
Ofta syns det ganska tydligt om det är fabrikationsfel typ att
fibrerna inte blivit ordentligt genomväta.Ett slag däremot är ju vara lite svårare att avgöra om det hänt
under transport etc. eller om det kommit pga köparens slarv.
Det skall dock till ganska kraftiga slag för att en mast ska gå
av så fort… Kan ju dock även bero på dålig bom som klämmer
för hårt och lägger allt tryck på en punkt.I vilket fall ska dock handlaren kunna lämna besked inom några
veckor!!!! Otroligt dålig stil!!!! -
smurf
Medlem11 april, 2000 vid 11:45 som svar på: Behöver du nytt segel?!!! -De oslagbara priserna på NYA segel finner du på www.uniquestore.nuLite diskretare bakgrundsbild skulle inte sitta fel men kul att det poppar
upp nya butiker, känns som att windsurfing åter är på framfart!!!! -
Bra utrustning kan få en hyfsad seglare att gå bra men jag tror dock att en duktig seglare
ändå skulle komma segrande ut ur ett race. Visst spelar utrustningen stor roll men det
hänger mycket på teknik och erfarenhet också. På ett enstaka ben kanske utrustning är
avgörande men i ett helt race tror jag man kan hävda sig ganska bra även med mer freeride
lättvinds widestyle, typ free diamond, vision eller även fjolårets xantos, om man har rätta
tekniken. Har man bara en bräda som kan klara av att seglas med en 9.0:a så tror jag
att man kan hävda sig ganska bra i amatörklassen.Ser man dock till din fråga om ett camber segel eller en ny formula bräda är mest avgörande
så måste jag dock hävda att brädan har mest inverkan, de tar otroligt bra med höjd… -
Ohooooo färgglad sida 😉
En butik i Öregrund, det hade jag missat!!! -
Jag håller med dig, det finns mänder av bra brädor att
välja på, lås inte upp dig vid en spec. modell. Några ex:F2 XANTOS 295
F2 SPUTNIK 290
Mistral EXPLOSION
Fanatic FALCON 293
Fanatic SHARK 291
Bic VIVACE/VELOCE 290
AHD 295
mfl
mfl
mflAlla dessa är ordentligt stora med bra volym, hyfsat
stabila för att lära sig, ok att dra rigg etc. och
fungerar bra som första nybörjarbräda! -
*SUCK*
Så det var bara jag som hade hoppats att den gode Eskimo hade
drunknat i duschen 😉 Nej skämt och sido så har jag lite svårt
med allt för mycket färger i flashiga mönster. Enligt min mening
är en vit bräda en vacker bräda! Det viktiga är ju dock att
formerna är sexiga sen får man väl acceptera även dålig klädsmak 🙂 -
Gamla tiders lättvindscourse är dagens ”hårdvind” course. 311 är fortfarande en super bräda i rätt vindar!!
I vissa vind och vågförhållanden fungerar en traditionell bräda bättre än en widestyle. VX Ltd, VX2, VX3 och
motsvarande är fortfarande riktigt goa segel! Vad jag vill ha sagt är att den extremaste lättvindsseglingen
har gått otroligt mycket framåt men att vid lite mer vind klarar man sig fortfarande på något år äldre prylar
och blåser det riktigt mycket så kan man nå resultat på ännu äldre utrustning. I 4 m/s har du ingen chans
med en gammal bräda då du knappt planar men ju mer tryck det blir desto jämnare blir det. Kort och gott
får vi hoppas att det blåser ordentligt så det blir upp till seglaren att avgöra hur mycket segling det ska bli
istället för upp till utrustningen…. lät det som en önskedröm eller vad…. Widestyle är dock här för att
stanna då det innebär så otroligt mycket mer segling och dessutom otroligt rolig segling!!! Otroligt mycket
roligare än vad man kan tänka sig innan man har provat!!!! Segla mycket, ha roligt!!!!! -
Visst är race brädorna designade för speed men för speed under en hel
bana, dvs både kryss och slör. Detta gör att man får hitta den kombination
av kryss- och slöregenskaper som ger bästa resultatet i mål. Seglar man
speed så bryr man sig ju föga om kryss och kan därmed optimera brädan
med endast downwind speed i tankarna. Med endast undanvind i tankarna
tycks fortfarande de smala tailarna dominera, kan kanske ha med kontroll
att göra? och i de farterna är det ändå så lite av brädan som ligger i
vattnet så varför skulle man vilja ha en bredare yta? måste ju ge mer
motstånd och bromsa? men vem vet om ett något år kanske widestyle gör
entre även där…Ser vi på race så tror jag Björn inte skulle ha en susning till chans
mot svenska eliten om han seglade på på gamla prylar. Tror han skulle
hamna på en mellan placering. Där har det hänt ganska mycket på
brädfronten under senaste åren och svenska eliten är trots allt
ganska duktig.Skulle vi skippa kryssen och endast ha en ordentlig undanvind slalom
tror jag resultatet skulle bli omvänt, eller i varje fall jämnare.
Inte samma snabba utveckling på brädorna och med hans rutin i starter,
gippar och hans FART så jag tror han skulle kunna piska de flesta av
svenskarna.Personligen är jag helt såld på widestyle och skrattar så fort
jag tänker på alla goda seglingsdagar jag ska ha i år!!!!
Vill aldrig gå tillbaka till de dagar med tveksam vind då jag
guppade runt och svor. Jag kommer dock sakna den hysteriska
speed som man kunde få på slalom prylarna men å andra sidan
kan jag nu ta fram vågisen och bump jumpa i de vindarna. -
Inte för att det har med det ursprungliga ämnet att göra men
widestyle är inte skapade med speed som främsta syfte utan
snarare för att plana så tidigt som möjligt. I undanvindar med
ordentligt tryck är det fortfarande smala brädor som gäller… -
Snygga färger, har en atombom slagit ner på haga???
🙂 -
Allt är ju en avvägningsfråga till hur många vågsegel man anser
sig ha råd med. Jag har under flera år kört 5.3 – 4.3 vilket
fungerat mycket bra. Enkelt och smidigt att bara ta med sig två
segel och det fungerar för det mesta. Dock blir det ett par dagar
då 5.3:an är lite stor och det samtidigt inte är riktigt fullt
drag i 4.3:an. Det blir även ett par dagar då det inte går att
segla pga 4.3:an är för stor. Av de två alternativen var det nog
vanligare att glappet var för stort än att det blåste för mycket
för 4.3:an vilket nog gör att jag nog i dagsläget skulle välja
5.4 & 4.5 om jag skulle ha två segel. När mina två segel blev
slitna och jag senast skulle köpa nytt blev det dock tre segel
och då i storlekarna 5.5, 4.7, 4.0 vilket jag tycker känns som
den optimala kombinationen. Blåser det mindre så är det inte
vågprylar man ska utan freestyle/slalom/race och blåser det mer
så går det knappt att segla i vilket fall…. 🙂Kort sagt skulle jag i ditt läge välja att köpa ETT segel, typ 5.4:a
-
Dr Masse, du levererar sanning på sanning, sätter ord på det självklara.
Ditt inlägg är så perfekt och fullkomligt att det inte finns mycket att
tillägga.Håller helt och hållet med om att så gott som alla segel håller hög
standard så det viktiga är att bestämma till vad och hur seglet ska
användas. Har man väl valt vilken typ av segel man är ute efter är det
mest upp till plånbok, smak och tycke om vilket märke man ska välja.
Det lustiga är dock att det oftast är just tycke, smak och fåfänga
ideer som fäller avgörandet.Vill jag dock påpeka att master kan vara olika eleganta…
Elegantaste genom alla tider måste vara fiberspar needle!!!
SÅ PORRIG!!! och en Viper är ju oxå ganska sexig…. och….