

soulsurferusa
Forumsvar skapade
-
tjena,
jag kör en 2007 XD 6.0 som största segel (e 93kg) på min 110L freestyle bräda. Jag har en 5.7 crossover med, vilket jag använder som största våg segel, men den ge inte lika mycket drag som XD-en.
Vanligt viss skulle jag inte ha en 6.0 o 5.7, men detta är två helt olika segel. Läss:
Skillnaden e att XD har trycket mera över hela seglet, medans crossover ligger längre ner (mer våg orienterat). XDs bomen är även kortare än 5.7an sammt att seglet är lättare i vikt. Allt detta gör att handlingen i trixx är bättre än crossovern. XD-en har grymm bottendrag så att man planar super snabb för att kunna göra trixx ASAP. Kontroll i hårdvind e däremot inte lika bra som crossovern. Det e tex därför XD-en görs inte mindre än 5.1 segel. Tack vara korta bomen ha men ändå bra händlingen även om seglet ge mycket tryck. Min kompis är typ 80kg och ha 5.7an. 6.0an va för stor för honom.
hoppas detta hjälper!
aloha
-
jag kör en Gsport Freestyle T_1, 24cm, avakapat till 21.5cm. Den använder jag från 6.0 till 5.0.
-
tjena, vart åker du och vad behöver du?
http://www.windexpress.com/Home
är bra.
Vi säljer simmer, quatro, powerex, gpsort fins, streamlined boom. http://www.pappasrock.com
klicka på ”view my store”. Fortfarande preliminär och enkel men håller på att bygga ut! Kontakta oss annars på: soulsurferusa@yahoo.comaloha
arnie -
Haj rädslan är total onnödigt:
Kolla http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/Statistics/GAttack/mapusa.htm
för att se alla haj attacker i USA, inkl HI sedan år 1670.I HI har 15 pers död sedan 1670 pga haj attacker, vilket är 1 på 22 år… Med dagens HI population på 1,2 miljoner, chansen att dö av en haj är 0.00000373%.
Däremot dog 144 pers i trafiken i HI förråret. Chansen att dö i trafiken medan du kör i bilen till Hookipa är därför omkring 0.012%. Vilket e 3217x större än att bli dödat av en haj…
Så, nästan gång du kör upp till Hookipa, Lanes eller what ever ställe, kolla en extra gång i bakspegeln, det e där din mördare är, INTE under vatten ytan!
ps: jag har nu vindsurfat under mer än ett år i än av världens vithaj tätaste vatten: San Fransiscos Red Triangle, och ALDRIG set än haj, även om vindsurf ställen är bara några km ifrån deras största kolonier: Ano Neuvo o Farallon öarna. vilka är båda hem till sjölejon o sjöelefanter vilka i sin tur e vithajarnas matsäck)
Bara 1 gång, när jag surfade, TROR jag att jag såg en haj, och bara en gång när jag hade vindsurfat HÖRDE jag (efteråt) att det fanns en haj i brytet.
Annars ser jag dagligen sjölejon, delphiner (med vem jag nästan krockade en gång, snacka om vem som e mera farligt), valar, ottrar etc när jag e utte på vattnet. Men alldrig hajar. Nu e deras jakt taktik i dessa vatten mera ”stealth” än t.ex. i sydafrika där de behöver jaga mera akktiv. Men chansen att jag någon dag bli äten av en vithaj är nästan lika med 0.
så e det bara!
-
soulsurferusa
Medlem2 december, 2006 vid 00:12 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?Eftersom jag kör en Custom Quatro Freestyle sedan nästan ett år känns det som om jag ska lägga in några ord i den här intressanta tråden.
Bilder på min custom hittar ni på: http://www.pappasrock.com, klicka när man kommer in på sidan på ”GEAR” länken, och 2 bilder hittar ni längst ner. Shapat av Keith Teboul.
Som ni se är detta inte en bräda, shape, som man hittar hos någon produktions bräd märke. Läng, bred o volume mässigt säkert (7.10×25.5x110L) men inte detailjerna. Stropparna o masttracken har bestämds pga min längd, vikt och inställningar på min förre detta freestyle bräda (en 2005 RRD TT 105L). Eftersom jag e 193cm lång och väger 93kg krävs det mycket volume i aktern för att få mig att slida med fullfart genom alla olika spockar etc. Detta gör även att stropparna placeras mera fram.
Sedan vill Keith veta hur högt nivån är: kan man redan en switch chachoo eller hållar man på att lära sig vulcanon? Det gör två helt olika typer av bräda.
Efter det vill han veta vilka förhållande brädan kommer att seglas mest i (vind styrka, eller segel storlek, samt vatten förhållande som tex. mycket chop, byigt vind, extrem platt, swell, rollers etc).
Sedan anger man hur strycktåligt brädan ska vara. En 110L brädan på 4.5kg är ingen problem att bygga, men håller bara ett fåtalls gånger. Min ligger på omkring 6 kg och är extrem stryck tålig (jag har seglat på den 50-70x i år och bara fått 2 små ”dents” i decket pga alla willyskippers).
Tillsut är det paintbrush design man kan bestämma. Bottom, deck eller båda. Kostar omkring $200 extra… Jag valde produktions klistermärke, efersom de va gratis (team seglare)
Quatro använder bara kol i botten av sina brädor, resten är ENDAST glas. Theorien är att glas är mera flexible, adsorbera chockar bättre och håller längre. Liksom Eifeltornet. Hade den byggts av kol istället för stål hade den rasat för länge sedan.
Så, JA, breden o längden har inte mycket betydelse. Detaljer som fotstrops placering, rockar, rails etc är MYCKET viktigare. Allt detta bestämms pga din kropp, segelstyle, kunskap och förhållande. Man ska vara mycket ärligt här, annars åker man lätt på en smäll.
Jag kommer alldrig att gå tillbaks till produktions bräda igen, särskild inte inom freestyle. Custom är en anna värld. Period. Quatro begär omkring $2000 inkl frakt för sina customs, vilket med dagens dollar kurs är en mycket rimligt pris.
Som sagt, av många andra med, att bara anger brädans dimensioner ger ingenting. Det är detaljerna som gäller. Vikt spelar bara en strycktålighets roll, knappast en prestande roll (om man inte gå ner i 4-5kg klass…). Frågar shapern inte om detaljer är han antingen övernaturlig duktig eller super kass. Jag satsar mina pengar på det sista…
Hoppas detta hjälper!
ps: inom vågbrädor kör jag produktions, eftersom custom brädor skulle bli lika ”tunga” pga min vikt och att betala mera för samma tycker jag o Quatro inte om!
-
precis, jag kör själv på en quatro custom freestyle 110L, vilken e GRYMMMMMMMMM. (bilder hittar nu på: http://www.pappasrock.com/GEAR.html längst ner) Keith e bästa shapern på jorden. Inte konstig att även JP himself kör på några av Keiths shapes med endast JP klistermärke… Kolla aloha classic resultat listan och se hur många som kör Quatro. Då är dem som enligt sponsorer kör ett annat märke men egentligen kör på en Quatro custom… MÅNGA… inte äns med räknat…
Eftersom jag e omkring 100kg rekommenderade Quatro mig deras 92an wave Produktion, eftersom jag annars vikt mässigt få en likadan brädan men då ”lite” dyrare…