staffomania
Forumsvar skapade
-
Många gillar ju NP Speedster som fått bra i tester. Själv har jag Oxygen 6.8, Gunsails Rapid 6.2, Avanti Poweride 5.8..
Av de är Oxygen favvoseglet men har också bästa sizen för ett freeracesegel.
Oxygen – Lätt och tar mycket vind
Rapid – Känns rätt tungt men tar grymt mycket vind (kört det då folk kört 4.2).
Powerride – Har jag inte kört med speciellt mycket men har haft en riktigt grym session med det på öland. Då kändes det snabbt och välbalanserat.- Detta svar ändrades 4 år, 3 månader sedan av staffomania.
- Detta svar ändrades 4 år, 3 månader sedan av staffomania.
-
Pozowinds är bra tycker jag, finns en svenk kille som jobbar där också (Jonas). Vill man ha vågor så seglar man i pozo (babordshopp), annars är det ca 5-7 minuter med bil norrut till plattvatten. Pozowinds har grejor på bägge ställena, jag körde mest Goya segel och brädor men de har även andra märken.
Jag var där en vecka i mars i år med fin vind hela veckan. Pozo är ju världskänt just för att vara vindsäkert med bra hoppramper, jag körde mest med 3.4-3.7 segel och även 3.15 segel den bästa dagen:
Tack för tipset!
Hoppramper vet jag inte om jag riktigt bemästrar då jag knappt lyfter här hemma när jag försöker. Men det där plattvattenstället låter grymt. -
Jo såg det. Sen fanns det något ställe till upp mot Pozo som verkade ok.
-
V70/XC70 från 2008 fram tills att de slutade tillverkades har den funktionen, enstaka undantag finns för modeller med sportstolar. Samma gäller för S60/V60/V40/V50.
Äldre modeller är jag osäker på, och tyvärr har Volvo helt slutat med fällbart framsätet på den senaste generationen bilar
Passat tror jag aldrig har haft det som standard faktiskt, men Tiguan/T-roc senaste generationen har det. Vet att vw generellt krånglar lite med att erbjuda det som tillval också, finns bara i kombination med vissa utrustningspaket osv.
Köp Volvo!
Tack! Då ska jag kolla på Volvo.
-
Från vilken årsmodell funkar det INTE att fälla framsätet på v70 respektive passat? Hur är det med xc70? Kollar just nu på en begagnad kombi att ha som surfbil.
-
En skön dubbelhelg på Lidingö och som vanligt var man toköverriggad i de värsta byarna.
-
Riddarfjärden fungerade bra idag!
Härligt.. Tänkte faktiskt åka dit ett tag men blev Närlunda istället. Hur funkade det att köra där?
-
Några bilder från Skälåker.
Kul att man för en gångs skull kom med på bild. Tack för det!
-
Mycket möjligt, jag får kanske tänka om.
Funkar inte Gålö bättre på nordöst? Ser på FindWind att det inte ska vara segelbart där när det är NNV.
Jag tänker nog testa Gålö, har läst i forumet att många kör där på nordlig men har aldrig varit där själv. Brukar köra i näsbypark vid N men det är ju byigt och alltid några m/s sämre, fördelen för mig är att det är nära.
Ser ju ut att kunna bjuda på lite vind imorgon med iaf 😀Börjar det bli dags att diskutera var man åker imorgon? 😀
Funderar lite på askrike på Lidingö, har funkat hyfsat på nord innan. Någon som går i liknande tankar?Ja Gålö funkar bara på NO. Kollar man på kartan ser man att N inte är speciellt bra.
-
Hej för någon dag sedan när jag var ute och körde fick jag en katapult och hamnade under seglet med selen i korkad.
Fick smått panik och black out, visste inte vad jag skulle göra då jag kände att jag satt fast i bommen.
Försökte trycka upp seglet för att få en luft ficka men utan resultat efter en stund insåg jag att det att jag skulle prova simma bort från seglet och som tur gick det. Men nu har denna händelse skrämt upp mig och jag vill skaffa en sele men Quick release och behöver tips på bra sådana selar. Den sele jag använder nu är för övrigt en sele för Kite utan något release system.EXAKT samma grej hände mig för ett antal år sedan (trodde jag skulle dö). Så att försöka ta sig upp under seglet och andas är en jättedålig ide. Efter den upplevelsen börjar jag tänka på att få loss kroken redan innan jag hamnat i vattnet. Hade förut en sele med quickrelease (en Ascan) och det var en jäkligt skön funktion som också gjorde selen mycket lättare att ta på och av än min nuvarande Unifiber.
-
Hej!
När jag som återfallssurfare börjar ersätta mina gamla NPU segel från 1989 så inser jag att saker blivit betydligt mer komplicerat än det var förr. Då minns jag det som; “är masten lagom lång för seglet så kör vi. Är den för kort så stoppar vi i en förlängare”. Nu verkar det vara en hel vetenskap att matcha segel och mast(er).
Finns det någon bra introduktion till grundläggande riggkunskap att läsa nån stans? Någonstans där man kan lära sig om constant curve, rdm/sdm, kolhalter, vilka fabrikat man kan, och inte kan, blanda (läste nån stans att det inte funkar alls att köra NP mast till Gaastra segel, eller om det var tvärt om), hur trim som uthal å nedhal påverkar riggen, [edit]: hur man kan laborera med kortare mast och förlängare eller längre mast och ingen förlängare, osv.
mvh, Nicke
Kolla här
http://www.surfspot.se/news/val-av-mast -
Köp en kvadratmeter mer än du egentligen tänkt! Man får lätt in ett par brädor, 4-5 segel, master o bom stående mellan t.ex. en garderob och ett hörn. Har du mycket utrustning kanske du får hosta upp till två kvadratmeter extra 🙂
Då får man se till att köpa en lägenhet på bottenvåningen bara för släpa surfprylar tre trappor utan hiss kanske inte är så roligt 🙂
-
Angående vikten tycker jag de flesta brädor jag haft väger aningen mycket och tillverkarna brukar ju skriva att det kan det brukar ju stå att det kan diffa rätt mycket (fanatic säger t ex att det kan vara upp till 8% vilket är ett kilo i ditt fall). Ett tips, som jag lärt mig efter många skador, är att väga brädan direkt vid köp och skriva ner det någonstans. Risken är nog ändå att det kommit in lite vatten men frågan är hur mycket kraft man ska lägga på det.
Gällande lagningen känns det som du behöver göra en rejäl lagning med glasfiber och epoxy där.
-
Här finns en länk (man får översätta med google translate) där dom prövar att trycka in windsurfingutrusning i en Proace Verso. Sådana test borde göras på alla bilar.
http://sieplywa.pl/sprzet/testy/9506-sietestuje-toyota-proace-verso/
- Detta svar ändrades 6 år, 10 månader sedan av staffomania.