staffomania
Forumsvar skapade
-
Det blåste rätt bra på Dalarö innan det blev ljust sen minskade det mer och mer. Körde 7.2 och Superlightwind men borde nog riggat 9.2.
-
@staffomania 737481 wrote:
Stefan och jag tänkte köra en morgonsurf på Dalarö i veckan. Lite oklart om det blir imorgon, på torsdag eller båda dagarna. Vi tänkte att man riggar i mörkret och börjar köra så fort det blir ljust.
Skriver här när det är spikat.
Imorgon bitti kl07 kommer vi vara i Dalarö och tänkte försöka vara färdigriggade tills när solen går upp.
-
Stefan och jag tänkte köra en morgonsurf på Dalarö i veckan. Lite oklart om det blir imorgon, på torsdag eller båda dagarna. Vi tänkte att man riggar i mörkret och börjar köra så fort det blir ljust.
Skriver här när det är spikat.
-
-
@henryk 737419 wrote:
Skickas från min iPad via Tapatalk
Kul med bilder! Du fick inte med mig på någon bild (orange np segel och blå torrdräkt)? Skicka pm i så fall. Har inte en enda bild på mig när jag vindsurfar.
-
Nu börjar jag bli klar med våt och torrdräkter på förhoppningsvis ett tag. Så här har det sett ut.
1. Inför krisithimmelfärd. Köpte en ION Hybrid 5/4 XXL men när jag provade den hemma kändes den för lång i ärmarna så ville byta till en XL. Fanns ingen XL så lämnade tillbaka den.
2. Till hösten köpte jag en ION Hybrid XL från surf.se. Skitskön dräkt som jag verkligen var nöjd med. Men tyvärr sprack den vid svanken så fick reklamera.
3. Surf.se hade inte samma dräkt inne i samma storlek som dom skickade en ION Element istället för reklamationen men den funkade inte alls på mig då armarna i princip domnade av. Så skickade tillbaka den.
4. Surf.se skickade en ION Fuse som jag tyckte jag skulle ha. En skön och varm dräkt som satt bra men funkade inte med dragkedjan bak för mig. Vill kunna knäppa upp själv och även om det gick utan underställ så fastnade kläderna i dragkedjan så skickade tillbaka den.
5. Surf.se skickade en ION Hybrid 5/4 XXL . Alltså samma dräkt som jag lämnade tillbaka i punkt ett :-). Nu kändes den trängre än min XL som gick sönder när jag prövade den hemma men kan vara en inbillning.
6. Köpte en Mystic Vulcanic på surfspot. Gjorde premiär med den i helgen och måste säga att den var sjukt skön. Känner mig mer rörlig och varmare än med en vanlig våtdräkt. Lätt att få på och av också. En nackdel var dock att understället var helt blött, ska undersöka det närmare men är lite svårt att veta var vattnet tagit sig in.
Nu är det bara vettiga handskar, skor och huva som behövs 🙂
-
@surfen 737418 wrote:
Jag kör med Skor Atan Mistral, ION Hybrid 5/4 våtdräkt, Ascan underställ med huva(utan skärm) och ProLimit Mittens Glove Closed Palm. Finns inte en chans i hel…e att jag fryser iden munderingen å då är jag på vattnet tills isbitarna plingar under brädan. De glömde jag! Mitt fina pannband från Gul, den lilla neopren remsan runt huvudet värmer bra!
Jag har ju faktiskt också en ION Hybrid 5/4 men tycker den är lite väl kall när det blåser mycket. Annars en jäkligt skön dräkt med mycket utrymme för armarna.
-
@Goretex 737396 wrote:
Jag tänkte slå till på en torrdräkt imorgon så fort Surfspot öppnar sen drar jag direkt vidare till Dalarö.
Det lutar mot en Mystic Force…
http://www.surfspot.se/torrdrakt-mystic-force-dry-suit.htmlÄr inte riktigt säker på vad jag ska klä på under…
Har underställ som jag har när jag åker utför, har långärmad termotröja från Mystic…Försökt hitta ett andra lager av microfleece och tror Intersport kan ha i Kungens kurva.
Någon som har lite bra råd på den fronten? =)Jag körde på en liknande dräkt (skaldräkt) förra helgen och hade dubbla långkalsonger och dubbla tunna ullundertröjor. Frös som en galning då så fort man hamnade i vattnet. I och för sig upptäkte jag att dräkten läckte dräkten en del men har aldrig frusit så mycket i mitt liv. Så ta hellre för mycket kläder under än för lite. Var lite inne på en sån typ av dräkt då man ju kan ta mindre och mindre kläder under ju varmare det blir men köpte en Mystic Vulcanic istället.
-
Hoppas det blåser lite mindre imorgon. Har 4.9 som minsta segel men när jag använt det tidigare har brädan känts lite väl stor.
-
@Herr Pelegrin 737354 wrote:
Det är väl klart att Du ska göra ett försök om det är en så pass dyr mast! Om Du kör mothåll så kan Du ju bara plocka bort det innan allt härdat. (Det gäller att mastdelarna verkligen är ihop när man drar åt nedhalet men det var väl inte vad som hände i Ditt fall, eller…?)
Det var tyvärr precis det som hände. Satte ihop dom noga först som jag alltid gör och dubbelkollade till och med genom att känna genom seglet men missade att kolla toppen så masten gick förbi toppluggen när jag drog nerhal och i den vevan så måste halvorna åkt isär. Blir så ibland när man är stressad och egentligen ska man väl sätta en tejpbit där så man vet att dom inte åker isär och man också slipper sand.
-
@Bjorn Daniels 737345 wrote:
Ofta blir ju lagningar starkare än det runt omkring men jag skulle nog betrakta det som ett riskprojekt. Vad är det för mast, är det värt kostnaden och tiden? Men skicka ett mail till Svenne på Primenta så kan han säker råda dig.
Tips: Istället för tejp använd peelplyremsa när man lindar runt saker så får man ur mer epoxi ur väven och då komprimeras fiberna bättre. Tänk även på att man kan deformera rör om man lindar hårt så det kan vara på sin plats med ett mothåll (gäller bara att inte limma fast mothållet bara 🙂 om det det gårDet är en np x9. Hade det varit någon av mina budgetmaster hade jag bara köpt en ny men känner att denna är värd att försöka laga.
-
@erree 737346 wrote:
Av dina bilder att döma så hade det räckt med att såga ca 3-4 cm, det kanske blir en försumbar förändring av böjkurvan (spekulation – aldrig gjort något liknande själv). Kan väl jämföras t ex med att köra in hela förlängaren i masten kontra bara 15 cm, folk gör det hela tiden Men rent spontant så känns det som en mycket sundare lösning att såga, då som Björn och andra säger, lagningen blir starkare än det runtom. I något som flexar är detta inte bra. Finns folk som bara försökt förstärka masten med fiber där bommen sitter med mindre trevliga resultat – av samma anledningar.
Problemet med om man sågar av den är att honan blir lite större. Den kanske man iofs kan lösa på något sätt genom att öka hanens storlek genom att lägga på tunn kolfiber och slipa ner. Men som du säger kanske man inte behöver såga av hela skadan utan att det räcker med det värsta. Känns som den bästa lösningen.
Tror inte förstärkningen behöver göra så mycket för böjkurvan eller öka risken att masten går av på ett annat ställe. Just vid delningen är ju masten redan styvare. En del master har ju tom metall vid delningen.
-
@erree 737341 wrote:
Isf kanske såga av den skadade delen och slipa hanen, om det nu passar. Att lappa över kan funka men antagligen inte och blir således en riskabel affär för både segel och din egen säkerhet tror jag
Blir inte böjkurvan en annan om man sågar av den på mitten?
-
@Sundheden 737329 wrote:
Jag funderar på att testa Dalarö för första gången i helgen.
Inte för att jinxa men det ser ut att bli storm i byarna.Vart är bäst/lättast att parkera, rigga och kliva i vid Dalarö?
Via Tapatalk
/ Stefan SundhedenDå kanske vi syns om jag får ledigt hemifrån även denna helg. Har i alla fall köpt torrdräkt nu.
Parkera vid vändplanen i askfatshamnen. Ligger utanför bilden om man fortsätter så långt ut det går från den högra kanalen. Man kör förbi en båtklubb och en kanotklubb. Riggytan är asfalt och tror det är ok att stå i vändplanen utan att få böter (jag har aldrig hört om någon som fått det i alla fall). -
Lånade en torris när jag körde på dalarö idag och fan vad jag frös. Upptäckte efter att den läckt in en del så det förklarar väl en del men har nog aldrig frusit så mycket. Den var av typen skaldräkt och jag hade väl lite för lite kläder under dessutom. Fick kasta mig in i bastun när jag kom hem.
Vi körde efter regnet då vinden dog lite och tyckte 6.1 funkade rätt bra.