staffomania
Forumsvar skapade
-
Vad krävs för dräkt för att köra nu? Väntar på min 5/4 som blivit reklamerad men har en gammal Ascan Polar som jag lagat. Går lite i tankarna på torrdräkt men frågan är om man ska han en skaldräkt eller neopren.
Nåja vid vindstyrkorna som är nu så ligger man i alla fall lite väl mycket i vattnet så blir nog att skippa helgen men snart blir det väl ljusare igen.
-
@Gustav1980 737176 wrote:
Ett relevant men också återkommande ämne, sök i arkivet så hittar du!
Men du är på rätt spår när det kommer till fällbart framsätet. Jag valde en v70 av senaste generationen och är väldigt nöjd, dock tveksamt om du får en sådan med vettigt miltal för under 100 000.Jag använder även en takbox från surfbox.de som är 265 cm lång. Den rymmer bräda, 4 segel ett par master, bom samt småprylar. Den utrustning som ofta används ligger alltid i boxen så att jag snabbt kan ta mig till surfet, vid speciella förhållanden eller när man samåker så slänger jag in resten av prylarna i bilen.
Vilken årsmodell är det på senaste generationen av V70?
Kan man sätta fast brädor på surfboxen? Kör ju med rätt breda brädor (90cm) som nog inte går in i en box.
-
Gahhh! Sluta upp med det där! Nu blev man ju sugen på att köpa ännu fler grejer då det ser fantastiskt ut.
-
@Calle 737021 wrote:
Jag fick tipset att använda handbollsklister eller surfvax på händerna när jag använder mina Cold Winter Mitts, det tycker jag hjälper mot kramp.
Man glider inte runt inne i handsken som man annars gör./ Calle
Det var en bra idé! Ska jag pröva med det.
-
@Sundheden 736998 wrote:
Jag köpte ett par såna här från Surfspot.
http://www.surfspot.se/dakine-cold-water-mitts-12712.htmlJag har tyvärr inte testat dom på vattnet ännu bara.
Kräver ingen kraft alls i princip att greppa bommen och sitter inte hårt mot handleden mer än man bestämmer själv med kardborrebandet.Jo har ett par sådana. Men blev tvungen att klippa upp dom då det inte funkade alls för mig. Nu har jag dock en vinterdräkt som inte sitter åt lika mycket över axlarna så det kanske inte är riktigt lika farligt. Det kanske ska tilläggas att mina kändes lite för små.
-
@lennysurf 736981 wrote:
Jag kör med NSR sjukt bra, om man har en bom som är smal.
http://www.addnature.com/nrs-toaster-mitts-black-429700.htmlJust det! Paddlare har ju samma problem. En helt ny värd öppnar sig 🙂 .
Dom här såg rätt så grymma ut
http://www.addnature.com/nrs-rogue-gloves-429698.html?eqrecqid=ce685340-8c3f-11e5-9424-10bf487fe6f2 -
Kul att många fortfarande verkar köra! Gick tyvärr hål i min nya våtdräkt men har nu reklamerat den och passar då på att byta till en torrdräkt. Så säsongen kan bli lång i år. 🙂
-
@EMMHMMS 736889 wrote:
Har både Traction 9,5 och 7,5 2014. Det jag upplever med 9,5 är att vindregistret känns snävare än 7,5. Kanske har med min riggning att göra.
Det var här som tanken på formulasegel väcktes när jag i somras med 7,5:an träffar en formulasnubbe med 11:an riggad i förhållanden jag inte kan hålla 9,5:an.Det lutar åt ett till år med Traction efter era inlägg. Får bli en bom istället!
Tack för hjälpen!
Svårt det där. Man vill ju plana tidigt men samtidigt vill man att det ska gå snabbt och att seglet ska klara så mycket vind som möjligt :-). Hade ett traction 8.5 förut men var lite missnöjd med farten och vindregistret på det men upptäckte när jag bytte till ett Severne Turbo 9.2 att planingsförmågan var minst lika bra på tractionet (om inte bättre). Så nu ångrar man sig lite då skillnaden på toppfart inte är enorm. Däremot tycker jag att Severnet känns lättare i handen och kan ta mer vind utan att det känns läskigt.
-
Av vad det jag har läst (funderat på exakt samma sak) så är det mer bottenmos i tractionet då 10.0 formulasegel är för hårdvind. Är fortfarande i valet och kvalet om jag ska byta ut mitt severne turbo 9.2 mot ett traction 9.5 för att få bättre lättvindsegenskaper eller om man köper ett 11.0 formulasegel när det blåser riktigt lite.
Hur funkar tractionet med brädan? Hade planer på en formula experience men blev en jp super light wind istället.
-
@malibu 736803 wrote:
Då är det bara att köra! Som jag ser det har man två val:
1. Köpen mindre bräda som håller längre. Det blir svårare men billigare och beroende på vad man är för en typ så är det skitkul ändå.
2. Köp en större bräda och lär dig grunderna ordentligt. Är naturligtvis mer pedagogiskt men kostar mer och du måste byta bräda rätt snart.
När det gäller att börja på hösten så var jag lite i samma sits för typ två år sedan. Jag gick en kurs på sommaren. Skaffade lite prylar på hösten, men ärligt talat blev det inte mycket seglat då. Är ju en hel del att ha koll på. Tar ju ett tag att bara lära sig rigga (lär mig fortfarande nya grejer, två år senare). Så det är lite motigt. Plus att de där snälla sommarvindarna har försvunnit, och vattnet blir kallt, och, face it, det är där du kommer att vara. Hela tiden.
Men det är bara att nöta. Så länge det blåser mindre än 9ms är det bara att köra. Där du bottnar. Och när det inte är frånlandsvind.
Och det är inte kallt att hoppa i med 5/3 dräkt som det är nu. Det är ju inte vinter än. Skor, handskar och huva. Inga problem. Och jag är jävligt frusen.
Fan, jag längtar så sjukt mycket till söndag när vinden kommer!!!!
Att man byter ut brädan “rätt snart” vette fan. Beror ju helt på hur mycket man seglar och vilken typ av segling man kör. Körde på min 145L i fem år 🙂 sen bytte jag till en 141L men har fortfarande kvar den gamla brädan.
-
Drar till Dalarö, Farstanäs eller Fituna :-). Känns som risken finns att vinden dör efter regnet.
-
Paketet ovan är inget att satsa på.
Helt klart realistiskt att få ett nybörjarpaket för runt 5k men dom går nog åt rätt fort. Sen vet jag inte om det behöver vara just 5 år gammalt men i alla fall från 2000-talet.
Du kan ju även försöka få tag på en billig bräda på över 145L och sen leta rigg eftersom.
-
Det kostade 600kr när jag köpte tre segel från varberg till sthlm.
-
staffomania
Medlem1 november, 2015 vid 18:12 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Körde lite mer idag och hade bytt ut den nedersta cambern på seglet till en större som satt på vid köp och gjorde seglet bra mycket djupare. Fick en helt annan kraft i seglet och kom upp i planing några ggr trots margiell vind. Nackdelen var att camberrotationen blev usel och man måste rycka till ordentligt för att få cambrarna att rotera. Ska exprementera om man kan köra med orginal cambersen och sätta in spacers.
Jag lyckades pumpa upp brädan i planing några ggr i nästan ingen vind alls men det tog lite väl mycket kraft och speciellt när det var så pass byigt att man tappade planingen rätt snabbt så var det inte värt det. Med mer kraft i seglet var det lättare att bara falla av och vifta lite med bakarmen så gick den rätt lätt upp i planing.
Synd att säsongen nästan är slut när man börjar man få upp tekniken med denna sköna bräda.
-
Körde på Farstanäs.. Lite för dålig vind och planade några ggr med 9.2.
Det roligaste var att jag, när jag körde in, hade en nyfiken säl ca 20m från brädan.